شرکت‌های ژاپنی بریتانیا را ترک می‌کنند

۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۷۱۵

گروه جهان|

چند ساعت پس از سخنان ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا مبنی بر اینکه برگزیت ضربه سختی به بریتانیا وارد کرده و این کشور روزهای دشواری در پیش دارد، ژاپن در اقدامی بی‌سابقه هشدار داد که در صورت راضی‌کننده نبودن مذاکرات برگزیت شرکت‌هایش از این کشور خارج خواهند شد.

به گزارش اسکای‌نیوز، یک گروه ویژه دولتی در ژاپن که درباره برگزیت تحقیق می‌کند، دیدگاه‌های شرکت‌های بزرگ از خودروسازان تا بانک‌ها و شرکت‌های داروسازی سرمایه‌گذار در بریتانیا را گردآوری کرده و فهرستی 15صفحه‌یی را تحت عنوان «پیام ژاپن به بریتانیا و اتحادیه اروپا» تهیه کرده که در آن به موضوع شروط مذاکرات درباره برگزیت می‌پردازد. این گزارش فهرستی از تبعات نادیده گرفتن شروط مذاکرات برگزیت را ارائه کرده و نتیجه می‌گیرد که شرکت‌های تجاری ژاپنی که دفاتر اروپایی آنها در انگلیس مستقر هستند، ممکن است در صورت لغو قوانین اتحادیه اروپا در بریتانیا به دنبال خروج این کشور از اتحادیه، وظایف دفاتر مرکزی خود را به کشورهای دیگر منتقل کنند.

در این گزارش آمده است:«با توجه به این حقیقت که تعدادی از شرکت‌های ژاپنی که در مواردی به دعوت دولت در بریتانیا فعالیت می‌کنند در این کشور به عنوان دروازه اروپا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و روابط ارزشمندی در سراسر اروپا برقرار کرده‌اند قویا از دولت بریتانیا می‌خواهیم این موضوع را با جدیت بررسی کرده و برای کاستن از هر گونه تاثیر مخرب بر فعالیت این شرکت‌ها مسوولانه پاسخگو باشد.»

در این گزارش همچنین بر نگرانی شرکت‌های خودروسازی درباره تعرفه‌های تجاری تاکید شده و آمده است: این شرکت‎ها نگران آن هستند که چنین مالیات‌هایی یک بار هنگام واردات قطعات خودرو از اتحادیه اروپا و بار دیگر هنگام مونتاژ نهایی محصولات در بریتانیا برای صادرات به اتحادیه اروپا اعمال شود که این اتفاق تاثیر بسیار مهمی بر فعالیت تجاری آنها خواهد داشت. در این گزارش همچنین تاکید شده به دلیل امتیازات تجاری موسوم به «قواعد مبدا» در بازار مشترک اتحادیه اروپا، برگزیت به صادرات از بریتانیا به کشورهای ثالث آسیب خواهد رساند. گفته شده برگزیت امکان استفاده چنین محصولاتی از قواعد مبدا را نمی‌دهد و این بدان معناست که شرکت‌های ژاپنی فعال در اتحادیه اروپا نمی‌توانند از منافع توافق‌های اتحادیه اروپا درباره مناطق آزاد تجاری بهره‌مند شوند.

در این گزارش به علاوه از بریتانیا خواسته شده دسترسی به کارگرانی که اتباع این کشور یا اتحادیه اروپا هستند را حفظ کرده و تاکید دارد که بازار کار اروپا در صورتی که کارگران اتحادیه اروپا نتوانند آزادانه رفت و آمد کنند با «آشفتگی بزرگی» مواجه خواهد شد. دولت ژاپن همچنین هشدار داده که بانک‌های این کشور در صورتی که مذاکرات برگزیت نتواند گذرنامه خدمات مالی‌شان را برای فعالیت در اتحادیه اروپا حفظ کند، دفاتر مرکزی اروپایی خود را از لندن خارج خواهند کرد.

براساس این گزارش، شرکت‌های فعال در صنعت داروسازی ژاپن نیز چنین تاثیراتی را احساس خواهند کرد. آژانس داروی اروپا (EMA) مستقر در لندن یکی از مراکز مهم تحقیقاتی پیشرفته در بریتانیا محسوب می‌شود و بسیاری از شرکت‌های داروسازی ژاپنی به دلیل استقرار این آژانس در لندن در انگلیس فعالیت می‌کنند. در صورتی که آژانس داروی اروپا به یکی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه منتقل شود، درخواست لندن به عنوان مرکزی برای توسعه صنعت دارویی لغو خواهد شد و این امر می‌تواند روند انتقال منابع تحقیقات و توسعه و نیروها را از بریتانیا به اروپای قاره‌یی تغییر دهد و این امر می‌تواند شرکت‌های ژاپنی را به بازنگری در فعالیت تجاری خود وادار کند. شهروندان بریتانیایی در همه‌پرسی درباره ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا رای به خروج دادند. نتیجه همه‌پرسی بریتانیا با واکنش‌های گسترده‌یی روبه‌رو شد و قدرت‌های اقتصادی از شرق آسیا تا ایالات متحده در مورد آن ابراز نگرانی کردند. متحدان اروپایی لندن نیز همراه با انتقادهایی گاه شدید خواستار آن شدند که بریتانیا هر چه زودتر به طور رسمی اتحادیه را ترک کند. اما پس از آن بدبینی‌ها شدت کمتری گرفت و اتحادیه اروپا نیز از اصرار به خروج فوری بریتانیا دست برداشت.

ضربه سخت برگزیت

ژاپن در شرایطی نسبت به خروج شرکت‌هایش از بریتانیا هشدار داده که ترزا می، نخست‌وزیر این کشور گفته گرچه تاثیرات مخرب برگزیت به ‌شدتی که احتمال می‌رفت نیست اما دوره سختی در راه است.

نخست‌وزیر بریتانیا در نخستین مصاحبه‌اش از زمان انتخاب به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرده گفت‌وگوهای رسمی با اتحادیه اروپا تا 2017 شروع نمی‌شود اما روند این مذاکرات نیز خیلی طولانی نخواهد بود. به گفته تحلیلگران، رأی مردم بریتانیا به برگزیت ضمن به هم ریختن مناسبات لندن با بروکسل، فضایی از تردید و عدم اطمینان را نسبت به سیاست‌های آتی دولت بریتانیا در حوزه‌های مختلف ازجمله در حوزه اقتصادی ایجاد کرده است.

در همین حال رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند که هزاران نفر از معترضان بریتانیایی با شعار«راهپیمایی برای اروپا» در لندن و سایر شهرهای این کشور دست به تظاهرات اعتراضی زده‌اند. به گزارش دویچه وله حدود دو هزار معترض با پلاکاردهایی که رویشان نوشته شده بود «برگزیت را متوقف کنید» و «ما به اتحادیه اروپا نیاز داریم» خواستار توقف ماده ۵۰ شدند که براساس آن باید روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا صورت گیرد. پارلمان بریتانیا قرار است دوشنبه (امروز) مناظره‌یی را آغاز کند که به بررسی برگزاری دومین رفراندوم اتحادیه اروپا می‌پردازد؛ اقدامی که پس از امضای طوماری با بیش از چهار میلیون امضا صورت می‌گیرد. امضاکنندگان این طومار پیش از برگزاری رفراندوم ژوئن سال جاری میلادی گفته بودند که اگر کمتر از ۶۰ درصد رای به نفع برگزیت با حضور کمتر از ۷۵درصدی شرکت‌کنندگان جمع‌آوری شود باید رفراندوم دیگری برگزار شود و رفراندوم اول نشان داد که تنها ۵۲ درصد در آن شرکت کردند و ۷۲درصد هم در این رفراندوم حضور داشتند. دولت بریتانیا پیش‌تر گفته بود به دنبال برگزاری رفراندوم دیگری نیست و به رای‌دهندگان احترام می‌گذارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر