لاگارد: افت قیمت نفت به‌نفع اقتصاد جهان است

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۴۶

جهان رییس صندوق بین‌المللی پول، افت قیمت نفت را در کل برای اقتصاد جهانی عاملی مثبت دانسته و گفته است: «با فرض اینکه ما ۳۰درصد کاهش در قیمت نفت داشته‌ایم، احتمالا در پیشرفته‌ترین اقتصادها 0.8درصد رشد اقتصادی بیشتر خواهیم داشت.»

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، قیمت جهانی نفت از ماه ژوئن تاکنون عمدتا به‌دلیل فزونی عرضه، ۴۰درصد کاهش یافته است. سازمان اوپک نیز هفته گذشته در نشست خود در وین حاضر نشد برای حمایت از قیمت‌ها، سقف تولید خود را کاهش دهد و این مساله موجب سقوط قیمت نفت برنت به پایین‌ترین رقم در پنج سال گذشته شد. اما کریستین لاگارد در عین حال هشدار داده که کاهش قیمت نفت به برخی صادرکنندگان، به‌خصوص روسیه، ایران، ونزوئلا و نیجریه به‌سختی لطمه می‌زند و اقتصاد آنها را آسیب‌پذیر می‌کند. لاگارد اضافه کرد: «فکر می‌‌کنم تمام کشورهایی که تاثیر قابل‌توجهی از کاهش قیمت نفت می‌پذیرند، یعنی تولیدکنندگان نفت، باید رصد شوند. ونزوئلا مشخصا یکی از این کشورهاست؛ جایی که شرایط می‌تواند دشوار باشد.»

بنا بر این گزارش، لاگارد در شرایطی می‌گوید افت قیمت نفت به‌نفع اقتصاد جهان است که تولید ناخالص داخلی ژاپن در فصل دوم سال سقوط کرده است. آلمان نیز وضعیتی مشابه داشته و باتوجه به اینکه آمار اخیر تولیدات صنعتی و صادرات آن بسیار ناامیدکننده بوده احتمال دارد این کشور به واپس‌گرایی دچار شود. رشد اقتصادی امریکا اخیرا سرعت داشته اما با معیارهای گذشته باز هم روند بهبودی آن ضعیف است. درست قبل از افت قیمت نفت در هفته گذشته، صندوق بین‌المللی پول برای سومین بار در سال‌جاری پیش‌بینی خود را برای رشد جهانی در سال2014 تعدیل کرد و به 3.3درصد رسانید. انتظار می‌رود رشد اقتصادی دوباره در سال2015 بالا برود اما این افزایش ناچیز خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر