آغاز درگیری نظامی بین ارمنستان و آذربایجان

۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۸۴۴


گروه جهان| جمهوری آذربایجان و ارمنستان با طرح متقابل اتهام نقض آتش‌بس در قره‌باغ از بروز درگیری نظامی بین دو کشور با چند کشته در منطقه خبر داده‌اند. به گزارش ایرنا، دولت ارمنستان با ادعای نقض آتش‌بس در منطقه قره‌باغ و تلاش برای پیشروی نیروهای جمهوری آذربایجان گزارش این اقدام را به آگاهی سران کشورهای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا رسانده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرده است: «ایروان، اقدام‌های جنگی نیروهای آذری در منطقه قره‌باغ را به سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا اطلاع داده است.»

تیگران بالایان در توییتر خود نوشته که «نیروهای جمهوری آذربایجان در چند منطقه قره‌باغ برای پیشروی تلاش کردند که با مقاومت نیروهای ارمنی متوقف شدند.» روسیه، امریکا و فرانسه اعضای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا را تشکیل می‌دهند که دو دهه است برای حل و فصل مساله قره‌باغ تلاش می‌کنند.

در همین حال، تارنمای ارمنی «ورلک» به نقل از گزارش وزارت دفاع جمهوری خودخوانده قره‌باغ نوشته: «نیروهای آذری جمعه شب از دو مسیر در مارتونی در جنوب شرق و شرق منطقه آکینا با استفاده از جنگ‌افزارهای سنگین اقدام به حمله کردند.» بر اساس این ادعا، نیروهای جمهوری آذربایجان با آتش نیروهای ارمنی متحمل تلفات شده و با به جای گذاشتن چند کشته عقب‌نشینی کردند.

ایتارتاس نیز نوشته، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از حمله نیروهای ارمنی به مواضع نیروهای آذری در منطقه قره‌باغ در شب گذشته خبر داده است. در این گزارش آمده که نیروهای آذری در جریان این تعرض نظامی متحمل چند کشته شده‌اند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هفته گذشته نیز از کشته شدن یک نظامی این کشور در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ خبر داد و ارمنستان را به حمله توپخانه‌یی به مواضع واحدهای نظامی خود متهم کرده بود. دشمنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان که هر دو جمهوری اتحاد شوروی بودند و سال 1991 مستقل شدند، بر سر ناگورنو قره‌باغ از هنگامی آغاز شد که جدایی خواهان ارمنی اوایل دهه 1990 در درگیری‌هایی که حدود 30 هزار قربانی گرفت، این منطقه را تصرف کردند. دو طرف از هنگام برقراری آتش‌بس در سال 1994 هیچ‌گاه یک توافق صلح مستحکم امضا نکرده‌اند و بارها در امتداد مرزهای مشترک و خط مقدم جبهه نبرد، آتشباری و گلوله‌باران مواضع نیروهای مقابل را انجام می‌دهند.

ناگورنو قره‌باغ درون جمهوری آذربایجان که سال 1994 پس از پایان جنگی چند ساله به تصرف نیروهای ارمنی در آمد، همچنان عرصه درگیری‌های نظامی و تنش‌های سیاسی بین باکو و ایروان است که با مساحت 4378کیلومترمربع و جمعیتی حدود 250 هزار نفر منطقه داغ بر جای مانده از تقسیمات شوروی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر