خصوصی‌سازی محرک جهش بخش هوایی

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۶

عمر مفید ناوگان هوایی دنیا زیر 10سال است و همین مساله نیاز ایران به ناوگانی تازه نفس را بیش از گذشته نمایان می‌کند. به‌گفته کارشناسان، حتی اگر عمر مفید و اقتصادی یک هواپیما نزدیک به 20سال و استاندارد 60هزار بار نشست و برخاست هواپیما باشد، باز هم باتوجه به این استانداردها سن ناوگان هوایی ایران بالاست. وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرده این وزارتخانه ورود هواپیماهای بالای 15سال را به ناوگان کشور ممنوع کرده است، هرچند این اقدام می‌تواند گامی مثبت در جهت کاهش عمر ناوگان هواپیمایی کشور باشد ولی باید توجه داشت که خرید هواپیماهای تازه نفس و جوان‌تر نیاز به سرمایه‌گذاری و بودجه مناسب دارد. در این راستا عباس آخوندی از مشارکت مردم در راستای حمایت از این طرح سخن گفته و اظهار داشته است: مردم نیز باید در این مساله و کاهش عمر ناوگان هوایی مشارکت داشته باشند. طبق اعلام وزیر اگر مردم می‌خواهند از کیفیت بهتری در خدمات هوایی بهره‌مند شوند و شاهد پایین آمدن عمر ناوگان باشند باید برای خرید بلیت هزینه بیشتری بپردازند زیرا قطعا هزینه خرید و رفت و آمد هواپیماهای با عمر کمتر از 10سال بسیار بیشتر از هواپیماهای قدیمی است و اگر مسافران قصد استفاده از این هواپیماهای جدید را دارند باید بهای بیشتری برای بلیت بپردازند.


بودجه، ناتوان از واردات هواپیماهای تازه نفس

ازسوی دیگر سازمان هواپیمایی از ابتدای تابستان امسال طرح متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما را کلید زده اما هنوز این مساله به آزادسازی قیمت‌ها نینجامیده و این موضوع نرخ بلیت را هنوز حول محور مصوب قبلی نگه داشته است. البته کشش پایین بازار و خالی ماندن بسیاری از پروازها باعث شده سخنان وزیر ازسوی شرکت‌های هواپیمایی نیز مورد تردید قرار گیرد و ایرلاین‌ها مجبور شوند عملا تعداد بالایی از پروازهای داخلی خود را برای پر کردن ظرفیت با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از سطح بازار فراهم آوردند. به‌گزارش ایسنا، همانطور که پیش از این نیز سازمان هواپیمایی کشوری بارها اعلام کرده بود پایین آمدن عمر ناوگان هواپیمایی کشور نیاز به منابع بودجه‌یی فراوانی دارد این‌بار نیز وزیر راه‌وشهرسازی همین نکته را تایید کرد تا نشان دهد حتی در صورت کنار رفتن تحریم‌ها و باز شدن بازارهای بین‌المللی به روی ایرلاین‌های ایرانی نیز بحث منابع مالی یکی از اولویت‌های غیرقابل چشم‌پوشی خواهد بود. طبق آمارها خرید یک هواپیما با عمر کمتر از 10سال قیمتی بسیار بیشتر از هواپیماهای بالای 15سال یا 20سال دارد و از این‌رو ایرلاین‌هایی که قصد وارد کردن این هواپیماها را به ناوگان فعلی خود دارند باید بودجه‌یی فراوان صرف آن کنند. این در شرایطی است که طبق اعلام جهانگیریان معاون وزیر راه‌وشهرسازی در حال حاضر بخش عمده‌یی از درآمدهای شرکت‌های هواپیمایی داخلی از طریق پروازهای بین‌المللی تامین می‌شود و بهای پایین بلیت‌های پروازهای داخلی باعث شده این ایرلاین‌ها در عمل در این پروازها سود چندانی به‌دست نیاورند. مجموع این دلایل باعث شده آخوندی بخشی از سهم لازم برای کاهش عمر هواپیماهای داخلی را نیز به مردم بازگرداند.


ناوگان هوایی به سمت خصوصی‌سازی حرکت کند

در این رابطه «تعادل» در گفت‌وگو با عزت‌الله یوسفیان‌ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نظر وی را در این رابطه جویا شد. این عضو کمیسیون بودجه اظهار داشت: هر صنعتی اگر به سمت خصوصی‌سازی پیشرفت کند رقابت بهتری را ایجاد می‌کند و رقابت بیشتر نیز باعث افزایش خدمات‌رسانی می‌شود. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم کشورهایی که در زمینه پرواز و هواپیمایی‌شان پیشرفت داشته‌اند، کشورهایی هستند که این صنعت را به‌صورت خصوصی اداره می‌کنند. وی در ادامه گفت: دولت تاجر و کارفرمای خوبی نیست و باید تصدی‌گری را کنار بگذارد به این معنا که تلاش کند تا صنعت هواپیمایی در کشور خصوصی شود. به‌عنوان مثال، روسیه کشور همسایه ما زمانی‌که صنعت هوایی‌اش در انحصار بخش خصوص بود از کشوری مانند امریکا نیز جلوتر و پیشرفته‌تر بود، اما در حال حاضر که صنعت هوایی این کشور به دولت واگذار شده است، بی‌کیفیت‌ترین هواپیما، هواپیمای روسی است.

یوسفیان در ادامه افزود: به هر حال هواپیما خدماتی لوکس و ویژه نسبت به بقیه راه‌های حمل و نقلی است و استفاده از این وسیله حمل و نقلی و خرید بلیت نیز باید با قیمت واقعی باشد. در بعضی از خطوط هوایی دنیا قیمت بلیت مثلا در یک 24ساعت متغیر است، چراکه آنان به مرحله‌یی رسیده‌اند که میزان عرضه، تقاضا و خدمات‌دهی متفاوت و مناسبی را دارند و قیمتی که برای بلیت در نظر گرفته‌اند با این فاکتورها خود را تطبیق می‌دهد و به یک استاندارد لازم و مورد نیاز رسیده است.

محمدحسن کرمانی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی نیز در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار داشت: این قدم وزیر راه‌وشهرسازی که اظهار داشته‌اند مردم برای خرید بلیت و بهینه‌سازی پروازها باید هزینه بیشتری پرداخت کنند بسیار قدم مثبتی است در این جهت که آزاد‌سازی نرخ صورت بگیرد. وی با بیان اینکه، من حتی با عمر 15 ساله هواپیما نیز موافق نیستم چراکه معتقدم باید سن هواپیماها کمتر نیز باشد، افزود: افرادی در این میان وجود دارند که از این مساله هواپیماهای قدیمی سود می‌برند بر این مبنا که هواپیماها را با قیمت پایین‌تری می‌خرند و با سود بیشتری می‌فروشند. وی افزود: این افراد با دستاویز قرار دادن تحریم‌ها سعی دارند که بگویند نمی‌توانیم هواپیماهای پیشرفته و جدید خریداری کنیم که باید دید هدف این افراد چیست و نظارت لازم روی این مسایل صورت بگیرد تا شاهد حوادث هوایی نیز نباشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر