نشست نمادین صلح این ‌بار در پاریس

۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۳۰

گروه جهان

دولت فرانسه یک‌شنبه میزبان کنفرانس صلحی با هدف از سرگیری گفت‌وگوهای راکد مانده صهیونیستی- فلسطینی بود. این کنفرانس با حضور وزیران خارجه و نمایندگان ارشد 70 کشور جهان در شرایطی آغاز شد که صهیونیستی‌‌ها و فلسطینی‌ها به عنوان دو طرف اصلی نزاع غایب بودند. این همایش بر اساس ابتکار سیاسی سال گذشته فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه برگزار می‌شود و دومین نشست در این چارچوب است. نشست پیشین بدون نتیجه به کار خود پایان داده بود.

خبرگزاری فرانسه نوشته، برگزاری کنفرانس پاریس خود یک پیروزی مهم برای فلسطینی‌ها به‌شمار می‌رود؛ گرچه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی تاکید کرده که نتایج این کنفرانس برای تل‌آویو الزام‌آور نخواهد بود. نتانیاهو گفته است که این کنفرانس از سوی فلسطینی‌ها مهندسی شده و دولت او هیچ‌گونه نقشی در این نشست نخواهد داشت. به‌گفته نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، فلسطینی‌ها در تلاش هستند تا با حمایت فرانسه مواضع ضد صهیونیستی خود را به پیش ببرند.

همزمان با برگزاری این کنفرانس، تردیدهای زیادی درباره سیاست‌های دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب امریکا نسبت به خاورمیانه وجود دارد و همین مساله چشم‌انداز دستاوردهای این نشست را در سایه‎یی از ابهام قرار داده است. البته گفته شده این احتمال وجود دارد که تصمیمات کنفرانس یک‌شنبه پاریس در نشست سه‌شنبه در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شود، مساله‌یی که تل‌آویو را به‌شدت نگران کرده است.

رژیم‌صهیونیستی از آغاز اعلام ابتکار سیاسی فرانسه به‌شدت با آن مخالفت کرده است. به عنوان مثال، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم به تازگی این کنفرانس را حتی دادگاه دسته‌جمعی فرانسه علیه یهودیان و بدتر از محاکمه درایفوس نامیده است. در طرف مقابل برخی گروه‌های فلسطینی از کنفرانس و ابتکار فرانسه استقبال کرده‌ اما به‌دلیل مقاومت شدید تل‌آویو به عدم شرکت در آن، پاریس از دعوت از هیات فلسطینی نیز خودداری کرد. گفته شده، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی هم که یک‌شنبه در پاریس حضور داشت و در کاخ الیزه میهمان فرانسوا اولاند بود که در نشست صلح شرکت نکرد. دستیاران محمود عباس به رسانه‌های فلسطینی گفته‌اند، رییس تشکیلات فلسطینی در دیدار یک‌شنبه با فرانسوا اولاند از او خواسته با فشار بر امریکا، مانع از انتقال سفارت این کشور به بیت‌المقدس شود. عباس در دیدار روز شنبه با پاپ فرانسیس در واتیکان و نیز ملاقات جمعه با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه در مسکو از آنها نیز خواست، با اعمال نفوذ نگذارند دولت ترامپ سفارت امریکا را به بیت‌المقدس منتقل کند. محمود عباس در مصاحبه با روزنامه فیگارو گفته، اقدام امریکا در انتقال سفارت به بیت‌المقدس می‌تواند، فلسطینی‌ها را بسیار ناامید کند به‌گونه‌یی که آنها حتی به قیمت انحلال تشکیلات خودگردانی، از اصل به رسمیت شناختن رژیم‌صهیونیستی عدول کنند. یک مقام فلسطینی اوایل این هفته گفته که تمام نشانه‌ها از سوی دونالد ترامپ منفی هستند.

جان کری که تا پنج روز دیگر وزیر خارجه امریکا در دولت باراک اوباماست، در میان 40وزیر خارجه جهانی است که برای شرکت در کنفرانس راهی فرانسه شده بود. 30کشور دیگر نیز نمایندگان ارشدی را راهی کرده‌اند. در همین حال دولت باراک اوباما به تل‌آویو اطمینان داده که تصمیمات کنفرانس پاریس، اساس ارجاع پیش‌نویس قطعنامه دیگری در روزهای آینده به شورای امنیت علیه رژیم‌صهیونیستی نخواهد شد. نتانیاهو پیش‌تر گفته بود؛ نگران است که بر مبنای تصمیمات کنفرانس پاریس، پیش‌نویس قطعنامه دیگری «ضد رژیم‌‌صهیونیستی » به شورای امنیت برده شود تا در روزهای باقیمانده از دولت اوباما به تصویب برسد.


نتانیاهو و امیدی به نام «ترامپ»

ابتکار برگزاری کنفرانس پاریس پس از تصویب اخیر قطعنامه بی‌سابقه علیه شهرک‌سازی رژیم‌صهیونیستی در مناطق اشغالی قوت گرفت. در جریان تصویب این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر گذشته (۲۰۱۶)، امریکا در اقدامی کم‌سابقه قطعنامه را وتو نکرد، بلکه به آن رای ممتنع داد. این در حالی است که ترامپ در کارزار انتخاباتی خود قول داد که به انتقال بحث‌انگیز سفارت امریکا در رژیم‌صهیونیستی به بیت‌المقدس جنبه عملی ببخشد. فلسطینی‌ها شرق بیت‌المقدس را از آن خود می‌دانند و اقدام احتمالی ترامپ در مغایرت با دیدگاه‌های فلسطینی‌ها و اعراب است. سفیر پیشنهادی ترامپ برای سرزمین‌های اشغالی نیز از حامیان شهرک‌سازی در مناطق اشغالی به شمار می‌رود. به همه این دلایل، نتانیاهو امیدوار است که به قدرت رسیدن ترامپ با حمایت دولت او از ادامه شهرک‌سازی‌ها و عدم فشار بر رژیم‌صهیونیستی در این زمینه استوار باشد. یکی از دلایل سر باز زدن تل‌آویو از شرکت در کنفرانس صلح پاریس همین امید عنوان می‌شود. ترامپ بعد از تصویب قطعنامه اخیر سازمان ملل در توییتی نوشت که بعد از ورود او به کاخ سفید چنین اتفاقاتی نخواهد افتاد.

دویچه‌وله نوشته، در پیش‌نویس قطعنامه پایانی کنفرانس پاریس نیز شرکت‌کنندگان از مصوبه شورای امنیت در محکوم‌کردن شهرک‌سازی‌های رژیم‌صهیونیستی در مناطق اشغالی استقبال کرده‌اند. در این پیش‌نویس با تاکید بر لزوم دستیابی به یک «راه‌حل عادلانه، فراگیر و دایمی برای پایان دادن به نزاع فلسطینی- صهیونیستی» از اهمیت التزام دو طرف به این راه‌حل و «اقدامات فوری در راستای توقف رویکردهای منفی، از جمله اعمال خشونت‌آمیز و شهرک‌سازی گسترده و آغاز مذاکرات مستقیم و معنادار» سخن گفته می‌شود. در این پیش‌نویس همچنین آمده است که این مذاکرات باید «خواست‌های دوطرف را تحقق بخشد که از جمله آنها حق ملت فلسطین در ایجاد دولت مستقل فلسطینی، پایان اشغالگری که از سال ۱۹۶۷آغاز شده و حل تمام مسائل بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل از جمله قطعنامه ۲۴۲ سال ۱۹۶۷ و ۳۳۸ سال ۱۹۷۳» است.

فلسطینی‌ها معتقدند که چندین سال مذاکره دوجانبه با تل‌آویو کمترین نفعی به حال آنان نداشته است. آنان اکنون می‌خواهند مساله فلسطین را به یک مساله بین‌المللی تبدیل کنند. فلسطینی‌ها مصرانه خواستار پایان شهرک‌سازی‌ها هستند و محمود عباس بارها از نتانیاهو خواسته تا به شهرک‌سازی‌ها در مناطق اشغالی خاتمه دهد. نتانیاهو به‌نوبه خود هرگونه پیش‌شرط برای مذاکرات صلح را رد کرده و خواستار آن است تا فلسطینی‌ها موجودیت رژیم‌صهیونیستی را به‌رسمیت بشناسند. در این میان بخش بزرگی از جامعه جهانی نگران است که ادامه و توسعه شهرک‌سازی‌ها در سرزمین فلسطینی‌ها، ایجاد یک دولت فلسطینی را زیر سوال ببرد. در حال حاضر حدود ۶۰۰هزار صهیونیستی در شهرک‌های کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی زندگی می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر