برگزیت، اتحادیه اروپا را تضعیف نمی‌کند

۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۹۳۳

گروه جهان

رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا اعلام کردند که اجازه نخواهند داد جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا این اتحادیه را به عقب براند. رهبران اروپایی در نشست خود درباره برنامه‌هایی برای تعمیق همکاری‌های اطلاعاتی و تقویت یک طرح سرمایه‌گذاری پان اروپایی گفت‌وگو کردند. به گزارش فایننشال‌تایمز، رهبران سه کشور بزرگ اروپایی در نشست خود متعهد شدند با تقویت دفاعی اروپا، غلبه بر بحران پناهندگان و درنظر گرفتن محرک‌های رشد اقتصادی به برخی مشکلات فوری اتحادیه اروپا رسیدگی کنند.

متیو رنتزی نخست‌وزیر ایتالیا، در کنفرانس خبری مشترکی با حضور آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند رییس‌جمهوری فرانسه گفت: «خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به معنی پایان اروپا نیست. خیلی‌ها فکر کردند که با خروج بریتانیا، اروپا تمام شده، اما این‌طور نیست. ما به انتخاب مردم بریتانیا احترام می‌گذاریم اما می‌خواهیم فصلی جدید برای آینده بنویسیم، به‌همین دلیل، امنیت داخلی، امنیت خارجی، تلاش برای دفاع مشترک، همکاری میان سازمان‌های اطلاعاتی، تقویت صنایع نظامی داخلی و پروژه جامعه اروپا برای امنیت در اولویت برنامه‌های ماست.» نخست‌وزیر ایتالیا پیش‌تر برگزیت را یک شکست سیاسی برای اروپا و یک زنگ هشدار خوانده بود، زنگ هشداری که به گفته وی از ضرورت اعمال تغییرات فوری حکایت می‌کند. با گذشت بیش از دو ماه از رای انگلیسی‌ها به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا، نشست رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا فرصتی برای سه عضو بزرگ اتحادیه اروپا بود تا تعهد خود را نسبت به این اتحاد اروپایی اعلام کنند. گفته می‎شود انتخاب جزیره ونتوتن در نزدیکی ناپل برای برگزاری این نشست اقدامی نمادین بود، چراکه آلتیرو اسپنیلی به‌عنوان یکی از پدران بنیانگذار اتحادیه اروپا، مانیفست فدرالی این اتحادیه را بعد از جنگ جهانی دوم و زمانی که توسط بنیتو موسولینی دیکتاتور فاشیست ایتالیایی، در این جزیره به زندان افتاد، نوشت. نشست رهبران اروپایی در این جزیره به معنی عزم مشترک آنان برای ماندن در اتحادیه اروپا پس از خروج بریتانیا از این نهاد است. اگرچه در پایان این نشست هیچ ابتکار جدیدی مطرح نشد، اما رهبران اروپایی توافق کردند که ماه آینده به توافقی درباره اتحادیه اروپا برسند که سرعت تبادل اطلاعات و همکاری‌های امنیتی میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا را برای مقابله با تهدیدهای تروریستی افزایش دهد. رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا همچنین درباره طرحی صحبت کردند که هدفش افزایش همکاری‌های شرکت‌های فعال در صنعت دفاعی اتحادیه اروپاست. پس از حملات تروریستی متعدد در فرانسه و آلمان در طول فصل تابستان، آنگلا مرکل گفت که اطلاعات امنیتی حیاتی جمع‌آوری شده توسط اعضای اتحادیه اروپا باید به‌صورت مرکزی میان تمام اعضای اتحادیه اروپا به اشتراک گذاشته شود. آنگلا مرکل گفت: «ما که با تروریسم و جنگ داخلی در سوریه مواجه هستیم باید برای تامین امنیت داخلی و خارجی خود کارهای بیشتری انجام دهیم. همکاری‌های دفاعی باید تقویت و تبادل اطلاعات امنیتی باید تشدید شود.»

فرانسوا اولاند نیز مواضع مشابهی را درپیش گرفته بود. او گفته است: «اگر یک درخواست وجود داشته باشد که همگی ما در آن شریک باشیم این است که بگوییم اروپا باید از امنیت خود مطمئن باشد و فرانسه سهم خود را در تامین این امنیت ایفا خواهد کرد.»

اولاند بااشاره تلویحی به تاثیر برگزیت بر رشد اقتصادی منطقه یورو گفت که نتایج این همه‌پرسی عدم قطعیت و تردید را نسبت به آینده ایجاد کرده بود. او در این باره گفت: «درست است که در 6ماهه دوم سال روند رشد اقتصادی کند بود اما باید تا جایی که امکان دارد این تردیدها را کنار بزنیم و با محرک‌های اقتصادی این کندی رشد را جبران کنیم.»

اولاند در ادامه از اظهارنظر درباره سخنان اخیر نیکولا سارکوزی رییس‌جمهوری سابق فرانسه، مبنی بر اینکه قصد دارد در انتخابات سال آینده این کشور شرکت کند، خودداری کرد.

به گزارش فایننشال تایمز، رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا در نشست اخیر خود درباره برنامه سه ساله سرمایه‌گذاری 315میلیارد یورویی (تا پایان2019) که بحث‌های بسیاری درباره آن وجود داشت نیز به توافق رسیدند. رهبران اروپایی درباره توسعه این طرح نیز صحبت کردند اما بدون میزان این توسعه هنوز توافقی صورت نگرفته است. تا پیش از نشست ماه آینده 27عضو اتحادیه اروپا در براتیسلاوا، چندین نشست سیاسی در پایتخت‌های اروپایی قرار است که برگزار شود. نشست براتیسلاوا در غیاب بریتانیا و با حضور اعضایی برگزار می‎شود که پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در این اتحادیه باقی خواهند ماند. گفته شده در این نشست غیررسمی نقشه راه اتحادیه اروپا برای دوران پسابرگزیت ترسیم می‌شود. گرچه رهبران اروپایی در نشست سه‌جانبه خود وعده داده‌اند که برای مقابله با بحران پناهندگان کارهای بیشتری انجام خواهند داد اما باوجود تشدید تنش‌های میان اتحادیه اروپا و ترکیه، تردیدهای بسیاری برای تحقق این وعده وجود دارد. در توافقی که پیش از این ترکیه با اتحادیه اروپا داشت، قرار بود که آنکارا در ازای لغو روادید سفر شهروندانش به ترکیه جریان مهاجرت به اروپا از دریای مدیترانه را محدود کند. گفته شده رهبران اروپایی در این نشست خود و در کنفرانس خبری پس از آن نیز هیچ اشاره مستقیمی به تشدید تنش‌ها با اروپا نداشته‌اند. روابط اتحادیه اروپا و ترکیه به‌دلیل امتناع ترکیه از اصلاح قوانین مبارزه با تروریسم داخلی همچنین تحولات پس از کودتای نافرجام در این کشور به‌شدت متشنج شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر