ایران هیچ امتیازی به ترک‌ها نداده است

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۷۶

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری اعلام کرد: تا اطلاع ثانوی تمام کامیون‌های ایران و ترک به سیستم قبلی از مرز عبور کرده و در این رابطه هنوز هیچ تصمیم جدی گرفته نشده است.

محمدجواد عطرچیان با بیان این مطلب تصریح کرد: پس از آنکه مذاکراتی با طرف ترک برای بازگرداندن شرایط عادی به مرزهای زمینی دو کشور و امکان عبورومرور کامیون‌های ایران و ترکیه به شکل عادی به نتیجه‌یی قطعی نرسید، بنا شد تا اطلاع ثانوی کامیون‌ها با روال قبلی حرکت کرده و درحال‌حاضر هیچ تصمیم جدیدی در این رابطه گرفته نشده است.

وی درباره اظهارنظر ترک‌ها که هرگونه تصمیم قطعی را منوط به تایید نهایی مسوولان این کشور در پایتخت ترکیه کرده بودند نیز گفت: پس از آنکه روال عادی به مرزها برگشته بود هنوز مذاکرات یا راه‌حل جدیدی از طرف ترکیه ارایه نشده است و ما نمی‌توانیم سیاست‌های این کشور را پیش‌بینی کنیم.


کشور خاصی متضرر نشده است

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری درباره برخی گمانه‌زنی‌ها که ادامه یافتن شرایط فعلی را امتیاز ایران به ترکیه قلمداد کرده‌اند نیز اظهار کرد: به هیچ‌وجه این‌طور نبوده و در راه‌حل موقتی فعلی صحبتی از امتیاز دادن نشده است، بلکه تنها دو طرف برای بازگشت شرایط عادی به مرزها و ایجاد امکان مجدد رفت‌وآمد به این تصمیم جدید رسیده‌اند و در این رابطه کشور خاصی متضرر نشده است.

شرایط فعلی چندان به نفع ایران نخواهد بود

به‌گزارش ایسنا، پس از آنکه طرح ترکیه برای پلمب کردن مخازن سوخت کامیون‌های این کشور در مرز زمینی با ایران از سوی کشورمان اجرایی شد، بسیاری از کامیون‌های ترک اعلام کردند که درحال‌حاضر امکان اجرای این راه‌حل را ندارند از این‌رو بار دیگر مرزهای زمینی دو کشور برای چند روز روی کامیون‌ها بسته شد تا اینکه دو طرف اعلام کردند تا زمان رسیدن به راه‌حلی قطعی کامیون‌ها بدون نیاز به پلمب مخازن‌شان اجازه رفت‌وآمد به کشور‌های همسایه را خواهند داشت.

برخی از فعالان ادامه یافتن این شرایط را به نوعی امتیاز دادن ایران به ترک‌ها قلمداد می‌کنند، زیرا باتوجه به بالا‌ بودن چندین برابری قیمت سوخت در ترکیه در مقایسه با ایران، ادامه یافتن این شرایط آن هم درحالی که عوارض در نظر گرفته شده برای کامیون‌های دو طرف به شکلی یکسان محاسبه می‌شود، چندان به نفع ایران نخواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر