۶ هزار کارمند دولتی دیگر در ترکیه اخراج شدند

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۲۹

گروه جهان

موج برکناری‌ها در ترکیه همچنان ادامه دارد. دولت ترکیه در تازه‌ترین اقدام خود در این راستا دستور اخراج بیش از 6هزار نفر را صادر کرده است. گفته می‌شود که بیش از ۲۵۰۰نفر از برکنارشدگان از ماموران پلیس ترکیه هستند.

به نوشته اشپیگل، پاکسازی در دستگاه‌های دولتی ترکیه همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین مورد دولت در پی صدور احکام قانونی بیش از 6هزار کارمند را برکنار و ده‌ها سازمان و نهاد را ممنوع اعلام کرد. در راستای صدور این احکام ۲۶۸۷مامور پلیس، ۱۶۹۹ کارمند وزارت دادگستری و همچنین ۸۳۸کارمند وزارت بهداشت اخراج شده‌اند. صدها نفر از کارمندان دیگر وزارتخانه‌ها، ۶۳۱کارمند دانشگاه‌ها و دانشسراهای عالی و 8نفر از اعضای شورای دولت پست‌های خود را از دست داده‌اند. وزیر خارجه ترکیه نیز از اخراج 350دیپلمات و 58کارمند دیگر وزارت خارجه این کشور در ارتباط با پرونده گروه گولن متهم به کودتای نافرجام 15جولای سال 2016 میلادی خبر داده است. مولود چاووش اوغلو گفته که در فضای پساکودتا در مجموع 408کارمند وزارت خارجه ترکیه بر اساس بخشنامه‌های در حکم قانون دولت آنکارا اخراج شده‌اند که 350نفر از آنها دیپلمات و 58 کارمند عادی بوده‌اند.

از زمان کودتای نافرجام در ترکیه تاکنون بیش از ۴۱ هزارنفر در ارتباط با کودتا دستگیر و بیش از ۱۰۰ هزارنفر برکنار شده‌اند. اقدامات سختگیرانه دولت ترکیه با تکیه بر حاکم بودن وضعیت فوق‌العاده در این کشور صورت می‌گیرد که به رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه و دولت این کشور امکان آن را می‌دهد بدون موافقت پارلمان، دست به محدود کردن حقوق‌های شهروندی بزند و علیه نیروهای مخالف و دگراندیش از جمله روزنامه‌نگاران اقدام کند. پارلمان ترکیه به تازگی با تمدید وضعیت فوق‌العاده در این کشور به مدت سه ماه دیگر موافقت کرده بود. کشورهای غربی هم‌پیمان ترکیه و همچنین سازمان‌های حقوق ‌بشری تاکنون بارها نگرانی خود را از روند کنونی و موج پاکسازی‌ها و بازداشت‌ها در ترکیه ابراز داشته‌اند. رجب طیب اردوغان و دولت ترکیه جنبش فتح‌الله گولن، روحانی ترک را که در تبعید امریکا به سر می‌برد، بانی کودتای نافرجام در این کشور می‌دانند. گولن اتهامات اردوغان را تاکنون بارها رد کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر