سیاست‌های ترامپ ارزش دلار را کاهش می‌دهد

۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۹۲۸


گروه جهان مدیر اجرایی شرکت جهانی خدمات مالی «یو‌بی‌اس» سوییس پیش‌بینی کرد، ارزش دلار در سال 2017 با توجه به سیاست‌های دولت دونالد ترامپ کاهش خواهد یافت. به گزارش بلومبرگ، واین گوردون، مدیر اجرایی بخش کالا و ارز در واحد مدیریت دارایی موسسه«یو بی‌ اس» سوییس در گفت‌وگو با این شبکه گفت:«نرخ برابری دلار به اوج رسیده و در سال جاری میلادی تحت ریاست دونالد ترامپ کاهش خواهد یافت.» وی پیش‌بینی کرد که این روند موجب افزایش فلزات گرانبها خواهد شد. گوردون گفت:«بدهی بیشتری که ترامپ از طریق افزایش هزینه در زیرساخت‌ها و کاهش مالیات‌ها موجب آن می‌شود، وضع کسری دوگانه را در امریکا در پی خواهد داشت که آشکارا تاثیری منفی بر ارزش پول دارد.» پس از آنکه جمهوری‌خواهان بارها در مبارزات انتخاباتی قول بازسازی زیرساخت‌های امریکا و کاهش مالیات را دادند، ترامپ اجرای برنامه‌های خود را در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان آغاز کرده است.وی گفت: «در موسسه یو بی‌ اس دیدگاهی منفی به دلار داریم و بر این باوریم که دلار به اوج خود رسیده و رو به کاهش ارزش است.»

«دفتر بودجه کنگره» پیش‌تر پیش‌بینی کرده که کسری بودجه در سال مالی 2017 مشابه سال گذشته خواهد بود و رقم کسری بودجه را 559 میلیارد دلار معادل 2.9درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی کرد‌؛ این رقم در سال مالی گذشته 587 میلیارد دلار بود. همزمان با هشدار شرکت سوییسی، هزاران استاد دانشگاه در ایالات متحده ازجمله 11برنده جایزه نوبل طی درخواستی با سیاست‌های مهاجرتی رییس‌جمهوری جدید امریکا مخالفت کرده‌اند. در بیانیه اعتراض‌آمیز این اساتید آمده است:«ما اساتید و محققان رشته‌های مختلف می‌خواهیم، نگرانی و اعتراض جدی خود را نسبت به این اقدام رییس‌جمهوری امریکا اعلام کنیم. ما قویا خواستار بازنگری در این سیاست‌های ترامپ هستیم. این سیاست‌های ترامپ تبعیض‌آمیز و برای منافع ملی امریکا زیان‌بخش است. این سیاست‌ها فشار زیادی به اعضای جامعه ما وارد می‌کند.»

ترامپ فرمان جنجالی اقدامات محدود‌کننده علیه مهاجران را امضا کرده است. در پیش‌نویس این دستور، طرح پذیرش پناهجوی امریکا به مدت 120روز متوقف شده است. وی اخیرا دستور ساخت یک دیوار در مرز میان امریکا و مکزیک را با هدف مقابله با موج مهاجران غیرقانونی صادر و تلاش کرده تا هزینه آن را به مکزیک تحمیل کند؛ اقدامی که به لغو دیدار برنامه‌ریزی شده سران دو کشور منجر شد. آلوین راث برنده نوبل اقتصاد، ادوارد موزر برنده نوبل پزشکی، اریک ماسکین برنده نوبل اقتصاد و استاد دانشگاه هاروارد، اریک ویچائوس برنده نوبل پزشکی در سال 1995و استاد دانشگاه پرینستون، هارولد وارموس برنده نوبل پزشکی و لارس پیتر هانسن برنده نوبل اقتصاد و استاد دانشگاه شیکاگو ازجمله کسانی هستند که این بیانیه را امضا کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر