واشنگتن‎پست: خاور‌دور آبستن جنگ است

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۵۱


گروه جهان| یک سایت خبری در کره‌جنوبی اعلام کرد که کره شمالی خود را برای اجرای بزرگ‌ترین آزمایش هسته‌یی تاریخ خود با قدرتی 14برابر آخرین آزمایش هسته‌یی‌اش آماده می‌کند. واشنگتن پست نیز با اشاره به تحرکات هسته‌یی پیونگ‌یانگ هشدار داده که هر محاسبه غلطی امکان دارد به یک فاجعه و جنگی ویرانگر بدل شود.

اندیشکده کره‌یی-امریکایی وابسته به دانشگاه جان هاپکینز امریکا یک‌شنبه در تازه‌ترین تحلیل خود اعلام کرده، کره شمالی برای اجرای ششمین آزمایش هسته‌یی خود که بزرگ‌ترین آنها خواهد بود، آماده می‌شود.

در تصاویر ماهواره‌یی جدیدی که به همراه این تحلیل منتشر شده، دیده می‌شود که حفاری بزرگی در محل ویژه آزمایش‌های هسته‌یی در شهر بونگ-کیه واقع در شمال شرق کره شمالی در دست انجام است. کره شمالی تاکنون پنج آزمایش هسته‌یی اجرا کرده که آخرین آنها هیدروژنی بود و در سپتامبر 2016 در شهر بونگ-کیه انجام شد. حجم حفاری که کره‌شمالی در حال انجام آن است، نشان می‌دهد پیونگ‌یانگ به دنبال اجرای یک آزمایش هسته‌یی با قدرت انفجاری 282 هزار تن تی‌ان‌تی است.

قدرت انفجاری نخستین آزمایش هسته‌یی کره‌شمالی تنها در حدود 800تن بود، قدرت انفجار دوم به حدود 2.200 تا 4000تن افزایش یافت. قدرت انفجاری آزمایش سوم در حدود 8تا 10هزار تن و در آزمایش آخر به 10هزار تن رسید. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که کره شمالی پس از تحریم‌های بین‌المللی، آزمایش‌های هسته‌یی جدیدی را انجام دهد. تصاویر ماهواره‌یی نیز حاکی از افزایش فعالیت‌ها در محل اجرای آزمایش‌های هسته‌یی در این کشور هستند. ژاپن نیز پهپادی را جهت بررسی فعالیت‌های همسایه هسته‌یی‌اش به پرواز درآورده است. چین هم اعلام کرده که میزان مواد رادیواکتیو در نزدیکی مرزهای خود با این کشور را تحت نظر دارد. کره شمالی در ماه‌های اخیر آزمایش‌هایی را با شلیک موشک‌های بالستیک انجام داده که برخی از آنها به سوی آب‌های منطقه‌یی ژاپن شلیک شد. کره‌شمالی بر اساس تحریم‌های اعمال شده از سوی سازمان ملل اجازه انجام آزمایش‌های هسته‌یی یا موشکی را ندارد. نشریه واشنگتن‌پست با اشاره به احتمال آزمایش جدید هسته‌یی کره شمالی نوشته است: «آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ اوضاع خاور دور را به‌شدت ملتهب کرده و هر محاسبه غلطی امکان دارد به یک فاجعه و جنگی ویرانگر بدل شود.» این نشریه نوشته: «هفته گذشته پیونگ‌یانگ چهار موشک میان‌برد را به دریای ژاپن پرتاب کرد. مطمئنا این‌بار امریکا هرگز نظرش این نیست که کره شمالی در زمینه آزمایش هسته‌یی یک غیرحرفه‌یی است و می‌خواهد جلب‌ توجه کند. بلکه بر عکس این آزمایش‌های موشکی کره شمالی تصدیق می‌کند که خطر روز به روز دارد جدی‌تر می‌شود و می‌طلبد، هر چه سریع‌تر راه‌حلی برای آن جست... اگر اتفاقی بیفتد، کوچک‌ترین خطایی منطقه را به ورطه یک جنگ ویرانگر سوق خواهد داد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر