تاثیر متفاوت کاهش قیمت نفت بر توکیو و وال استریت

۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۶۷۵


جهان کاهش قیمت نفت در بازارها باعث شد تا شاخص‌های وال استریت در روزجمعه روز متفاوتی را سپری کنند و رونق قابل انتظار در بازار سهام در جمعه سیاه وال استریت

رخ ندهد.

به گزارش رویترز، تنزل قیمت نفت روی سهام شرکت‌های نفتی به‌خصوص شرکت‌های نفت شیل تاثیر گذاشت و به‌همین دلیل شاخص استاندارداندپورز که نمایندگی این شرکت‌ها را در بازار بر عهده دارد روزجمعه را برخلاف روزها و هفته‌های قبل با ضرر به پایان برد.

به این ترتیب شاخص سهام مرغوب داوجونز با اینکه واحدهای اندکی به‌دست آورد اما جایگاهش درجدول هیچ تغییری نکرد. شاخص سهام استاندارد اندپورز اما با از دست دادن

5 واحد، 25/0درصد درجدول تنزل کرد و سهام تکنولوژی نزدک 4واحد به‌دست آورد و در جدول 09/0درصد ترقی کرد.

بازار سهام توکیو در آخرین روز هفته به‌دلیل ین ضعیف، بهترین روز خود را در دو هفته اخیر سپری کرد.

ین ضعیف که به رقابتی شدن قیمت کالاهای ژاپنی در قیاس با کالاهای رقیب می‌گردد یکی از دلایل رونق بازار سهام در روزجمعه را رقم زد. همچنین تصمیم اوپک مبنی بر کاهش ندادن میزان تولید و صادراتش یکی دیگر از دلایلی بود که برای ژاپن رونق به‌همراه داشت.

برای کشورهای پرمصرف آسیایی مانند ژاپن، چین و هند، کاهش قیمت نفت تاثیر مثبتی بر اقتصادهای آنها دارد و هزینه‌های آنها را کمتر می‌کند. قیمت نفت از اواسط ماه ژوئن تاکنون یک‌سوم کاهش داشته است.

به این ترتیب شاخص سهام نیکی، 1.2درصد ترقی کرد و به واحد 17459.85رسید. برای کل هفته نیز شاخص نیکی 6/0درصد به‌دست آورد و با رونق در روزهای آخر هفته، ضرر روز اول هفته را جبران کرد.

شاخص سهام توپیکس نیز 1.3درصد به‌دست آورد و به واحد 1410.34 رسید. بزرگ‌ترین برندگان روز جمعه توکیو شرکت‌های راه‌آهن و نیز خطوط هوایی بودند که کاهش قیمت نفت موجب رونق آنها شده بود.

بازار در ژاپن درحالی به استقبال تعطیلات رفت که اعلام شد، تورم مصرف‌کننده در این کشور در سومین ماه متوالی در ماه اکتبر به‌دلیل کاهش قیمت نفت کاهش یافت. کاهش تورم مصرف‌کننده می‌تواند به‌دلیل کاهش اخیر قیمت نفت باز هم ادامه یابد و این موضوع برای اقتصاد بحران‌زده ژاپن که نیاز وافری به رشد دارد و نیز شینزو آبه خبرخوبی نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر