پکن: سیاست «چین واحد» غیرقابل مذاکره است

۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۳۴

گروه جهان

چین در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب امریکا اعلام کرده که سیاست «چین واحد» سیاستی غیرقابل مذاکره است.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال گفته بود تا زمانی که پکن به سیاست‌های پولی و بازرگانی‌اش پایان ندهد، او تضمین نمی‌کند که به سیاست «چین واحد» پایبند باشد. لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین یک‌شنبه گفت: «تنها یک چین در جهان وجود دارد. تایوان جزیی جدانشدنی از چین است که نمی‌توان بر سر آن مذاکره کرد.» مقام‌های امریکایی از حدود 40 سال پیش سیاست «چین واحد» را به‌طور غیررسمی پذیرفته و رعایت کرده‌اند. با این حال تماس تلفنی دونالد ترامپ و سای اینگ‌ون، رییس‌جمهوری تایوان، ماه گذشته به تنش لفظی منجر شد. برخی کارشناسان معتقدند که با حضور ترامپ در کاخ سفید، دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان یعنی چین و امریکا، دچار سه چالش اساسی در ارتباط با تایوان، کره‌شمالی و تجارت بین‌المللی شده‌اند که در بخش تجاری شرایط به سمت آغاز یک نبرد بازرگانی بزرگ در حال شکل گرفتن است.روزنامه ساوت چاینا اخیرا در گزارشی نوشته است: «پکن هم مانند بسیاری دیگر در دنیا وقتی ترامپ پیروز انتخابات شد، ‌حیرت کرد و البته تصور بر این بود که ترامپ رویکردی مسالمت‌جویانه در قبال چین خواهد داشت که این گمانه‌زنی‌ها کاملا غلط از آب درآمد و بیش از هر کشوری در این روزها از چین انتقاد کرده و به این کشور تاخته است.

به همین سبب امروز سخت‌ترین کار چین تعامل با مردی است که سیاست خارجی نمی‌داند و کسی هم نمی‌داند گام دوم خود را چگونه برخواهد داشت و شاید با فشارهای بیشتر بر چین در «آ‌سه‌آن»، دریای جنوبی، ‌تایوان، ‌تجارت و کره‌شمالی و حتی ارزش پول ملی چین کاسه صبر پکن را نیز لبریز کند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر