6/2 میلیون کودک در کشورهای ثروتمند زیر خط فقر

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۳۵۷

جهان گزارش جدید سازمان یونیسف حاکی از آن است که بحران مالی در بسیاری از کشورهای صنعتی موجب تشدید فقر در میان کودکان شده است. همزمان میزان سطح درآمد کنونی خانوارها در بسیاری از کشورهای صنعتی به سطح 10سال پیش کاهش یافته است.

به گزارش اکونومیست، بحران مالی در کشورهای صنعتی یا همان کسادی بزرگ پیامدهای بسیار سنگینی روی زندگی کودکان داشته و باعث فقیرتر شدن کودکان شده است.

این تحقیق جدید که ازسوی سازمان یونیسف انجام شده، حاکی از آن است که از سال 2008 حدود6/ ۲میلیون کودک در کشورهای ثروتمند زیر خط فقر رفته‌اند. در 23کشور از 41کشوری که در این گزارش بررسی شده‌اند، از سال 2008 فقر کودکان افزایش شدیدی داشته است. فقر کودکان در ایرلند، کرواسی، لتویا، یونان و ایسلند 50درصد افزایش یافته است.

در این گزارش که روز سه‌شنبه در شهر رم ارایه شد، آمده است که شمار کودکان فقیر در ۴۱کشور صنعتی مرفه به ۵/‌۷۶ میلیون رسیده است. به گفته جفری او مالی، از مقام‌های یونیسف، در بسیاری از کشورهای آسیب‌دیده از بحران مالی، میزان درآمد خانواده‌ها به طرز قابل‌توجهی پایین آمده است.

محققان برای انجام این پژوهش، وضعیت کودکان در ۴۱‌کشور عضو اتحادیه اروپا و نیز عضو سازمان همکاری ‌اقتصادی و توسعه را مورد بررسی قرار دادند. طبق نتایج به‌دست آمده، در ۲۳ کشور از مجموع کشورهای یاد شده، افزایش فقر در میان کودکان ارتباط مستقیمی با بحران مالی داشته است.

در این گزارش آمده است در حالی که برنامه‌های تشویقی اولیه در برخی کشورها برای حفاظت از بچه‌ها موثر بوده اما از سال 2010 تغییر سیاست کشورها از سیاست تشویق به کاهش بودجه روی زندگی کودکان به‌ویژه در منطقه مدیترانه تاثیر منفی برجای گذاشت.


بازگشت سطح درآمد خانوارها به 10سال پیش

نویسندگان این گزارش می‌گویند در مقابل، در ۱۸کشور مورد تحقیق ازجمله استرالیا، شیلی، فنلاند، نروژ، لهستان و اسلواکی فقر کودکان به میزان ۳۰درصد کاهش یافته است. در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ به نوشته این گزارش میزان فقر کودکان در کشور آلمان ۳/‌۱درصد کاهش داشته است.

کشورهای جنوب اروپا که بیشترین ضربه را از بحران مالی فراگیر خوردند، بیشترین میزان رشد در فقر کودکان را داشته‌اند. در یونان که به‌واسطه‌ کمک مالی بین‌المللی از خطر ورشکستگی رهانیده شد، متوسط درآمد هر خانوار دارای کودک در سال ۲۰۱۲ به سطح درآمد خانوار دارای کودک در سال ۱۹۹۸ رسید.

در ایرلند و اسپانیا و نیز لوکزامبورگ که یکی از ثروتمندترین کشورهای اروپا به‌شمار می‌رود، میزان درآمد خانوارها به ‌سطح ۱۰‌سال پیش رسیده است.

کشورهای جنوب اروپا که بیشترین ضربه را از بحران مالی فراگیر خوردند، بیشترین میزان رشد در فقر کودکان را داشته‌اند.در این میان نوجوانان ۱۵ تا ۲۴‌ساله به‌خوبی اثرات وضعیت اقتصادی نامطلوب را حس می‌کنند.

برای این گروه، یافتن محلی برای کارآموزی و کارورزی عملا ناممکن شده و آنها برای تحصیل در دانشگاه نیز دچار مشکل هستند. نرخ بیکاری در میان این گروه سنی در بیش از سه چهارم کشورهای مورد بررسی، افزایش داشته است.

در ایالات‌متحده که فقر کودکان بر اثر بحران مالی اخیر بیشتر از بحران 1982 افزایش بیشتری داشته، اقدامات دولت در جهت تامین امنیت اجتماعی که برای خانواده‌های فقیر و به‌ویژه طبقه کارگر بسیار اهمیت داشته است، در دوران بحران اخیر و گسترش فقر و بیکاری، عملا بی‌اثر شده است.

از زمان آغاز این بحران، فقر کودکان در میان 34ایالت از 50ایالت امریکا در این کشور افزایش یافته است.

به گفته سازمان یونیسف، از سال ۲۰۱۰ سیاست‌های وضع‌ شده دولتی در راستای ریاضت اقتصادی و صرفه‌جویی در بسیاری از کشورها وضعیت فقر کودکان را وخیم‌تر کرده است.

جفری او مالی هنگام ارایه این گزارش گفت: «بررسی‌های یونیسف نشان می‌دهند که دامنه سیاست‌های حمایتی اجتماعی، عامل بسیار مهمی در پیشگیری از فقر بوده است.» وی تاکید کرد که تمامی کشورها به یک شبکه اجتماعی قوی نیاز دارند تا بتوانند هم در زمان‌های خوب و هم در زمان‌های بد از کودکان محافظت کنند.

این مقام یونیسف از کشورهای مرفه خواست در راه مبارزه با فقر کودکان تلاش بیشتری از خود نشان داده و «فراهم کردن زمینه‌های رفاه برای کودکان» را به‌عنوان یک اولویت کاری در‌نظر بگیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر