داعش از بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق عقب‌نشینی کرد

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۶۳۰

جهان نیروهای دولتی عراق می‌گویند وارد پالایشگاه شهر بیجی در ۲۰۰کیلومتری شمال بغداد شده و توانسته‌اند شبه‌نظامیان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) را از این پالایشگاه عقب برانند. پالایشگاه بیجی، بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق است که در شمال شهر بیجی واقع شده است.

دولت عراق 14نوامبر اعلام کرده بود که موفق شده پس از چند ماه این شهر را از نیروهای داعش پس بگیرد. بیجی از نخستین مناطقی بود که در آغاز پیشروی‌های داعش در عراق در حدود 6ماه پیش به اشغال این گروه در آمد.

نیروهای دولتی عراق عملیات پس‌گرفتن بیجی را با حمایت گروه‌های مسلح شیعه و همین‌طور حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا آغاز کردند. اواخر ماه گذشته میلادی هم نیروهای عراقی عملیاتی را برای پس‌گرفتن این شهر انجام دادند، اما در آن زمان نیروهای داعش با عملیات انتحاری مانع از پیشروی نیروهای دولتی شدند. همزمان با این تحولات، ژنرال مارتین دمپسی، فرمانده ستاد مشترک ارتش امریکا، در سفری اعلام‌نشده شنبه، ۱۵نوامبر، وارد عراق شد. هدف از این سفر ارزیابی موثربودن حملات هوایی امریکا و گفت‌وگو درباره مرحله بعدی نبرد با نیروهای دولت اسلامی اعلام شده است. پیش‌تر باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا از برنامه این کشور برای فرستادن ۱۵۰۰نیروی نظامی دیگر برای آموزش نیروهای عراقی خبر داده بود. مارتین دمپسی درحالی به عراق رفته که دو روز پیش از کنگره امریکا خواست موضوع اعزام نیروهای امریکایی برای پیوستن به نیروهای عراقی که هم‌اکنون در حال جنگ با پیکارجویان داعش هستند را مدنظر قرار دهند. گروه داعش در‌حال‌حاضر حدود یک‌سوم از خاک عراق و سوریه را در اختیار دارد. مقامات عراقی پیش‌تر از بازپس‌گیری شهر بیجی در شمال بغداد از دست گروه داعش خبر دادند. این شهر که در نزدیکی بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق واقع شده، چندین ماه در تصرف نیروهای داعش بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر