بیش از 5میلیارد دلار کمک برای غزه جمع‌آوری خواهد شد

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۴

جهان وزیر خارجه نروژ اعلام کرد شرکت‌‌کنندگان در کنفرانس غزه در قاهره مصر، وعده داده‌اند که 4/5میلیارد دلار کمک به غزه جمع‌آوری و اهدا کنند. بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز به خبرنگاران گفته سه‌شنبه (14 اکتبر) به این منطقه سفر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمک وعده داده شده بیشتر از چهار میلیارد دلاری است که محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، خواستار آن شده بود. گفته شده، قطر با وعده یک میلیارد دلار در صدر فهرست مهم‌ترین اهداکنندگان است، امارات متحده‌عربی، کشور عربی دیگری است که، از نظر منافع سیاسی همسو با قطر به‌شمار نمی‌رود، ۲۰۰میلیون دلار کمک خواهد کرد.

پیش‌تر جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده که برای شرکت در کنفرانس غزه به قاهره رفته، نیز گفته بود آن کشور ۲۱۲میلیون دلار برای بازسازی غزه اهدا می‌کند. یک ماه پیش از این نیز عربستان سعودی گفته بود ۵۰۰میلیون دلار کمک خواهد کرد. همچنین اتحادیه اروپا ۵۶۰میلیون دلار و ترکیه نیز ۲۰۰میلیون دلار اهدا خواهند کرد.

در عین حال روزنامه اسراییلی هاآرتص از قول بورگه برند، وزیر خارجه نروژ، نقل کرده که 7/2میلیارد دلار از این کمک وعده داده شده صرف بازسازی باریکه غزه خواهد شد. مشخص نشده نیم دیگر این کمک برای چه منظوری استفاده خواهد شد. برگزارکنندگان کنفرانس امیدوارند کمک‌های وعده داده شده، طی سه سال جمع‌آوری شود.

کنفرانس بازسازی غزه از روز ۲۰مهر در قاهره، با میزبانی مشترک مصر و نروژ، آغاز به کار کرد. به گفته کارشناسان تشکیلات خودگردان فلسطینی، یک دهه زمان نیاز است تا بتوان محله‌های جدیدی در غزه، در پی تازه‌ترین جنگ در آن، احداث کرد.

در جنگ 50روزه غزه، در تابستان گذشته، دست‌کم ۲۱۰۰فلسطینی به شهادت رسیدند که اکثر آنها غیرنظامی بودند. در طرف دیگر، در رژیم‌صهیونیستی نیز ۶۴ نفر کشته شدند که اکثر آنها سرباز بودند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر