از منطقه

۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۹۸۰

انتقاد اردوغان از سیستم بانکداری مبتنی بر بهره

رییس‌جمهوری ترکیه ‌بار دیگر از سیستم بانکی مبتنی بر بهره انتقاد کرده است. به گزارش شبکه تی‌آرتی، رجب طیب اردوغان در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری استراتژیک بورس استانبول با بانک توسعه اسلامی در رابطه با نرخ بهره در سیستم بانکداری گفت: «سیستم بانکداری مبتنی بر بهره، در یک بن‌بست جدی قرار دارد. مواردی که در بحران اقتصادی جهانی سال 2008 تعادل خود را از دست دادند، هنوز هم به وضع قبلی باز نگشته‌اند. در آینده نزدیک هم احتمال تنظیم آن وجود ندارد. من شخصا به عنوان کسی که همواره مخالف سود بانکی بوده‌ام، در مقابل این بحران باید بگویم که خیلی هم متعجب نشدم. ما باید به سمت سیستم اقتصادی برویم که به جای به دست آوردن پول از پول، از عرق پیشانی، علم و تجارت کسب درآمد کند.» اردوغان همچنین گفته است: «در دوره‌یی که تمام کشورهای جهان در باتلاق نرخ بهره بانکی و بدهی گرفتارند، ما به اجرای پروژه‌های خود ادامه خواهیم داد و کنترل امور را هم از دست نخواهیم داد.


افتتاح خط‌آهن افغانستان‌ـ‌ترکمنستان

در جریان سفر اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان، به ترکمنستان خط‌آهن اتامراد- امام‌نظر و آقینه افتتاح شد. به گزارش بخدی، غنی در مراسم گشایش رسمی خط‌آهن اتامراد - امام‌نظر گفته که اتصال کشورها باعث توسعه و رفاه کشورهای منطقه می‌شود. توافقنامه خط ریل اتامراد - امام‌نظر (ترکمنستان) و آقینه (افغانستان) در سال ۱۳۹۱ توسط حامد کرزی، رییس‌جمهور وقت افغانستان امضا شده بود. کارشناسان اقتصادی معتقدند شروع به کار خط‌آهن برای افغانستان که کشوری وارداتی است، اهمیت زیادی دارد و می‌تواند محصولات و فرآورده‌های زراعتی آن را به بازارهای بین‌المللی برساند. در حال حاضر افغانستان ۹۵درصد کالاهای ضروری خود را وارد می‌کند و تنها 5درصد صادرات دارد.


کشف ۲ گور دسته‌جمعی در شمال عراق

منابع عراقی از کشف دو گور دسته‌جمعی در شمال عراق خبر دادند که اجساد ۱۸ایزدی در آنجا دفن شده بود. به گزارش القدس العربی، محمی خلیل، فرماندار سنجار در شمال عراق اعلام کرد: دو گور دسته‌جمعی در روستای‌ ام‌الشبابیک در غرب سنجار کشف شد که در هر گور اجساد ۹ ایزدی وجود داشت. این مسوول عراقی گفته با کشف این دو گور تعداد گورهای کشف شده در سنجار از زمان بازپس‌گیری این منطقه به دست کردها به ۲۹ مورد رسیده است. به‌گفته این مسوول در این ۲۹ گور دست‌کم ۱۶۰۰جسد بوده است.


دولت کویت استعفا کرد

دولت کویت استعفای خود را تقدیم امیر کشور کرد. به گزارش اسکای‌نیوز، صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت جابر المبارک، نخست‌وزیر کویت را به حضور پذیرفت و نخست‌وزیر استعفانامه دولت را تقدیم امیر کرد. پیش‌تر کمیته انتخابات کویت از پیروزی مخالفان کویت و نامزدهای نزدیک به مخالفان با 24کرسی یعنی حدود نیمی از اعضای پارلمان کویت که در آن 50 کرسی وجود دارد، خبر داد. دولت این کشور 25 مهرماه نیز رسما استعفای خود را به امیر کشور تقدیم کردکه در آن هنگام پارلمان هم منحل شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر