نخستین نشانه‌های افول اژدهای زرد

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۱۳

کندتر شدن نرخ رشد اقتصادی در چین دولت این کشور را تحت فشار قرار خواهد داد تا برای سرپا نگه‌داشتن نرخ رشد و رساندن آن به سطح 7.5‌درصد، که مورد نظر رهبران این کشور است، مجبور به مداخله شده و سیاست‌هایی را در جهت تحریک اقتصاد این کشور در پیش گیرد

پیش‌بینی‌های گذشته درباره کاهش رشد اقتصادی چین محقق شد و دیگر هیچ شکی وجود ندارد که رشد اقتصادی چین در حال کند شدن است.

به‌گزارش وب‎سایت بیزینس اینسایدر، براساس آمار اداره ملی آمارگیری چین، اقتصاد چین در سه‌ماهه سوم رشد 7.3درصدی داشته که نسبت به سه‌ماهه دوم 2/0درصد کاهش نشان می‌دهد. ارزش تولید ناخالص داخلی چین تا سه‌ماهه سوم سال جاری 41تریلیون و 990میلیارد و 800میلیون دلار برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.4‌درصد رشد کرد. همان‌طور که ناظران اقتصادی پیش‌تر پیش‌بینی کرده بودند رشد اقتصادی چین به پایین‌ترین میزان خود از سه‌ماهه نخست سال 2009 میلادی رسیده است. این برای اولین بار پس از 51 سال گذشته(از سال 9991) است که رشد واقعی چین از رشد پیش‌بینی شده کمتر می‌شود.

چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، در حال حاضر یکی از مهم‌ترین کشورهایی محسوب می‌شود که تاثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد بین‌المللی و رشد اقتصاد جهانی دارد.

به گزارش بیزینس اینسایدر، کندی اخیر در روند کاهش رشد اقتصادی با تضعیف بازار مسکن آغاز شده که این تضعیف باعث کاهش سرمایه‌گذاری در این حوزه

شده است. این در حالی است که تضعیف بازار مسکن نگرانی‌های ویژه‌یی را نیز در این کشور ایجاد کرده چراکه نزدیک به 50‌درصد از درآمد نهادهای دولتی از محل فروش زمین به‌دست می‌آید. به‌ویژه اینکه صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌تر و در گزارش سال گذشته خود هشدار داده بود که یکی از خطرات واقعی برای اقتصاد چین است که اصلاح قیمت املاک و مستغلات آسیب جدی به بودجه خدمات عمومی نهادهای دولتی وارد کرده و موجب اخلال در فعالیت بانک‌ها شود. صندوق بین‎المللی پول در گزارش سال گذشته خود هشدار داده بود که اگر دولت چین به این مساله رسیدگی نکند، بی‌ثباتی و مشکلات بازار مسکن می‌تواند به بخش مالی نیز سرایت کند. چین در سه‌ماهه دوم رشد اقتصادی 5/7درصدی را به ثبت رسانده بود.

اگرچه رشد اقتصادی 3/7‌درصدی کمی از متوسط پیش‌بینی‌های تحلیلگران که رشد اقتصادی چین را به‌طور میانگین 2/7‌درصد پیش‌بینی کرده بودند، بهتر است اما بیزینس اینسایدر می‌نویسد: «کندتر شدن نرخ رشد اقتصادی در چین دولت این کشور را تحت فشار قرار خواهد داد تا برای سرپا نگهداشتن نرخ رشد و رساندن آن به سطح 5/7درصد، که موردنظر رهبران این کشور است، مجبور به مداخله شده و سیاست‌هایی را در جهت تحریک اقتصاد این کشور در پیش گیرد.» کارشناسان کاهش سرعت رشد اقتصادی در چین و اروپا، در کنار پیشرفت ایالات متحده در استفاده از تکنولوژی‌های جدید در استخراج نفت شیل، و مهم‌تر از آن افزایش تولید نفت عربستان سعودی، عراق و لیبی را مهم‌ترین علت‌های سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی می‌دانند.


کاهش نرخ رشد و فقرایی که فقیر خواهند ماند

نشریه اکونومیست در گزارشی با پرداختن رشد اقتصادی چین و پدیده فقر در چین می‌نویسد، چین به برکت رشد اقتصادی سریع خود در سال‌های گذشته کارنامه نسبتا موفقی در زمینه فقرزدایی و محرومیت‌زدایی داشته است. با این حال در سال 2013 میلادی هنوز بیش از 82میلیون تن در این کشور در فقر مطلق زندگی می‌کردند. اکنون با کاهش نرخ رشد اقتصادی به‌نظر می‌رسد که چالش‌های دولت برای کند کردن روند محرومیت‌زدایی نیز تا حدی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.


رابطه رشد اقتصادی و مبارزه با فساد

کاهش نرخ رشد البته تنها مشکل دولت چین نیست. چین با مشکلاتی به مراتب بزرگ‌تر و خطرناک‌تر روبه‌رو است که هرگونه ابتکاری برای مقابله با آن به اعتقاد برخی کارشناسان می‌تواند بر رشد اقتصادی این کشور تاثیر مستقیمی داشته باشد. به‌عنوان مثال، پیش‌تر برخی تحلیلگران اعلام کرده بودند که ابتکار دولت برای مبارزه با فساد به کاهش نرخ رشد اقتصادی در این کشور خواهد انجامید. با این حال وزیر دارایی چین، چندی پیش گفته بود که مبارزه با فساد منجر به کندی رشد اقتصاد چین نشده و این گفته‌ها نادرست هستند. لوا جی وی در حاشیه ششمین گفت‌وگوی راهبردی و اقتصادی چین و امریکا در جمع خبرنگاران گفته بود: «فساد معمولا با کنترل و مدیریت بیش از حد دولت پیوند خورده است و اگر کنترل و مدیریت لغو یا تا حدی لغو شود، فرصت برای فساد کاهش می‌یابد و نقش بازار بهتر ایفا می‌شود و این مورد برای رشد اقتصاد مفید است.»

به گزارش بی‌بی‌سی، موضوع نشست سالانه حزب کمونیست چین که با حضور اعضای بلندمرتبه این حزب از ۲۰ اکتبر در پکن آغاز شده، مبارزه با فساد و قانونمندی اعلام شده است. نشست سالانه حزب کمونیست با حضور ۲۰۵ نفر از اعضای کمیته مرکزی حزب برگزار می‌شود. حزب کمونیست چین با حدود ۹۰میلیون عضو بزرگ‌ترین حزب سیاسی در جهان به‌شمار می‌رود اما قدرت در هسته اصلی یا همان کمیته مرکزی متمرکز است. گفته شده، رهبران حزب قرار است در گردهمایی امسال پیش‌نویسی از تصمیمات خود مربوط به نحوه پیشبرد فراگیر قانونمندی تهیه کنند. کنگره چین هر پنج سال یک‌بار انتخاب می‌شود و گردهمایی حزب کمونیست سالی یک یا حداکثر دو بار برگزار می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر