رکود ین و یورو، چالش جدی امریکا

۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۶۷۱

جهان تیرگی چشم‌اندازهای اقتصادی در سرتاسر اروپا، ژاپن، و اقتصادهای نوظهور بزرگ مانند هند چالش‌های تازه‌یی را پیش‌روی اقتصاد درحال رشد امریکا قرار داده است، آن هم در زمانی که جهان به یک موتور رشد قابل اتکا نیاز دارد. این روزنامه با بررسی تاثیری آماری که از اقتصادهای مهم جهان در روزهای اخیر منتشر شده، نتیجه گرفته است که این آمارهای منفی بر اقتصاد امریکا فشار خواهد آورد.

شاخص‌های چندگانه در روز جمعه از کاهش نشاط اقتصادی در سرتاسر جهان حکایت داشت. در اروپا، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه نوامبر با کند‌ترین سرعت سالانه در پنج سال گذشته افزایش یافت و به این نگرانی دامن زد که قاره اروپا ممکن است به سوی تورم منفی در حرکت باشد. در ژاپن، شاخص اصلی قیمت مصرف‌کننده در ماه اکتبر کند‌ترین رشد امسال را داشت. در اروپا و ژاپن کاهش قیمت‌های انرژی بر تلاش هماهنگ بانک‌های مرکزی برای تقویت نرخ تورم و بالا بردن اعتماد مصرف‌کننده و کسب‌وکار سایه انداخته است.

تصویری که در بازارهای اقتصادهای نوظهور دیده می‌شود چندان روشن‌تر نیست. داده‌هایی که دولت هند روز جمعه منتشر کرد حاکی است رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه سوم سال تنزل یافت. آمار در برزیل نشان داد بزرگ‌ترین اقتصاد امریکای لاتین در سه ماهه سوم با کمک هزینه‌های دولت اندک اندک از کسادی خارج شده است اما اقتصاددانان درباره رکود طولانی مدت هشدار دادند.

چشم‌انداز رشد اندک این پرسش را مطرح کرده است که در ماه‌های آینده، حتی در زمانی که کسب‌وکار و مصرف‌کنندگان در امریکا با نزدیک شدن به فصل خرید ایام پایان سال از کاهش قیمت بنزین سود می‌برند، آیا ممکن است تقاضای ضعیف به سواحل این کشور نیز برسد. اقتصاد امریکا امسال پس از انقباض سه ماهه نخست روند یکنواخت رشد را پشت‌سر گذاشته است و کارفرمایان تا ماه اکتبر به مدت ۹ماه متوالی هر ماهه بیش از ۲۰۰هزار نفر استخدام کردند.

اما هزینه یا تورم مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاری تجاری در امریکا ماه اکتبر کاهش یافت که این حاکی است تقاضا در امریکا شاید نتواند به اندازه کافی برای کمک به رشد اقتصادهای دیگر بالا برود. کاهش قیمت انرژی با ایفای نقشی مانند کاهش مالیات کسب‌وکار و مالیات مصرف‌کنندگان، به تقویت اقتصاد امریکا و اقتصاد دیگر وارد‌کنندگان نفت، ازجمله چین، کمک خواهد کرد. اما به گفته جوئل ناروف، رییس گروه مشاوران اقتصادی ناروف، از موسسات پیش‌بینی اقتصادی در هلند، در اروپا «مشکلات بسیار فرا‌تر از نفت است». وی گفت: «هر چه وضع امریکا بهتر شود، وضع اروپا هم بهتر می‌شود. بنابراین آیا ما مایلیم که قیمت نفت به جای ۱۰۰دلار در هر بشکه ۷۰دلار باشد؟ جواب قطعا مثبت است و اروپا از آن استقبال می‌کند.»

اقتصاددانان موسسه آکسفورد اکونومیکس روز جمعه در گزارشی برآورد کردند که اگر قیمت‌های نفت در دو سال آینده حدود ۶۰دلار باشد، این امر موجب تقویت چشمگیر رشد اقتصادی بیشتر اقتصادهای پیشرفته و نوظهور جهان خواهد شد.

آن‌ها استدلال می‌کنند که رشد اقتصادی ممکن است 4دهم درصد در چین افزایش یابد و در امریکا از ارقام پیش‌بینی شده کنونی بالا‌تر برود. کاهش هزینه‌های انرژی همچنین ممکن است رشد را در اروپا و ژاپن بین 1/0 تا 2/0درصد بالا ببرد. اقتصاددانان در بارکلیز گفتند در عین حال، کاهش ارقام پیش‌بینی شده تورم احتمالا گرایش کنونی بانک‌های مرکزی را برای تسهیل عرضه پول تقویت خواهد کرد و در کنار عامل کاهش بهای انرژی، عامل دیگری در کمک به رشد اقتصادی خواهد بود.

اقتصاد امریکا در برابر کاهش رشد اقتصاد جهانی بهتر عایق‌بندی شده است زیرا در میان اقتصادهای بزرگ جهان کمتر به تقاضای صادرات در خارج از کشور وابسته است. بنابر اعلام بانک جهانی، صادرات فقط ۱۴درصد از تولید ناخالص داخلی امریکا را تشکیل می‌دهد که پایین‌ترین رقم در میان کشورهای توسعه‌یافته و به مراتب پایین‌تر از رقم ۵۱درصدی برای آلمان یا ۲۶درصدی برای چین است. گزارش‌های دیگر که روز جمعه منتشر شد تایید‌کننده چشم‌انداز تیره برای بخش اعظم اقتصاد 2/13 تریلیون دلاری منطقه یورو بود که پس از امریکا دومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر