کره‌جنوبی اطلاعات هسته‌ای کره‌شمالی را از چین می‌خواهد

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۳۱

گروه جهان

کره جنوبی در اقدامی غیرمنتظره از چین خواسته تا هرگونه اطلاعاتی را که مربوط به برنامه‌های نظامی، هسته‌یی و موشکی کره شمالی است، در اختیارش قرار دهد. به گزارش نشریه «هرالد» کره جنوبی، این درخواست در حالی مطرح می‌شود که کره جنوبی پیش‌تر اعلام کرده بود با ژاپن نیز به‌زودی رایزنی‌هایی را در این مورد انجام خواهد داد. با افزایش پرتاب‌های موشکی بالستیک کره شمالی و دو آزمایش هسته‌یی در سال جاری میلادی، نگرانی‌های سئول افزایش یافته به گونه‌یی که سئول برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چنین برنامه‌هایی دست نیاز به سوی چین دراز کرده است. ظاهرا کره جنوبی امیدوار است که چین اطلاعاتی را که از بخش‌های نظامی کره شمالی به‌خصوص برنامه هسته‌یی نظامی این کشور در اختیار دارد با دیگران نیز تقسیم کند. کره‌جنوبی از سال ۲۰۱۲ میلادی به دنبال امضای یک پیمان تقسیم اطلاعات با چین درباره کره شمالی بود که هنوز در این باره پیشرفتی نداشته است.

گفته شده، در روزهای اخیر چندین بار درخواست‌هایی از این کشور به چین برای دستیابی به اطلاعات نظامی همسایه شمالی داده شده اما پاسخی از جانب پکن دریافت نکرده است. مسوولان کره‌یی می‌گویند که حتی از سال ۲۰۰۰ به این طرف بارها با مقام‌های چین دیدار کرده‌اند تا بتوانند به اطلاعاتی درباره برنامه‌های نظامی کره شمالی دست یابند که پکن هرگز زیر بار این موضوع نرفته است. احتمال می‌رود که مذاکرات کره جنوبی و ژاپن برای تقسیم اطلاعات و احتمالا امضای اسناد ذی‌ربط تا پایان سال جاری میلادی شروع شود.

یونهاپ، خبرگزاری کره جنوبی نیز نوشته است که افزایش فعالیت‌های هسته‌یی کره شمالی باعث شده تا هفته گذشته درخواستی توسط سئول برای پکن ارسال و در آن تقاضای مذاکره و امضای پیمانی در این باره شود. کره‌جنوبی و روسیه دارای یک پیمان تقسیم اطلاعات هستند که سال ۲۰۰۱ میلادی امضا شد اما با چین و ژاپن هنوز چنین معاهداتی امضا نشده است. در سال ۲۰۱۲ میلادی نزدیک بود کره جنوبی و ژاپن به یک پیمان دست یابند که ظاهرا مخالفت‌های عمومی مانع از اجرای آن شد و از سال ۲۰۱۴ میلادی هر دو کشور از طریق امریکا چنین اطلاعاتی را رد و بدل می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر