جهان 6 شرکت بینالمللی قرارداد حفر کانال دوم سوئز را با مقامات مصر امضا کردند.
به گزاش رویترز از قاهره درچارچوب اجرای طرح حفر کانال دوم سوئز، دولت مصر یکشنبه قراردادی با 6 شرکت بینالمللی را به امضا رساند. ژنرال محب ممیش، مدیر اداری منطقه کانال سوئز کنسرسیومی را که قرار است کانال جدید را حفر کند در نشستی خبری اعلام کرد. بر این اساس، شرکتهای««National Marine Dredging Co» از امارات عربی متحده، «Royal Boskalis Westminster» و «Van Oord» از هلند، «Jan de Nul Group»و «Deme Group» از بلژیک و شرکت امریکایی «Great Lakes Dredge and Dock» در ساخت کانال سوئز 2 شرکت خواهند کرد. دولت مصر امیدوار است با بهرهبرداری از این کانال در سال 2023 درآمد خود را از مسیر آبی سوئز از پنج میلیارد دلار کنونی به 13میلیارد و 500 میلیون دلار افزایش دهد. عبدالفتاح السیسی، رییسجمهوری مصر بر تکمیل این طرح تا ماه آگوست 2015 تاکید کرده است. مهندسان ارتش کار حفر کانال را در ماه آگوست آغاز کردهاند. رییس بانک مرکزی نیز ماه سپتامبر اعلام کرد دولت بودجه هشت میلیارد و 500 میلیون دلاری لازم را برای هزینه این طرح جمعآوری کرده است. کانال سوئز دوم با طول 72 کیلومتر شامل 35 کیلومتر حفاری خشک و 37کیلومتر توسعه و عمیقسازی کانال سوئز فعلی است. کانال سوئز فعلی 190کیلومتر طول دارد و کانال دوم، شاخهیی از کانال اصلی خواهد بود. کانال سوئز از خاک مصر میگذرد و دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل میکند. کانال سوئز کوتاهترین راه دریایی میان اروپا و آسیاست. کانال سوئز سالانه 5 میلیارددلار درآمد دارد که منبع درآمد اصلی برای مصر به شمار میآید. ساخت کانال سوئز فعلی به طول 193کیلومتر حدود 10سال (بین سالهای 1859 تا 1869) طول کشید.