تنزل 3درصدی شاخص نیکی

۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۸۰۹


جهان بازار سهام توکیو بعد از شنیدن خبر رکود کامل در ژاپن، بزرگ‌ترین روز ضرر خود را در روز دوشنبه، پس از دو هفته سود تجربه کرد.

به گزارش رویترز، اقتصاد ژاپن به‌طور غیرمنتظره‌یی 1.6درصد به نرخ سالانه کاهش داشته است. این اتفاق به‌دنبال کاهش رشد اقتصادی این کشور در ماه آوریل و ژوئن بر اثر افزایش مالیات بر فروش بود. این درحالی است که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند که این سومین اقتصاد جهان 2.1درصد رشد خواهد داشت. هرچند خبر رکود در اقتصاد ژاپن غیرمنتظره بود و بر بازارها ازجمله بازار سهام و کالاها تاثیر گذاشت اما مدتی است که کارشناسان از وضع وخیم اقتصاد جهان می‌گویند.

به‌همین‌دلیل سرمایه‌گذاران محتاط شده و تصمیم گرفتند که سود روزهای قبل را در معرض خطر قرار ندهند. به این ترتیب شاخص سهام نیکی 3درصد از دست داد و به واحد 16.973.38 رسید. با این‌همه و با وجود شاخص سهام نیکی هنوز از 30اکتبر تاکنون 8.4‌درصد ترقی کرده است. همچنین شاخص سهام توپیکس نیز 2.5‌درصد از دست داد و به واحد 1366.13رسید.

کارشناسان بازار می‌گویند، تا هفته گذشه جریان بازار در توکیو بسیار قدرتمند بود اما در‌حال‌حاضر به‌دلیل خبر رکود اقتصادی ژاپن، سرمایه‌گذاران بیشتر تمایل به فروش دارند تا خرید.

سایر بازارهای آسیایی نیز به رکود اقتصادی ژاپن واکنش نشان دادند. شاخص آسیا- پاسیفیک MSCI که نماینده 45کشور جهان است، 5دهم‌درصد از دست داد. شانگهای کامپوزیت نیز 2دهم‌درصد از دست داد و شاخص هنگ‌سنگ در هنگ‌کنگ یک‌درصد از دست داد.

خبر رکود اقتصادی در سومین اقتصاد جهان باعث شد تا ارزش ین در بازارهای بین‌المللی تضعیف شود. ارزش ین دربرابر دلار در بازارهای آسیایی در روز دوشنبه به ازای هر دلار 117.06 ین رسید، این در حالی است که ین در هفته‌های اخیر حدود 3دهم‌درصد از ارزش از دست رفته خود در برابر دلار را به‌دست آورده بود و در پایان هفته گذشته هر دلار به‌ازای 116ین معامله شده بود.

این خبر باعث کاهش قیمت نفت نیز شد. هر بشکه نفت‌خام برنت دریای شمال با 1.4‌درصد کاهش به هر بشکه 78دلارو32سنت رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر