افزایش بی‌سابقه تنش‌ میان روسیه و امریکا در سوریه

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۳۴


گروه جهان| درحالی که مسوولان امریکایی ادامه مذاکرات با روسیه را با تشدید عملیات میدانی در سوریه دشوار می‌دانند، وزارت دفاع روسیه نسبت به هرگونه تعرض به نیروهایش در سوریه هشدار داد.

به گزارش الجزیره، با تشدید عملیات‌های نظامی در سوریه، وزارت دفاع روسیه نسبت به هرگونه تعرض به نیروهایش در خاک سوریه هشدار داده و تاکید کرد به عملیات‌های خود در این کشور ادامه خواهد داد. این اظهارات در میان کشمکش‌های شدید دیپلماتیک میان مسکو و واشنگتن ایراد شده است؛ ازجمله اینکه وزارت دفاع روسیه نفوذ امریکا بر فعالیت‌های تروریست‌ها در سوریه را بسیار زیاد دانسته است.

جان کری وزیر خارجه امریکا، اخیرا گفته بود: «دشوار است بتوان مذاکرات با روسیه را ادامه داد، اکنون وقت گزینه‌های جایگزین است.» او همچنین گفت: «بمباران کنونی حلب بخشش‌ناپذیر است. معتقدم که در آستانه تعلیق گفت‌وگوها قرار گرفته‌ایم زیرا غیرعقلانی است در شرایطی که چنین بمبارانی جریان دارد، پشت میز مذاکره بنشینیم و تلاش کنیم امور را جدی بگیریم.» مسکو نسبت به اینکه نیروهایش در سوریه هدف قرار گیرند، هشدار داده و اعلام کرد: از مناطق و پایگاه‌های استقرار کارشناسان امریکایی در مناطق درگیری در سوریه اطلاع داریم. در عین حال اظهارات مقامات امریکایی درمورد احتمال حمله افراط‌گرایان به روسیه خشم مسکو را برانگیخت. وزارت خارجه روسیه سخنان مقامات امریکایی را تشویق افراط‌گرایان به حمله به روسیه ارزیابی کرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «بار دیگر بر لزوم تفکیک قائل شدن بین مخالفان صلح‌جو و تروریست‌ها تاکید می‌کنیم. در درجه اول از امریکا و کشورهایی که در منطقه نفوذ دارند، می‌خواهیم چنین تفکیکی را انجام دهند.» از هفته گذشته که آتش‌بس در سوریه شکسته شد تاکنون صدها نفر در شهر حلب بر اثر بمباران هوایی کشته شده‌اند. صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) از کشته شدن ۹۶کودک در فاصله بین روزهای جمعه تا چهارشنبه (۲۳ تا ۲۸سپتامبر برابر با دوم تا هفتم مهرماه) خبر داده است. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اعلام کرد که روسیه بر عملیات هوایی خود در حمایت از عملیات ضدتروریسم نیروهای سوری ادامه خواهد داد. وی در ادامه اظهارات اخیر مسوولان امریکایی در آستانه یک‌ساله شدن ورود نظامی روسیه به سوریه را غیرسازنده خواند. همزمان با این اخبار روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی از تلاش برخی مسوولان امریکایی برای مجهز کردن گروه‌های مسلح در سوریه به تسلیحات قدرتمند برای رویارویی با نیروهای سوری و روسی پرده برداشت. در این گزارش آمده است: «دولت امریکا مجددا بحث و جدل‌های داخلی را درخصوص مسلح کردن مخالفان مسلح سوریه به سلاح‌هایی که بتواند مانع حملات نیروهای سوری و روسی به مواضع آنها در حلب شود، آغاز کرده است. امریکا قصد دارد چراغ سبز به هم‌پیمانان منطقه‌یی خود ازجمله ترکیه و عربستان برای مجهز کردن شورشیان به سلاح‌های قدرتمند بدهد.» در همین زمینه هنری کیسینجر در گفت‌وگو با روزنامه «الانباء» کویت بااشاره به ادامه درگیری‌ها و کشمکش‌های سیاسی در سوریه گفت: «باید چارچوب دیپلماسی مجددا در سوریه به جریان بیفتد و با راهکارهای مختلف گفت‌وگوها برقرار شود چراکه تنش کنونی هم‌اکنون میان مسکو و واشنگتن در سوریه نگران‌کننده است. بحران سوریه بخشی از یک معادله سیاسی خواهد بود که باید تنش‌های خاورمیانه را به سمت توقف و پایان پیش ببرد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر