29 نماینده کره‌جنوبی استعفا کردند

۱۳۹۵/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۲۱


گروه جهان در پی استیضاح پارک گئون ‌هه، رییس‌جمهوری کره جنوبی در پارلمان و رای به برکناری وی 29تن از نمایندگان حزب حاکم «سائه نوری» سه‌شنبه از عضویت در این حزب استعفا کردند.

به گزارش ایرنا، اخبار دریافتی حاکی است که قصد این افراد تشکیل یک حزب جدید محافظه‌کار است که برخی احتمال می‌دهند، ریاست آن را بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل بر عهده بگیرد. چندی قبل دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه‌یی با خبرنگاران کره جنوبی درباره حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور گفت که حاضر است جانش را فدای کشورش کند. چنین اظهاراتی باعث شده تا گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال ورود ‌وی به عرصه انتخاباتی در این کشور بالا بگیرد. با این حساب شمار اعضای حزب حاکم اکنون به ۹۹تن رسیده و این باعث شده تا حزب مین جو با ۱۲۱کرسی در مجلس این کشور از اکثریت آرا برخوردار شود. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نیز در گزارشی، جدایی این اعضا از حزب را نشانه دوگانگی در مرکز تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کشور دانسته است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که رویدادهای اخیر در کره جنوبی به اقتصاد و سیاست این کشور و چهره بین‌المللی آن لطمه وارد کرده است. حزب خلق در کره جنوبی هم که در حداقل است در پارلمان ۳۸کرسی دارد و این احتمال وجود دارد که با تشکیل حزب جدید برای نخستین ‌بار پس از چندین دهه نظام حزبی چهارگانه بر کره جنوبی حکمفرما شود. برآوردهای تارنمای«چاینا ارگ» چین نیز حاکی است که حزب جدید محافظه‌کار کره جنوبی ۲۴ژانویه سال آینده اعلام موجودیت خواهد کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده که محبوبیت بان کی‌مون با 2.8درصد افزایش نسبت به هفته گذشته به 3.23درصد رسیده و این مساله باعث شده تا وی از سایر رقبای انتخابات ریاست‌جمهوری در کره جنوبی به ویژه«مون جائه ‌این» رهبر سابق حزب اصلی اپوزیسیون دموکراتیک پیشی بگیرد. از هم‌اکنون نمایندگان گروه‌های محافظه‌کار و لیبرال، خود را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کنند و مخالفان پارک گئون ‌هه رییس‌جمهوری خواستار آن شده‌اند، دادگاه قانون اساسی به سرعت درباره وضعیت وی تصمیم بگیرد. رسانه‌های گروهی کره جنوبی گزارش کرده‌اند که بعید است با توجه به رای پارلمان مبنی بر کناره‌گیری رییس‌جمهوری، دادگاه قانون اساسی رای دیگری صادر کند و پس از برکناری وی به مدت دو ماه انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد. حدود دو هفته پیش پارلمان کره جنوبی که در کنترل مخالفان دولت است به طرح استیضاح و عدم کفایت رییس‌جمهوری رای داد که به تعلیق پارک و تفویض موقت اختیاراتش به نخست‌وزیر منجر شده است. پارک، نخستین رییس‌جمهوری کره جنوبی از زمان استقرار دموکراسی در این کشور است که استیضاح و از سمت خود معلق می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر