نماینده بریتانیا در اتحادیه اروپا استعفا کرد

۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۳۸۱

گروه جهان|

درحالی که دولت ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرده است که تا پیش از پایان ماه مارس برای آغاز رسمی گفت‌وگوهای برگزیت ماده 50 قانون لیسبون را به اجرا می‌گذارد، ایوان راجرز سفیر این کشور در اتحادیه اروپا، از سمتش استعفا و علت این اقدام خود را آشفتگی و ابهام در روند برگزیت اعلام کرد.

ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت، استعفای راجرز در روز سه‌شنبه بر فضای شک و تردید در بریتانیا پیش از آغاز مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا دامن زد. وی که پیش‌تر ریاست حزب استقلال بریتانیای کبیر را برعهده داشت، استعفای خود را با ارسال ایمیلی به دفتر استقلال ارائه کرد و گفت: «من امیدوارم شما بتوانید این بحث‌ها و جدل‌های نادرست را به چالش بکشید و تفکرات نادرست را اصلاح کنید و از گفتن حقیقت به افراد بالادستی هرگز نهراسید.» وی همچنین دولت لندن را به خاطر عدم استفاده از یک تیم مذاکره‌کننده برگزیت که دارای تجربیات خوب و مفید باشد، مورد انتقاد قرار داد.

راجرز همچنین اعلام کرد: «گروه پیش از من در اتحادیه اروپا که نقش کلیدی در مذاکرات بسیار پیچیده با ۲۷عضو این اتحادیه داشت هم درباره خواسته‌های اصلی و جدی دولت چیزی نمی‌دانست و ما هم هنوز از اهداف و چارچوب مذاکراتی دولت درباره رابطه‌اش با اتحادیه اروپا پس از برگزیت چیزی نمی‌دانیم.»

این دیپلمات بریتانیایی بر اهمیت تجربیات فنی تاکید کرده و جزییاتی درمورد موضع طرف مقابل دراختیار نمایندگان قرار داده و گفته است که بسیاری از فرصت‌های آینده به رویکرد ما در مذاکرات در مورد توافق‌های آتی بستگی دارد. در این حال یکی از سخنگوهای دولت بریتانیا در این باره گفت که ایوان راجرز چند ماه پیش‌تر از آغاز رسمی مذاکرات برگزیت استعفا کرده و حالا فرصت تعیین سفیر جدیدی برای بریتانیا در اتحادیه اروپا وجود دارد. اما هیلاری بن رییس پارلمانی برگزیت، گفت که این استعفا، اتفاق خوبی نبود. آلد ویلیامز سخنگوی پیشین بریتانیا در اتحادیه اروپا هم گفت که استعفای راجرز ضربه بزرگی به مذاکرات برگزیت بود، چراکه به علت تجربه زیادش در اتحادیه اروپا از احترام زیادی برخوردار بود. راجرز از سال ۲۰۱۳ به‌عنوان نماینده بریتانیا در اتحادیه اروپا فعالیت می‌کرد و پیش از ۲۰۱۱ هم مشاور دولت دیوید کامرون در امور اروپا بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر