برگزاری دادگاه مذاکرات مخفیانه دولت و مافیا در ایتالیا

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۳۶۰

جهان جورجیو ناپولیتانو، رییس‌جمهوری ۸۹ساله ایتالیا سه‌شنبه، در مقابل قضات پروندۀ مافیای سیسیل حاضر شد و پشت درهای بسته به سوالات آنها پاسخ داد. براساس این پرونده، دولت وقت ایتالیا متهم شده است که پس از بمب‌گذاری‌ها و ترورهایی که در دهه90 میلادی توسط مافیای سیسیل صورت گرفته، مذاکرات مخفیانه با مافیا داشته است.

به گزارش یورونیوز، در میان ۱۰ متهم اصلی این پرونده، نیکلا مانچینو، وزیر کشور سابق ایتالیا نیز حضور دارد که هرگونه مذاکره مخفیانه با مافیا را انکار می‌کند. در دهه90 میلادی مافیا حملات خونینی را در ایتالیا انجام داد که یکی از عمده‌ترین آنها، بمب‌گذاری در مسیر حرکت خودروی قاضی جیووانی فالکونه از قضات مشهور ضدمافیا بود که منجر به مرگ او شد.

پس از این حادثه سرانجام پلیس ایتالیا موفق شد «توتو رینا» از روسای قدرتمند مافیا را دستگیر کند.

سالوو پالازولو، روزنامه‌نگار مشهور ایتالیا و کارشناس مافیا می‌گوید: «توتو رینا حملات متعددی را علیه دولت ایتالیا رهبری کرد تا اعضای دولت را به پای میز مذاکره بنشاند. این موضوع، در قلب تحقیقات قضات پالرمو قرار دارد. او دولت ایتالیا را تهدید کرده بود و براساس اظهارات دادستان پالرمو، مردانی در نهادهای مختلف وجود داشتند که این پیام‌ها را از سوی رینا برای بالاترین مقام‌های دولت ایتالیا منتقل می‌کردند.»قضات دادگاه برای شنیدن شهادت داوطلبانه رییس‌جمهوری این کشور، از پالرمو به کاخ ریاست‌جمهوری ایتالیا در شهر رم آمدند تا بدانند او از مشاوران و اعضای دولت ایتالیا درباره مذاکرات محرمانه با مافیا چه چیزهایی شنیده است. گفته می‌شود، دادگاه پالرمو شهادت جورجیو ناپولیتانو را قبول کرده است. این یک دادگاه بی‌سابقه است هم به این دلیل که نخستین بار است که رییس‌جمهوری قبول کرده تا شهادت بدهد و هم به‌دلیل نوع محاکمه و جنایاتی که ادعا می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر