پیری، رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد

۱۳۹۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۲

جهان جمعیت جهان با سرعتی سرسام‌آور در حال پیر شدن است و این خبری بد برای اقتصاد جهانی است.

به گزارش تسنیم و به نقل از سی‌ان‌ان، بر اساس گزارشی که توسط بخش خدمات سرمایه‌گذاری موسسه مودیز منتشر شده است، تا سال 2020، حدود 13 کشور جهان با بیش از 20درصد جمعیت بالای 65 سال، بسیار سالخورده محسوب خواهند شد. این رقم تا سال 2030 به 34 کشور خواهد رسید. این در حالی است که در حال حاضر تنها 3کشور ژاپن، ایتالیا و آلمان چنین وضعیتی را دارند. این گزارش با اشاره به برآوردهای موسسه تحقیقاتی کنفرانس بورد می‌گویند، پیری سریع جمعیت نزدیک به یک‌درصد رشد اقتصاد جهانی را طی یک دهه آینده کاهش خواهد داد.

بر اساس گزارش مودیز، کشورهای یونان و فنلاند در سال آینده میلادی به جمع کشورهای بسیار سالخورده جهان خواهند پیوست. 8 کشور شامل فرانسه و سوئد هم تا سال 2020 به آنها خواهند پیوست.

کشورهای کانادا، اسپانیا و انگلیس نیز تا سال 2025 بسیار سالخورده محسوب خواهند شد و امریکا نیز تا سال 2030 به این مشکل دچار خواهد شد. مشکل پیری جمعیت محدود به اروپا و امریکای شمالی نیست. کشورهای سنگاپور و کره جنوبی نیز تا سال 2030 به جمع کشورهای بسیار سالخورده خواهند پیوست. این در حالی است که چین نیز با «فشارهای شدید ناشی از پیری جمعیت» مواجه خواهد شد.

نویسندگان این گزارش می‌گویند، این روند جمعیتی منجر به کاهش میزان پس اندازه خانواده‌ها خواهد شد و به نوبه خود سرمایه‌گذاری جهانی را کاهش خواهد داد. اما سیاست‌گذاران می‌توانند از طریق تشویق به مهاجرت برای افزایش میزان نیروی کار و سرمایه‌گذاری در فناوری‌هایی که کمک می‌کند کارگران با بازدهی بالاتری کار کنند، می‌توانند تاثیرات پیری جمعیت را به حداقل برسانند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر