تظاهرات علیه رییس‌جمهور منتخب در واشنگتن

۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۳۳

گروه جهان

فعالان حقوق مدنی در واشنگتن روز شنبه به وقت محلی و یک هفته پیش از مراسم تحلیف دونالد ترامپ، اعتراض‌های خود را علیه رییس‌جمهور منتخب‌ امریکا آغاز کردند. ال شارپتون، کشیش پروتستان و از رهبران حقوق مدنی امریکا، یکی از افرادی بود که جلوی صف تظاهرکنندگان حرکت می‌کرد.

به گزارش رویترز، یک هفته پیش از ورود رسمی ترامپ به کاخ سفید هزاران نفر از معترضان به سوی بنای یادبود مارتین لوتر کینگ راهپیمایی کردند و شعار «عدالت نباشد، صلحی هم نیست» سر دادند. این مکان در 3 کیلومتری ساختمان کنگره امریکا قرار دارد، یعنی جایی که ترامپ هفته آینده در آنجا به عنوان رییس‌جمهور جدید امریکا سوگند یاد خواهد کرد.

ترامپ با شعارهای پوپولیستی ازجمله وعده بستن مرز مکزیک و ممنوعیت ورود مهاجران مسلمان به کشور، توانست در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا پیروز بشود. اما همین رویکردهای رییس‌جمهور منتخب، خشم بسیاری از سازمان‌های حقوق مدنی امریکا را برانگیخته است و معترضان نارضایتی خود را با راهپیمایی گسترده علیه نژادپرستی و در حمایت از صلح، بهداشت، درمان عمومی و سایر مطالبات جامعه مدنی آغاز کردند. این تظاهرات قرار است یک هفته ادامه یابد و معترضان متعهد شده‌اند به مبارزات خود برای برابری و عدالت در دولت آتی ادامه دهند.

سخنگوی معترضان گفت: «ما متحد هستیم و امید و باور داریم که این تازه نخستین راهپیمایی از سری راهپیمایی‌های گسترده ما خواهد بود.» این اعتراضات ساعاتی پس از آن آغاز شد که ترامپ از جان لویس، دموکرات و فعال حقوق مدنی امریکا انتقاد کرد. لویس در مصاحبه با ان‌بی‌سی گفته بود که معتقد است اقدامات هکری روسیه با هدف کمک به ترامپ، مشروعیت او را به عنوان رییس‌جمهور قانونی امریکا زیر سوال می‌برد. ترامپ هم در واکنش توییتری به این اظهارات گفت: «همش حرف، حرف، حرف! هیچ عمل یا نتیجه‌یی نیست! متاسفم!»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر