کشورهای فقیر به اصلاحات ساختاری احتیاج دارند

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۴۸

جهان سازمان ملل متحد در گزارشی جدید از فقیرترین کشورهای جهان خواسته است برای بهبود و ارتقای اقتصاد خود، از فعالیت‌های با بهره‌وری پایین به فعالیت‌های با بهره‌وری بالا تغییر جهت بدهند.

در گزارش سالانه کم‌توسعه یافته‌ترین کشورها، که توسط کنفرانس تجارت و توسعه وابسته به سازمان ملل منتشر شد، آمده است این کشورها باید اقتصادهای خود را به‌طور ساختاری تغییر دهند تا خود را از «دام فقر»، که سد راه رشد و توسعه اقتصادی است، نجات دهند. از ۴۸کشوری که سازمان ملل آنها را «کشورهای کمتر توسعه‌یافته» قلمداد کرده است، تنها لائوس در مسیر رسیدن به همه اهداف هفت‌گانه توسعه هزاره تا سال ۲۰۱۵میلادی قرار دارد.

در این گزارش همچنین آمده است، براساس اهداف توسعه هزاره، فقر جهانی با تسریع رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه پیشرفته‌تر تقریبا نصف شده است. بنابر گزارش سازمان ملل، تنها چهار کشور آفریقایی اتیوپی، مالاوی، رواندا و اوگاندا، به احتمال زیاد به بیشتر آن اهداف دست خواهند یافت. این ارزیابی به‌خصوص در پرتو چالش‌های بیشتری که در سال آینده در انتظار این کشورها است تیره‌وتار می‌کند.

گرازینو داسیلوا، دبیرکل سازمان خواربار جهانی، اعلام کرده که 805‌میلیون نفر در دنیا از سوءتغذیه رنج می‌برند و هنوز کارهای زیادی باید انجام شود. دبیرکل فائو همچنین گفته است: «باید سیستم‌های غذا و کیفیت ارتقا یابد و شرایط برای توسعه روستایی مهیا شود، در چنین شرایطی تولید افزایش، درآمد روستاییان بالا رفته و دسترسی به غذا و حمایت‌های اجتماعی تقویت می‌شود.»

براساس اعلام سازمان جهانی غذا، بخش عمده‌یی از افراد گرسنه جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند و 13.5درصد از مردم این کشورها سوءتغذیه دارند. اهداف توسعه پایدار، که دنباله اهداف توسعه هزاره را می‌گیرد، خواستار ریشه‌کن کردن فقر تا سال ۲۰۳۰ میلادی شده است. همچنین هدف دیگری که اهداف توسعه هزاره پیش‌روی ملت‌ها قرار داده این است که فقر و گرسنگی شهروندان خود را تا سال ۲۰۱۵ به نصف کاهش دهند. هدفی که به‌نظر بسیار بلندپروازانه می‌رسد. در گزارش سازمان ملل آمده است، حتی چین باوجود رشد تقریبا سریع اقتصادی در سال‌های اخیر موفق نشده که فقر را ریشه‌کن کند.

کارشناسان اقتصادی سازمان ملل متحد می‌گویند اگرچه چشم‌انداز میان‌مدت و کوتاه‌مدت برای کشورهای کمتر توسعه‌یافته، همچنان نامشخص است با این حال اصلاحات ساختاری و افزایش بهره‌وری مردم، بهترین راه برای شکستن الگوی توسعه‌نیافتگی انسانی و اقتصادی است که همچنان آنها را به دام فقر می‌اندازد.


نگذارید پناهجویان گرسنه بمانند!

سازمان ملل متحد همچنین در گزارشی اعلام کرده که به‌دلیل مشکلات مالی، رساندن مواد غذایی به‌میلیون‌ها تن در سراسر جهان را در فصل سرما متوقف کرده است. به‌گزارش بیزینس اینسایدر، مقام‌های برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد اعلام کردند به‌دلیل کمبود منابع مالی، رساندن مواد غذایی را به پناهجویان سوری متوقف کرده است. این بخش از سازمان ملل که برای تامین مواد غذایی برای جوامع نیازمند و افزایش امنیت غذایی در جهان فعالیت می‌کند، کمبود کمک‌های مالی از سوی حامیان مالی خود را دلیل این اقدام اعلام کرده است. برنامه جهانی غذای سازمان ملل که مقرش در رم ایتالیاست، اعلام کرده با توقف تامین غذای پناهجویان، 1.7میلیون نفر از پناهجویان سوری در کشورهای همسایه این کشور با مشکلات جدی در زمینه تامین مواد غذایی مواجه خواهند شد. این پناهجویان در کشورهایی مانند اردن، عراق، ترکیه، مصر و لبنان حضور دارند. بنابر اعلام برنامه جهانی غذا، برای تامین غذای این تعداد از پناهجویان سوری در فصل سرما به 64‌میلیون دلار بودجه نیاز است. آنتونیو گوترس، کمیسر ارشد سازمان ملل متحد در امور پناهجویان، با اشاره به عدم عمل به تعهدات ازسوی برخی کشورها نسبت به تامین مواد غذایی برای پناهجویان سوری، اعلام کرده است: «نسبت به این مشکل به‌شدت به جامعه بین‌الملل هشدار می‌دهم، از برنامه جهانی غذا حمایت کنید و اجازه ندهید پناهجویان گرسنه بمانند.» عبیر عتفا، سخنگوی سازمان غذایی جهان نیز در این‌باره گفته است: «در وقت بسیار نامناسبی با این مشکل برخورد کرده‌ایم. زیرا ما بالاخره به مناطقی دسترسی پیدا کرده‌ایم که چندین ماه از کمک‌ها محروم بوده‌اند. اما در حال حاضر با وضعیتی مواجه هستیم که نمی‌توانیم افرادی را که تازه به آنها دسترسی پیدا کرده‌ایم، تغذیه کنیم.»

به‌گفته سازمان ملل درگیری‌ها در سوریه تاکنون جان تقریبا 200هزار تن را گرفته است. سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرده که فقط بیش از چهارهزار تن در ماه نوامبر کشته شده‌اند که 152نفر آنها کودک هستند. طبق ارزیابی موسسه‌های وابسته به سازمان ملل بیش از نیمی از مردم سوریه در جنگ آواره شده‌اند و سه‌میلیون‌نفر از آنها به کشورهای همسایه فرار کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر