نخستین عقب‌نشینی کنگره در برابر ترامپ

۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۳۸۰

گروه جهان| طلا تسلیمی|

پس از انتقاد شدید دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب امریکا از توجه کنگره به مسائل خارج از اولویت، این نهاد با اکثریت نمایندگان جمهوری‌خواه از طرح کاهش اختیارات دفتر ناظر بر اخلاق این سازمان عقب‌نشینی کرد. نمایندگان کنگره امریکا پیش‌تر موضوع محدودیت اختیارات دفتر مستقل ناظر بر اخلاق نمایندگان کنگره را به این دلیل که اقدامات این دفتر بیش از حد مداخله‌جویانه بوده، تصویب کرده بودند.

نشریه پولیتیکو در این باره نوشت: ساعاتی پیش از رای‌گیری جمهوری‌خواهان در خصوص به چالش کشیدن دفتر ناظر بر اخلاق کنگره، تلفن کوین مک‌کارتی، رهبر اکثریت در این مجلس شروع به زنگ‌ خوردن‌های متوالی کرد. این در حالی بود که جمهوری‌خواه کالیفرنیایی پیش‌تر به همکارانش در مورد مخاطرات سیاسی تضعیف دفتر ناظر بر اخلاق کنگره در جلسه‌ و رای‌گیری محرمانه شامگاه دوشنبه به وقت محلی به همکارانش هشدار داده بود. پس از رای‌گیری هم شماری از قانونگذاران که با مک‌کارتی هم عقیده بودند، در مورد تصویب این طرح مناقشه‌آمیز ابراز نگرانی کردند.


خوب، بد، زشت!

بامداد سه‌شنبه مک‌کارتی، پل رایان، رییس مجلس نمایندگان و دیگر رهبران حزب جمهوری‌خواه دریافتند که این طرح پیشنهادی موسوم به ابتکار باب گودلات، کل بسته مقرراتی مجلس نمایندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به انفجاری داخلی در نخستین روز فعالیت کنگره تحت رهبری جمهوری‌خواهان منجر می‌شود. ظهر همان روز کنفرانسی را پشت درهای بسته ترتیب دادند تا در مورد قانون اخلاقی گفت‌وگو کنند، اما کار از کار گذشته بود. دونالد ترامپ عدم رضایت خود از این موضوع را توییت کرده بود و اعتراض عمومی به این موضوع به حدی رسیده بود که هر کسی در جلسه در مورد هر مساله‌یی صحبت می‌کرد، به نوعی تکرار بیهوده مکررات اعتراض‌های 24 گذشته می‌بود. مایک سیمپسون، نماینده حزب جمهوری‌خواه از ایالت آیداهو در حالی که معرفی این لایحه را اشتباهی غیرقابل جبران خواند، گفت: «ما خودمان به پای خودمان شلیک کردیم. گاهی مجبوری درسی را به سخت‌ترین شیوه یاد بگیری.»

با اعتراض مردم، رسانه‌ها و رییس‌جمهور منتخب، ترغیب جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان برای تضعیف دفتر ناظر بر اخلاق کنگره در نخستین روز فعالیت کنگره جدید به شکست مفتضحانه روابط‌عمومی تبدیل شد. بدین‌ترتیب روز اول کنگره که قرار بود روی لغو برنامه خدمات درمانی اوباما و اتحاد در میان حزب جمهوری‌خواه متمرکز باشد، با درگیری روی موضوعی دیگر گذشت. با این حال، انتخاب مجدد پل رایان به عنوان مجلس نمایندگان با اکثریت آرا و تنها مخالفت یک جمهوری‌خواه را به سختی می‌توان چاره‌اندیشی توصیف کرد. رهبران جمهوری‌خواه وعده دادند که در تابستان آینده این موضوع را مورد بازنگری قرار خواهند داد؛ اگرچه مشکلات سه‌شنبه را می‌توان درس عبرتی برای آینده دانست. با توجه به اینکه اکنون همه اهرم‌های قدرت در واشنگتن در اختیار جمهوری‌خواهان است، مقاومت دموکرات‌ها دیگر نمی‌تواند همانند هشت سال گذشته پوششی سیاسی فراهم آورد. اکنون واشنگتن سراسر دست جمهوری‌خواهان است؛ خوب، بد و زشت آن!


نقابی که از توطئه‌های پنهانی برداشته شد

شماری از جمهوری‌خواهان کنگره امریکا چندین سال بود که می‌خواستند از قدرت‌های ناظران اخلاقی بکاهند. آنها در خفا می‌گفتند که این ارگان بیش از اندازه سخت‌گیر است، از پیشنهادهای بی‌نام و نشان بی‌پایه و اساس پیروی می‌کند و چه از نظر مالی و چه از نظر سیاسی به سدی غیرمنصفانه در مقابل قانونگذاران تبدیل شده است. اما هر مرتبه که اعضا سعی می‌کردند این مساله را با جان بینر، رییس پیشین مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواه از ایالت اوهایو مطرح کنند، او از مساله طفره می‌رفت و می‌گفت: این مساله‌یی است که باید بر اساس حمایت هر دو حزب پیش برود.

بدین‌ترتیب گودلات و دیگر نمایندگانی که احساس می‌کردند اشتباها از سوی دفتر ناظر بر اخلاق کنگره متهم شده‌اند، برنامه‌یی را برای حمله به این دفتر آماده کردند. آنها چندین هفته را در خفا به نقشه‌کشی گذراندند و به‌شدت مراقب بودند که برنامه به گوش دموکرات‌ها یا رسانه‌ها نرسد. آنگاه، درست پیش از جلسه مجلس نمایندگان برای تایید بسته قوانین مربوط به کنگره جدید، از اصلاحیه پیشنهادی خود برای کاهش قدرت دفتر مستقل انتخاباتی پرده برداشتند که طبق آن، این نهاد تحت نظارت کمیته اخلاقی مجلس نمایندگان قرار می‌گرفت.

عقب‌نشینی جمهوری‌خواهان

شروع بازی رهبران حزب جمهوری‌خواه را خلع سلاح کرد و طرف گودلات در دیدار محرمانه جمهوری‌خواهان پیروز شد. اما مشکلات خیلی سریع آغاز شدند. دموکرات‌ها از جمهوری‌خواهان به دلیل مطرح کردن چنین موضوع حساسی به عنوان نخستین قانون کنگره جدید انتقاد کردند. در پی یک‌سری داستان‌های منفی در شامگاه دوشنبه، قانونگذاران با خیل پیام‌ها و تماس‌های تلفنی در انتقاد از این اقدام مواجه شدند. رییس ‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان سعی کرد، قرائت قانون را بامداد سه‌شنبه اندکی عوض کند و بیانیه‌یی صادر کرد در این مورد که دفتر ناظر بر اخلاق کنگره با وجود بازنگری‌های قانونی همچنان نهادی مستقل است و مک‌کارتی هم سعی کرد در کنفرانس خبری همین مساله را به خبرنگاران بقبولاند.

اما در همان حین، ترامپ از این طرح در توییتر انتقاد کرد. وی نوشت: «با وجود همه مسائلی که کنگره باید به آن بپردازد، آیا واقعا تضعیف ناظر مستقل اخلاقیات را که اقدامی غیرمنصفانه است، باید قانون اول آنها می‌شد و در اولویت قرار می‌گرفت؟ بر اصلاح مالیات، خدمات درمانی و موضوعات زیاد دیگری که اهمیت بیشتری دارند، تمرکز کنید!» توییت‌های رییس‌جمهور منتخب، هزاران تماس تلفنی برای ابراز انتقاد، خبرهای منفی در رسانه‌ها همگی سبب شدند که جمهوری‌خواهانی که از این طرح حمایت کرده بودند، در مورد تصمیم خود دچار شک و تردید شوند. در عین حال، دموکرات‌ها در جلسه‌یی پشت درهای بسته تصمیم گرفتند که در زمان ارائه بسته قانونی در مجلس نمایندگان در روز سه‌شنبه به هر گونه تغییری در اختیارات اداره اخلاقیات کنگره اعتراض کنند. حدود ساعت 11 صبح رهبران حزب جمهوری‌خواه در دفتر رییس مجلس نمایندگان دیدار کردند؛ اما در آن زمان دیگر همه متفق‌القول بودند. رهبران حزب جمهوری‌خواه پیش از مراسم تحلیف اعضای جدید جلسه‌یی اضطراری تشکیل دادند. مک‌کارتی هم به جمهوری‌خواهان گفت که در کنگره عضو نشده‌اند تا بر سر اداره‌یی مستقل دعوا کنند؛ بلکه هدف آنها لغو خدمات درمانی اوباما و اصلاح قوانین مالیاتی بوده است. در نهایت حتی گودلات هم از اقدام رهبران حزب برای اعتراض به این قانون حمایت و رسانه‌ها و دشمنانش را به «سوء‌برداشت» متهم کرد و جمهوری‌خواهان به اتفاق آرا اعلام کردند که از ارائه این طرح صرف ‌نظر کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر