نیکلاس مادورو و مخالفان به توافقی شکننده رسیدند

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۴۰۱

گروه جهان

دولت ونزوئلا و مخالفان اقداماتی را برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی ماه‌های اخیر در این کشور انجام داده‌اند. در ادامه تماس بین دولت و احزاب مخالف که با میانجیگری واتیکان از یک‌شنبه این هفته آغاز شده، نمایندگان پارلمان ونزوئلا که مخالفان اکثریت قابل توجه کرسی‌های آن را در اختیار دارند، موافقت کرده‌اند فعلا از برگزاری محاکمه نمادین نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری در محل پارلمان خودداری ورزند. در مقابل دولت ونزوئلا چهار نفر از فعالان مخالف را از بازداشت آزاد کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، احزاب مخالف همچنین گفته‌اند که راهپیمایی به سوی کاخ ریاست‌جمهوری که برای پنج‌شنبه (امروز) برنامه‌ریزی شده بود، فعلا برگزار نخواهد شد. با توجه به اوضاع ونزوئلا و فشار برای کناره‌گیری رییس‌جمهوری انتظار می‌رفت در این راهپیمایی که دولت ونزوئلا آن را «بخشی از تلاش برای کودتا» علیه رییس‌جمهوری توصیف کرده، گروه کثیری از مردم شرکت کنند. مخالفان دولت نیکلاس مادورو در عین حال گفته‌اند که این اقدامات مشروط به برآورده شدن فوری بخشی از خواست‌های آنان به ویژه آزادی بیش از 120نفر از فعالان سیاسی از بازداشت و همچنین برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری است. دوره ریاست‌جمهوری مادورو در سال ٢٠١٨ خاتمه می‌یابد و او تاکنون با کناره‌گیری از قدرت پیش از آن تاریخ به‌شدت مخالفت کرده است. یکی از نمایندگان مخالف دولت در پارلمان گفته مخالفان انتظار دارند شرایط آنان «طی چند هفته و نه چند ماه آینده» برآورده شود و در غیر این‌صورت، دلیلی برای ادامه مذاکره با دولت وجود ندارد و مخالفان به «مبارزه» ادامه خواهند داد. هفته گذشته، چند صد هزار نفر در تظاهرات ضد دولتی شرکت کردند و در جریان آن، ده‌ها نفر توسط ماموران دولتی بازداشت شدند.

مخالفان نیکلاس مادورو او را متهم می‌کنند که رفتاری دیکتاتورمآبانه در پیش گرفته و در راس یک دولت فاسد و بی‌کفایت، کشور را به آستانه ورشکستگی اقتصادی کشانده است. تاکنون تلاش مخالفان برای وادار کردن مادورو به کناره‌گیری به خاطر مقاومت نهادها و مراجع مختلف حکومتی ناکام مانده است. به‌گفته مخالفان، رییس‌جمهوری فعلی و سابق ونزوئلا طی حدود 18سال حکومت، افراد حامی خود را به عضویت این نهادها منصوب کرده و استقلال آنها را از میان برده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر