صندوق بین‌‎المللی پول: سیاست‌های انقباضی را کنار بگذارید

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۲

جهان کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول روز شنبه اعلام کردند برای تقویت احیای اقتصاد جهان به اقدام شجاعانه نیاز است و از دولت‌ها خواستند تا با سیاست‌های انقباضی بسیار شدید بودجه‌ای، رشد اقتصادی را خفه نکنند، اما نظر مخالف آلمان همچون آب سردی بر پیکر ایده «بحران» جدید جهانی بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، در‌حالی‌که اقتصاد ژاپن در وضعیتی نامساعد قرار دارد و حوزه یورو با خطر بروز رکود مواجه است و حتی توسعه اقتصادی چین کند شده است، کمیته هدایت صندوق بین‌الملل پول اعلام کرد، تمرکز بر رشد اقتصادی اولویت این کمیته است.

کمیته بین‌المللی پولی و مالی به نمایندگی از ۱۸۸کشور عضو صندوق اعلام کرد: «تعدادی از کشور‌ها با چشم‌انداز رشد پایین یا کند مواجهند، و نرخ بیکاری نیز همچنان به میزان غیرقابل‌قبولی بالاست.» تزریق میلیون‌ها دلار نقدینگی از سوی بانک‌های مرکزی به بازار‌ها هم نتوانسته است به احیای رشد اقتصادی کمک کند. صندوق بین‌المللی پول وضعیت اروپا را به‌عنوان نگرانی اصلی می‌داند، نقطه‌نظری که بسیاری از سیاست‌گذاران، اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران شرکت‌کننده در نشست واشنگتن با آن هم‌نظرند.

مقامات اروپایی به‌دنبال خروج از این وضعیت تیره‌و‌تار هستند. اما در‌حالی‌که ماریو دراگی، رییس صندوق بین‌المللی پول به کنار گذاشتن سیاست‌های مالی انقباضی معتقد است، ولفگانگ شوبله، وزیر دارایی آلمان، این ایده را که اقتصاد این کشور در معرض خطر رکود قرار دارد، چندان مهم نمی‌داند. وی همچنین گفته است: «هیچ دلیلی وجود ندارد که در‌مورد وجود یک بحران در اقتصاد جهانی صحبت کنیم.»

صندوق بین‌المللی پول از کشورهای جهان خواسته است تا در بازارهای کار و نظام تامین اجتماعی خود اصلاحاتی جدی‌ انجام دهند تا پول بیشتری را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی جهت ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش رشد، آزاد کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر