فروش 600میلیون دلار سلاح به‌عراق

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۱۶

جهان دولت امریکا با تصویب فروش 600میلیون دلار مهمات تانک و ضد تانک به‌عراق، اعلام کرد که این اقدام به دولت بغداد کمک می‌کند تا ظرفیت دفاع زمینی منسجمی تشکیل دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، اکنون کنگره امریکا 30روز فرصت دارد تا با این فروش مخالفت کند با این وجود چنین اقدامی بسیار نادر است چرا که معاهده‌های تسلیحاتی پیش از آنکه به اطلاع کنگره برسد، بادقت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

آژانس همکاری امنیتی دفاع پنتاگون به قانونگذاران امریکایی اطلاع داد که وزارت امور خارجه فروش 10هزار گلوله ضد تانک 32 120 M8 میلی متری، مهمات ضد تانک با قابلیت انفجار شدید،10هزار 120 M865 میلی‌متری و 260هزار از سایر مهمات و نیز خدمات لجستیکی را تایید کرده است. آژانس همکاری امنیتی دفاعی پنتاگون اعلام کرد که شرکت طرف قرارداد جنرال داینامیکز خواهد بود که سازنده تانک آبرافر M1A1 و سایر مهمات است.

جنگ صدام حسین علیه کویت و سپس عربستان‌سعودی باعث شد تا امریکا تصمیم بگیرد به این کشور سلاح نفروشد. این ممنوعیت تا سال‌های اخیر برپا بوده است. اما فعالیت گروه‌های القاعده در عراق و ناتوانی ارتش عراق برای مقابله با القاعده و سپس گروه تروریستی داعش باعث شد تا ایالات‌متحده نوامبر سال گذشته از دولت امریکا بخواهد تا به‌عراق سلاح بفروشد تا بتواند با گروه‌های تروریستی در عراق مقابله کند.

شدت گرفتن فعالیت گروه داعش سرانجام امریکا را متقاعد کرد تا با فروش برخی از سلاح‌های درخواستی عراق مانند هلی‌کوپتر آپاچی به این کشور موافقت کند. اما برخی از این سلاح‌ها در ماجرای تصرف موصل به‌دست این گروه افتاد.

البته در این میان عراق از روسیه مقادیری سلاح تهیه کرده است. اما به‌نظر می‌رسد درگیری شدید و مداوم دولت عراق با این گروه باعث شده که امریکا برای فروش سلاح‌های جدید و پیشرفته‌تری نیز به این کشور موافقت کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر