مبارک از اتهام مشارکت در کشتار معترضان تبرئه شد

۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۶۷۳

جهان دادگاهی در مصر حسنی مبارک، رییس‌جمهور سابق این کشور را از اتهام مشارکت در کشتار معترضان در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۱ تبرئه کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، مبارک همچنین از اتهام فساد مالی مبنی بر صادرات گاز به سرزمین‌های اشغالی تبرئه شده است. حبیب العادلی، وزیر کشور سابق هم از اتهامات وارده تبرئه شد. عادلی متهم به کشتار صدها نفر در جریان اعتراضات آن کشور در سال ۲۰۱۱میلادی شده بود.

براساس گزارش‌های دریافتی چندین نفر دیگر از مقامات ارشد امنیتی سابق هم از اتهامات وارده مبرا دانسته شدند. گفته شده که حدود

۸۰۰ نفر در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۱ که به سقوط حکومت حسنی مبارک منجر شد، کشته شدند. او در سال ۲۰۱۲ به‌همراه عدلی به اتهام همدستی در کشتن تظاهرات‌‌کنندگان مصری به حبس ابد محکوم شده بود. اما در ژانویه ۲۰۱۳ دیوان عالی مصر درخواست تجدیدنظر این دو نفر را با استدلال‌های فنی پذیرفت و به محاکمه مجدد آنها رای داد.

باوجود تبرئه از این اتهامات، مبارک ۸۶ ساله هم‌اکنون درحال گذراندن محکومیت سه ساله خود به اتهام اختلاس اموال عمومی است. گفته شده همزمان با برگزاری دادگاه تدابیر امنیتی ویژه‌یی در شهر قاهره و در نزدیک محل دادگاه در آکادمی پلیس به اجرا درآمده تا درگیری میان طرفداران و مخالفان مبارک روی ندهد. رای دادگاه درباره دو پسر وی علاء و جمال به‌همراه6 نفر از معاونانش نیز به‎زودی صادر خواهد شد.

در پی رای دادگاه احتمالا مبارک می‌تواند از بیمارستان نظامی مصر نیز آزاد شود. درحالی دادگاه قاهره حسنی مبارک را درباره درگیری‌های سال 2011 بی‌گناه می‌داند که هفته گذشته دادستانی مصر برای محمد مرسی، رییس‌جمهور برکنار شده مصر توسط نظامیان، حکم اعدام به‌دلیل خیانت به کشور درخواست کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر