«ماریو دراگی» برای کنترل رکود وارد عمل می‌شود

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۶۱

جهان کارشناسان و صاحبنظران می‌گویند که بانک مرکزی اتحادیه اروپا برای کنترل تورم طی هفته آینده در سطح این اتحادیه وارد عمل خواهد شد.

به گزارش بیزنس ایسنایدر بانک مرکزی اروپا هفته آینده جلسه ماهانه خود را برگزار خواهد کرد و این احتمال وجود دارد که براساس پیش‌بینی‌ها تصمیماتی برای مقابله با کاهش تورم در سطح حوزه یورو و اتحادیه اروپا از سوی این بانک گرفته شود.

تورم در سطح اتحادیه اروپا به‌دلیل کاهش قیمت حامل‌های انرژی مجددا افت داشته است. برهمین اساس نرخ تورم در حوزه یورو طی ماه جاری از 0.4‌درصد به 0.3درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم پایین یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که اتحادیه اروپا و 18 کشور حوزه یورو را در شرایط کنونی تهدید می‌کند. نرخ مطلوب تورم در سطح اتحادیه اروپا حدود 2درصد از سوی بانک مرکزی این اتحادیه تعیین شده است.

پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی اتحادیه اروپا با اتخاذ سیاست‌های پولی انبساطی و افزایش نقدینگی در سطح اروپا، اقدام به بالابردن نرخ تورم در کشورهای اروپایی کند.


ترمیم اندک در اعتماد اقتصادی

اما در عین حال اخبار این منطقه همه نگران‌کننده نبودند. براساس گزارش ادواری بانک مرکزی ایران که در وب‌سایت این بانک به چاپ رسیده است، در هفته گذشته مجموعه شاخص‌های اعتماد اقتصادی منطقه یورو منتشر شد و شاخص اعتماد اقتصادی کل از 7/100 به 8/100 واحد در ماه نوامبر رسید. هر چند این دومین ماه پیاپی بود که این شاخص رشد مثبت ثبت کرده اما میزان رشد چندان محسوس ارزیابی نشد. در دوره مورد ذکر، شاخص اعتماد مصرفی یا اعتماد مصرف‌کننده 1/11- واحد به 6/11- کاهش یافت که نمایانگر افزایش بی‌اعتمادی در بین مصرف‌کنندگان بوده است. شایان ذکر است از ابتدای سال 2014 تاکنون ارقام ماهانه خرده‌فروشی منطقه افت‌وخیز فراوانی را تجربه کرده که خود نشانگر بی‌اعتمادی کامل در بین مصرف‌کنندگان است.

در بخش صنعتی، بی‌اعتمادی کاهش یافته و شاخص اعتماد صنعتی از 1/5- واحد در ماه اکتبر به ¾- واحد در ماه نوامبر افزایش یافت. در ماه نوامبر مانند چند ماه گذشته، بهترین ارقام مربوط به بخش خدمات بود که شاخص اعتماد در این بخش در سطح 4/4 واحد (همانند ماه اکتبر) قرار گرفت. شاخص اعتماد کسب‌وکار نیز از 6صدم واحد در ماه اکتبر به 18دهم واحد در ماه نوامبر افزایش یافت تا در مجموع شاخص اعتماد اقتصادی افزایش نامحسوسی را تجربه کرده باشد.


اتخاذ سیاست‌های فوق انبساطی پولی در فصل نخست سال 2015

ویتور کنوستاسیو قائم‌مقام پرتغالی بانک مرکزی اروپا در هفته گذشته اعلام کرد: بانک مرکزی برای اتخاذ سیاست‌های فوق انبساطی خرید اوراق قرضه، نیازمند کسب اطلاعات و داده‌های بیشتری از وضعیت اقتصادی منطقه یورو است. براین اساس، در صورت نیاز، بانک مرکزی در فصل نخست سال 2015 اقدام به خرید اوراق مذکور خواهد کرد. وی اظهار داشت که بانک مرکزی به دقت تحولات اقتصادی را با انتظارات خود از وضعیت اقتصادی مقایسه می‌کنید و در فصل نخست سال 2015 خواهد توانست تصمیم بگیرد که آیا به اتخاذ سیاست‌های فوق انبساطی خرید اوراق قرضه نیاز است یا خیر.


افت تورم به پایین‌ترین سطح 2ساله اخیر

تخمین مقدماتی تورم در ماه نوامبر از کاهش تورم منطقه یورو به پایین‌ترین سطح در 5سال اخیر حکایت داشت. تورم در 12ماهه منتهی به پایان ماه نوامبر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به 3دهم‌درصد رسید و این درحالی بود که در ماه اکتبر در سطح 4دهم‌درصد قرار داشت.

اما تورم پایه ماه نوامبر در همین بازه زمانی، در سطح 7دهم‌درصد بدون تغییر نسبت به ماه اکتبر باقی ماند. این مساله نشان از تاثیر کاهش قیمت انرژی در ماه‌های اخیر بر روند رشد عمومی قیمت‌ها در ماه نوامبر داشت. در آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه نیز تورم در همین ماه به 6دهم‌درصد کاهش یافت که پایین‌ترین سطح در 5سال گذشته محسوب می‌شود. با توجه به سخنان قائم‌مقام بانک مرکزی اروپا، صاحب‌نظران براین عقیده‌اند که ارقام تورمی ماه نوامبر در ترغیب بانک مرکزی اروپا برای شروع برنامه خرید اوراق قرضه کافی نیست و سایر ارقام اقتصادی ازجمله بیکاری و روند شاخص‌های پیش‌نگر اقتصادی ممکن است بانک مرکزی را در اجرای این تصمیم مصمم کند. با این‌همه ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا هشدار داده است که اقتصادهای جهان گرفتار پدیده رکود مزمن شده‌اند و برای رهایی از این وضعیت، این بانک هرکاری بتواند انجام می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر