بازی آگاهانه عربستان با قیمت نفت

۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۴۱

جهان بازی با قیمت نفت برای عربستان در واقع محکی است برای ارزیابی عمق دوستی‌اش با امریکا، چرا که با افزایش قیمت نفت احتمال آن می‌رود که صنعت نفت شیل امریکا متضرر شود و هزینه‌های سنگین ژئوپلیتیک و اقتصادی برای واشنگتن در بر داشته باشد.

فایننشال تایمز در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت عربستان با بازی قیمت می‌خواهد نقش محوری خود را در بازار نفت به اثبات برساند و پای خود را روی گلوی شرکت‌های نوپای امریکایی که در صنعت شیل فعال هستند بگذارد و قدرت خود را جسورانه به رخ بکشد.

در صورت کاهش نیافتن قیمت نفت برنامه مالیاتی امریکا برای مصرف‌کنندگان به حالت تعلیق در خواهد آمد و روسیه و ایران در کنار امریکا از این موضوع متضرر خواهند شد.

تقاضای جهانی برای کاهش سریع قیمت نفت و افزایش تولید در امریکا برای مقابله با افزایش بهای آن، یک راه را پیش روی عربستان قرار می‌دهد و ‌آن کاهش تولید نفت برای ایجاد ثبات در بازار است. در حالی که تا به امروز نشانه‌ها حکایت از آن دارند که تغییر قیمت از 100 به 80 دلار با حمایت این کشور مواجه شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش اخیر خود اعلام کرد تولید انرژی در امریکا (نفت خام، میعانات گازی مانند پروپان و...) در تابستان سال جاری میلادی بیش از عربستان بوده است. با این همه، کاهش یا افزایش قیمت نفت روی تولید نفت شیل امریکا تاثیرگذار است و تولیدکنندگان آن اعلام کرده‌اند در صورت ادامه روند جاری تولیدات خود را در سال آینده کاهش خواهند داد و این موضوع می‌تواند حجم تولید امریکا را با مشکل مواجه کند.

در واقع این موضوعی است که عربستان از آن آگاهی دارد و می‌خواهد نقش محوری خود را به سایرین گوشزد کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر