فرودگاه طرابلس میان شبه‌نظامیان دست‌به‌دست شد

۱۳۹۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۱

شبه‎نظامیان مسلح پس از یک درگیری یک‌ماهه در لیبی کنترل فرودگاه بین‌المللی طرابلس را به‌دست گرفتند.

به گزارش بی‌بی‎سی، از زمان سقوط رژیم معمر قذافی در سال ۲۰۱۱، فرودگاه طرابلس تحت کنترل شبه‌نظامیان زنتان بود و اکنون شبه‎نظامیان اسلام‌گرای مصراته مدعی شده‌اند که کنترل این فرودگاه را به‌دست گرفته‌اند.

تصاویر منتشرشده روی شبکه‌های اجتماعی ظاهرا اعضای گروه مصراته را در حال پایکوبی در ساختمان ترمینال فرودگاه نشان می‌دهد.

گفته شده، چندین جنگنده‌ شنبه مواضع شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در جاده منتهی به فرودگاه را بمباران کردند. هنوز مشخص نیست که مسوول این بمباران چه کسی بوده است. اما شبکه تلویزیونی محلی «هیا» گزارش داده این هواپیماها از مصر و امارات متحده عربی به لیبی حمله کرده‌اند. دو کشور مصر و امارات در چند ماه اخیر در سرکوب شدید شبه‎نظامیان لیبی مشارکت داشتند.

درگیری و خشونت‌ میان گروه‎های تروریستی که از زمان سرنگونی معمر قذافی شکل گرفته‌اند اخیرا شدت گرفته است. شورشیان اسلامگرای بندر مصراته نزدیک به‌سال پیش با شورشیان شهر کوهستانی زنتان در غرب لیبی در تلاش برای سرنگونی معمرقذافی با یکدیگر متحد شدند و با کمک ناتو توانستند قذافی را از قدرت به‌زیر بکشند. ولی بعدا راهشان از یکدیگر جدا شد و از اوایل سال جاری میلادی درگیر رقابتی خونین با یکدیگر شده، و بخش‌هایی از پایتخت را صحنه جنگ قدرت کرده‌اند. صدها نفر از زمان آغاز درگیری‎ها در طرابلس در ماه جولای کشته شده‌اند. همچنین میلیون‌ها دلار خسارت به فرودگاه طرابلس وارد شده است.

بنابراین گزارش، از ماه گذشته که فرودگاه بین‌المللی طرابلس صحنه درگیری دو گروه شورشی شد، دولت یک فرودگاه کوچک را به پروازهای داخلی اختصاص داده است و برج مراقبت، باند فرودگاه و دستکم ۲۰فروند هواپیما در درگیری‌ها از بین رفته یا دچار خسارت شدید شده است.

خطوط هوایی خارجی بیشتر پروازها به لیبی را متوقف کرده‌اند. به‌اعتقاد تحلیلگران، فرودگاه طرابلس اگرچه کارایی گذشته را ندارد اما به‌دست گرفتن کنترل، موفقیتی سمبلیک برای گروه‎های شبه‎نظامی محسوب می‎شود.

واکنش پارلمان لیبی

پارلمان جدید لیبی اعلام کرده گروه‌هایی که اکنون کنترل فرودگاه طرابلس را به‌دست گرفته‎اند سازمان‌های تروریستی هستند. بیش از سه چهارم نمایندگان جدید پارلمان لیبی برای نخستین‌بار از زمان انتخابات به‌دلیل درگیری‌ها در شهرهای بزرگ این کشور در شهر توبروک، در نزدیکی مرز مصر، تشکیل جلسه دادند.

پارلمان لیبی بارها خواستار انحلال گروه‌های شبه‌نظامی مسلح و پیوستن آنان به ارتش ملی شده‎اند. با این حال گروه‌های نظامی هیچ تمایلی برای این کار از خود نشان نداده‌اند. اغلب این شبه‌نظامیان از دستورات فرمانده منطقه‌یی خود پیروی می‌کنند و چندان تابع دولت مرکزی نیستند. دفتر سازمان ملل و بیشتر سفارتخانه‌های غربی در طرابلس تعطیل، و کارکنان آنها تخلیه شده‌اند.

دولت مرکزی لیبی فاقد ارتشی قدرتمند و منسجم است و برای حفظ‌ امنیت ملی به شبه نظامیان متکی است. شبه نظامیان از دولت حقوق می‌گیرند و یونیفورم رسمی بر تن دارند ولی در عمل در برابر فرماندهان محلی پاسخگو هستند.

اقتصاد ویران‌شده

درگیری‌های لیبی اقتصاد این کشور را نیز ویران کرده است. یک مقام بانک مرکزی لیبی ماه گذشته اعلام کرده این کشور تاکنون ۳۰میلیارد دلار متضرر شده است. موجی از درگیری‌ها در تاسیسات نفتی لیبی تولید نفت این کشور را، از یک میلیون و ۴۰۰هزار بشکه در روز در جولای گذشته، پیش از آغاز اعتصابات، به کمتر ۲۰۰هزار بشکه در روز تقلیل داده است. مصباح الکاری، مدیر بخش ذخایر بانک مرکزی، به خبرگزاری رویترز گفته است، وضعیت می‌تواند در آینده بدتر از این شود. شرکت ملی نفت لیبی، که شرکتی دولتی است، چندی پیش اعلام کرد، ممکن است برای تغذیه یک پالایشگاه داخلی مجبور به استفاده از نفت‌خام در دو میدان نفتی دور از ساحل شود، روندی که می‌تواند به‌معنای توقف صادرات نفت لیبی برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۱ باشد. الکاری می‌گوید، درآمدهای نفتی لیبی در حال حاضر حدود یک میلیارد دلار در ماه است. پیش از آغاز درگیری‌ها لیبی توانسته بود درآمدهای نفتی‌اش را به ماهانه چهار تا پنج میلیارد دلار برساند. صادرات نفت و گاز تنها منبع درآمد برای بودجه ۵۰میلیارد دلاری لیبی است. و از آنجا که لیبی هیچ‌گونه تولید قابل ملاحظه‌یی به‌جز نفت ندارد، برای خرید مواد غذایی و سایر واردات با چالش‌های جدی روبه‎رو است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر