موادمخدر سلاح راهبردی امریکا در افغانستان

۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۸۰۶

جهان میخاییل شینکمان کارشناس روسی در یادداشتی ، به‌تولید بیشتر موادمخدر در افغانستان که مبتنی برخواست امریکا است اشاره کرده و قاچاق این مواد به‌کشورهای منطقه را سلاح راهبردی امریکا دانست. به گزارش تسنیم به نقل از ریانووستی، این کارشناس روسی بااستناد به‌گزارش اداره موادمخدر و جرایم سازمان ملل گفت تولید بسیار وسیع موادمخدر در افغانستان ثمره دموکراسی امریکایی است. وی افزود: امریکا کمکی برای توسعه بخش‌های اقتصادی افغانستان نکرد و سیاست‌های واشنگتن منجر به‌رونق بی‌سابقه کشت خشخاش و تولید موادمخدر در این کشور شده است. در سال 2014 کشت خشخاش در افغانستان به‌میزان بی‌سابقه‌یی افزایش یافت و در حال حاضر 224هزار هکتار اراضی مزروعی این کشور تحت کشت خشخاش قرار دارد که هفت‌درصد بیشتر از رقم سال گذشته است. وی افزود: کارشناسان برآورد کرده‌اند از این میزان خشخاش می‌توان شش و نیم هزار تن تریاک تولید کرد و این کشت‌و‌کارها تحت نظارت نیروهای امریکایی انجام می‌گیرد. شینکمان افزود: به این ترتیب وضعیتی پیش آمده است که امریکا در طول 13سال مبارزه با طالبان، بذر دموکراسی در افغانستان پاشید و به‌جای آن خشخاش درو کرد.

وی بااشاره به‌افزایش هر ساله تولید موادمخدر در افغانستان اضافه کرد: در طول حضور امریکا در افغانستان، تا سال 2011 تولید موادمخدر در این کشور افزایش یافت و نیروهای امریکایی هیچ اقدام موثری برای توقف این روند انجام ندادند. از اظهارات رسمی مقامات امریکایی چنین برداشت می‌شود که آنها نمی‌خواهند با مبارزه با قاچاق موادمخدر در افغانستان، دشمن‌تراشی کنند.

تجارت موادمخدر در افغانستان سالانه 50میلیارد دلار درآمد دارد و برخی کارشناسان معتقدند مقامات امریکایی از این تجارت سهم خود را می‌برند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر