جنگنده‌های امریکایی از اینجرلیک به کوبانی پرواز می‌کنند

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۱

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا گفته است که ترکیه موافقت کرده نیروهای امریکایی برای فعالیت نظامی در سوریه و عراق از پایگاه نظامی این کشور استفاده کنند. به گزارش ان‌بی‌سی‌نیوز، براساس این توافق امریکا می‌تواند از پایگاه‌های نظامی در جنوب ترکیه ازجمله پایگاه هوایی «اینجرلیک» در نزدیکی شهر آدانا برای پرواز به مقصد کوبانی استفاده کند. به گفته رایس ترکیه و امریکا از این توافقنامه استقبال کرده‌اند. نیروی هوایی امریکا از مدت‌ها قبل، از پایگاه نظامی «اینجرلیک» واقع در جنوب ترکیه استفاده می‌کند و درحدود 1500نفر از نظامیان امریکایی در این پایگاه مستقر هستند با این‌حال تاکنون هواپیماهای مورد استفاده در عملیات بمباران مواضع داعش از پایگاه‌هایی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس پرواز کرده‌اند.

ترکیه تا پیش از این برای همکاری با ائتلاف علیه داعش شرط گذاشته بود و گفته بود درصورتی همکاری خواهد کرد که هواپیماهای ائتلاف، عملیات خود را علیه بشار‌اسد نیز گسترش دهند. هرچند امریکایی‌ها تاکنون همزمان با حملات هوایی علیه داعش اقدام به حمایت از شورشیان سوری کرده‌اند اما احتمالا در چنین زمانی سرنگونی بشار را سیاستی واقع‌بینانه نمی‌بینند. همچنین هواپیماهای F16 امریکا از سال گذشته در اردن مستقر هستند. پنتاگون توافقنامه‌هایی را نیز برای استفاده از پایگاه‌های نظامی اردن با امان به امضا رسانده است. همچنین ارتش امریکا از پایگاه‌هایی در جزیره «دیگو گارسیا» واقع در اقیانوس هند که متعلق به انگلیس است برای هواپیماهای نوعB52 و B2 استفاده می‌کند.

حملات هوایی امریکا علیه مواضع داعش که بخش‌هایی از خاک عراق و سوریه در اختیار دارند از این پایگاه مدیریت خواهد شد، اما هنوز جزییات این توافق منتشر نشده است.

رایس در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفت که ترکیه موافقت کرده، امریکا از پایگاه‌ها و خاک این کشور برای «آموزش نیروهای معتدل مخالف دولت سوریه» استفاده کند.

دولت امریکا، آنکارا را به افزایش فعالیت خود در طرح مقابله با داعش تشویق می‌کند. در همین راستا در دو روز گذشته مسوولان دو کشور مذاکراتی را در این خصوص برگزار کردند. ترکیه مرزی طولانی با عراق و سوریه دارد که محل حضور نظامی داعش است، اما تاکنون با هرگونه حمله زمینی به مواضع داعش در این دو کشور مخالفت کرده است.

حملات هوایی امریکا به مواضع داعش در سوریه از هفته پیش آغاز شده که گزارش شده این حملات از پیشروی شبه‌نظامیان داعش به شهرهای سوریه کاسته است. ترکیه با آنکه نیروهای خود را در مرز با سوریه مستقر کرده، اما هنوز مخالف حضور نظامی نیروهایش در سوریه برای مقابله با گروه امارت اسلامی است.

ترکیه همچنان با پیوستن شهروندان کرد این کشور به کردهای شمال سوریه برای مبارزه با پیکارجویان داعش مخالفت می‌کند. اختلافات ترکیه با اقلیت کرد این کشور و سابقه درگیری نظامی طولانی با حزب کارگران کردستان یکی از دلایل این موضع ترکیه دانسته می‌شود و گفته می‌شود به‌همین‌دلیل ترکیه نمی‌خواهد کردهای این کشور مسلح شوند.

در چند هفته گذشته حمله نیروهای گروه تروریستی داعش به شهر عمدتا کردنشین کوبانی در شمال سوریه و در نزدیکی مرز با ترکیه، با مقاومت مبارزان کرد روبه‌رو شده است. بخش‌هایی از این شهر به تصرف این گروه در آمده است اما گزارش‌ها حاکی است که با مقاومت کردها هنوز داعش نتوانسته همه شهر را تصرف کند.

منابع محلی در کوبانی اعلام کرده‌اند که نیروهای ائتلاف در طول یک‌شنبه شب، هفت پرواز بر فراز این شهر داشته‌اند و مواضع داعش را در شرق و جنوب‌غربی این شهر بمباران کرده‌اند. درگیری‌ها در صبح روز دوشنبه نیز در ورودی شهر و نزدیکی انبار کمک‌های ضروری، ادامه داشته و با انفجار یک خودرو بمب‌گذاری‌شده در شرق این شهر شکل دیگری به خود گرفت و نیروهای تروریست‌ها در‌حالی‌که در تلاش برای ورود به گذرگاه مرزی با ترکیه بودند، از این منطقه عقب رانده شدند.

ترکیه که عضو ناتو است تاکنون از دخالت در جنگ علیه این جنگجویان خودداری کرده و در عوض اعلام کرده که از تدوین یک استراتژی مشترک حمایت می‌کند. جان‌کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در کنفرانس کمک‌دهندگان به نوار غزه یک‌شنبه گفت که وضعیت شهر مرزی کوبانی در شمال سوریه جدی است. کری در این کنفرانس در قاهره گفت: «همه ما در رابطه با گزارش‌ها راجع به پیشروی جنگجویان در کوبانی بسیار نگرانیم و وضعیت را از نزدیک نظارت می‌کنیم. درواقع ما نه‌تنها این وضعیت را زیرنظر داریم، بلکه در روزهای گذشته عمیقا درگیر حملات بوده‌ایم و امروز نیز حملات هوایی بیشتری انجام شد.»

درگیری خونین میان دو طرف تاکنون بیش از ۵۰۰کشته بر جای گذاشته است. از آغاز نبرد کوبانی بیش از ۲۰۰هزار نفر از مرز گذشته و در ترکیه پناه گرفته‌اند. اعتراض به سیاست دولت ترکیه در قبال کوبانی، که به برخورد معترضان با پلیس و گروه‌های اسلامگرا و ملی‌گرا انجامیده، چندین کشته بر جای گذاشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر