توکیو رونق گرفت اما اروپا همچنان ضرر می‌دهد

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۶۸


جهان با بهبود شرایط در وال‌استریت و توقف ضرر شاخص‌های مهم در امریکا و راحت‌شدن خیال سهامداران نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهانی، بازارهای آسیایی روند صعودی را در پیش گرفتند.

به گزارش رویترز، سود شاخص‌های وال‌استریت در روز جمعه و افزایش امیدواری‌ها به رشد بازارهای سهام در ماه‌های باقیمانده سال میلادی باعث شد تا توکیو که همیشه چشم به نیویورک دارد، نخستین روز هفته را با افزایش در ارزش سهام آغاز کند. همچنین کاهش ارزش ین در برابر دلار یکی دیگر از دلایل رونق روز دوشنبه بازار بود. بر همین اساس ژاپن با 4درصد بیشترین افزایش شاخص را در میان بازارهای آسیایی طی روز جاری داشته است.

شاخص سهام نیکی 225 ژاپن با 3.8درصد افزایش به 15083.91 واحد رسید. این افزایش در پی آغاز مجدد روند افزایش ارزش دلار نسبت به ین، و همچنین اعلام صندوق مستمری دولت برای افزایش منابع مستمری از 12درصد به 25درصد صورت گرفت. شاخص سهام MSCI آسیا پاسیفیک نیز 1.2درصد به‌دست آورد.

شاخص سهام کوسپی کره‌جنوبی نیز طی روز جاری 1.6درصد افزایش داشت و به 1930.78 واحد رسید. از سوی دیگر شاخص هنگ‌کنگ نیز با 0.4درصد تغییر به 23116.69 واحد افزایش یافت. شاخص سهام کامپوزیت شانگهای چین نیز 0.2درصد صعود داشت و در 2347.03 توقف کرد.

در اروپا اما شاخص‌ها اندکی ضرر کردند. شاخص FTSE لندن 3/0درصد از دست داد که عمدتا به‌دلیل ضعف قیمت نفت بود که شرکت‌های نفتی زیرمجموعه این شاخص را متضرر و ارزش سهامشان را کاهش داده است.

اما ضرر بازارها در هفته گذشته باعث شد که روسای بانک مرکزی امریکا و اروپا در مورد ضرورت ادامه بسته‌های مالی و حمایتی بانک حرف بزنند. این سخن می‌تواند بر فعالیت بازار در هفته اخیر تاثیر بگذارد. اروپایی‌ها به‌خصوص در این باره یعنی تداوم سیاست‌های مالی حمایتی اطمینان دارند برای اینکه ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا این اطمینان را به بازارها داده است.

در بازار معاملات ارزی روز دوشنبه هر دلار به‌ازای 107.16ین معامله شد. شاخص دلار 1/0درصد در برابر همه ارزهای رقیب افزایش یافته است. اما افزایش ارزش دلار در برابر یورو همچنان نگرانی از کاهش ارزش یورو در بازارها را به قوت خود باقی گذاشته است. هر یورو 1/0درصد در برابر دلار تنزل یافت و هر یورو به‌ازای 1.2755دلار معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر