سورپرایز سارکوزی برای بریتانیا

۱۳۹۵/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۴۸

گروه جهان

روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد، چنانچه نیکولا سازکوزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه پیروز شود، فرصت دوباره‌یی به بریتانیا خواهد داد تا نتیجه رفراندوم برگزیت را تغییر دهد؛ آن هم از طریق مذاکره یک معاهده جدید برای اتحادیه اروپا با آلمان. نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری پیشین فرانسه و نامزد انتخابات آتی گفت که اگر به‌عنوان رییس‌جمهور انتخاب شود، بعد از جلب حمایت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با پیش‌نویس معاهده جدید اروپایی به بریتانیا سفر می‌کند. او گفت: «معاهده جدید روی تغییر منطقه شنگن، محدود کردن اختیارات کمیسیون اروپا، یکپارچه‌سازی بیشتر منطقه یورو و متوقف کردن روند مذاکرات عضویت ترکیه متمرکز خواهد بود.»سارکوزی در جمع رهبران تجاری در پاریس گفت: «به بریتانیا می‌گویم شما بیرون رفته‌اید، اما ما معاهده جدیدی داریم که طبق آن شما فرصت دارید تا یک بار دیگر رای‌گیری کنید. حقیقت این است که نمی‌توانم از دست دادن دومین اقتصاد بزرگ اروپا را تحمل کنم و سپس شاهد مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا باشم.» سارکوزی آوریل۲۰۱۷ نامزدی خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری آگوست ۲۰۱۷ فرانسه اعلام کرد. او سال۲۰۱۲ پس از درخشش فرانسوا اولاند سمت ریاست‌جمهوری را از دست داد، اما اکنون محبوبیت اولاند هم به پایین‌ترین حد رسیده است.

مردم بریتانیا در ۲۳ژوئن به خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند و ترزا می، نخست‌وزیر جدید بریتانیا می‌گوید که تا پایان امسال روند خروج آغاز نخواهد شد. پس از این رفراندوم جنجالی، سارکوزی گفت، می‌خواهد معاهده جدیدی در اتحادیه اروپا ایجاد شده و روند مذاکرات عضویت ترکیه به حالت تعلیق درآید.

سارکوزی چهره‌یی بی‌پروا و تفرقه‌انگیز در صحنه سیاسی فرانسه به‌شمار می‌رود، حال آنکه در مقابل آلن ژوپه خود را به‌عنوان سیاستمداری با توانایی ایجاد اتحاد و انسجام معرفی می‌کند. سارکوزی ۶۱ساله که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ ریاست‌جمهوری فرانسه را برعهده داشت، وعده داده که جنگی بی‌رحمانه علیه افراط‌گرایان به راه خواهد انداخت. با این حال ژوپه که در دوران ریاست‌جمهوری «ژاک شیراک» برای دو سال نخست‌وزیر فرانسه بود و حتی در زمان ریاست‌جمهوری سارکوزی، سمت وزیر خارجه دولت وی را برعهده داشت، او را به دامن زدن به آتش نفاق متهم می‌کند به‌ویژه آنکه سارکوزی از طرفداران منع قانونی استفاده از «بورکینی» یا همان لباس شنای اسلامی بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر