بازگشت بختک ایمیل‌ها به کمپین هیلاری کلینتون

۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۹۳۲

گروه جهان

سایه 15000 ایمیل جدیدی که اف‌بی‌آی قرار است به دستور یک قاضی فدرال مورد بررسی قرار دهد، بر فعالیت‌های انتخاباتی هیلاری کیلنتون سایه افکنده است. این تعداد ایمیل مربوط به دوران تصدی او در وزارت خارجه از سال 2009 تا 2013 است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، از آنجایی که این ایمیل‌ها از سوی کلینتون «داوطلبانه» در دسترس وزارت امور خارجه قرار نگرفته، درنتیجه ممکن است تنها چند هفته پیش از برگزاری انتخابات در ماه نوامبر منتشر شود. قاضی فدرال «جیمز بوسبرگ» وزارت خارجه امریکا را تحت فشار قرار داده تا بداند که آنها قرار است چه زمانی حدود 15هزار ایمیل دیگری که مستقیما به کلینتون ارسال شده یا او ارسال کرده است، منتشر کنند. درخواست این قاضی فدرال بلافاصله پس از آن ارسال شد که یک گروه دید‌بان محافظه‌کار در امریکا به صورت جداگانه صدها ایمیل هما عابدین، یکی از مشاوران نزدیک بنیاد کلینتون و وزارت امورخارجه را منتشر کرد. بوسبرگ همچنین به وزارت خارجه تاکید کرده است تا بررسی آنچه «دیسک یک» خوانده می‌شود را سرعت ببخشد. این یکی از دو دیسکی است که اداره تحقیقات فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) در اواخر جولای به وزارت خارجه امریکا تحویل داد.

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد، انتظار می‌رود لوح فشرده شماره یک، حاوی ایمیل‌ها و ضمائمی باشد که مستقیما برای کلینتون ارسال شده یا او ارسال کرده و قبلا وکلای او آنها را ارائه نکرده‌اند. طبق این گزارش، شمار اسنادی که قرار است منتشر شوند، حدود 50درصد بیشتر از 30هزار ایمیلی است که وکلای کلینتون سال2014 تحویل وزارت خارجه دادند.

اف‌بی‌آی نیز در تازه‌ترین تحقیقاتش توانست 14هزار و 900 ایمیل را درنتیجه پاکسازی سرور کامپیوترهای مرتبط با کلینتون و کسانی که با او در ارتباط هستند، جمع‌آوری کند. در اواخر ماه جولای تمام این اطلاعات به مرکز اطلاعات وزارت امورخارجه تحویل داده شد. حالا با توجه به دستور قاضی فدرال امریکا این وزارتخانه باید جدول زمانی مناسب برای انتشار ایمیل‌ها تنظیم کند.

از آنجایی که این ایمیل‌ها در میان لیست ایمیل‌های قبلی که وکلای کلینتون ارائه داده‌اند وجود ندارد جیمز بی‌کامی، مسوول بررسی ایمیل‌ها در اف‌بی‌آی گفت: «باور نمی‌کنم این ایمیل‌ها به عمد حذف شده باشد.» به‌دنبال این قضایا او شیوه دسترسی خانم کلینتون به اطلاعات طبقه‌بندی شده در زمان تصدی وزارت امورخارجه را «بسیار بی‌دقت» توصیف کرد.

هیلاری کلینتون که در دور اول ریاست‌جمهوری باراک اوباما به عنوان وزیر امور خارجه خدمت کرد، به استفاده از سرور شخصی در منزلش و ارسال و دریافت پیام‌های الکترونیکی در ایمیل شخصی‌اش متهم است. طبق قانون، این وزیر خارجه ‌باید از ایمیل دولتی برای کارهایش استفاده می‌کرد و راه نفوذ هکرها را می‌بست. با این حال کلینتون تاکید دارد که هیچ ایمیل محرمانه‌یی را از حساب شخصی‌اش ارسال و دریافت نکرده است. با نزدیک‌ شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، این رسوایی به ابزاری برای جمهوری‌خواهان تبدیل شده و آنها کلینتون را به بی‌کفایتی و به خطر انداختن امنیت ملی امریکا متهم می‌کنند.


سوءمدیریت اطلاعات

طبق جدول زمانی تعیین‌شده، نزدیک‌ترین تاریخ انتشار ایمیل‌ها ماه اکتبر است. وزارت امورخارجه ایمیل‌های اصلی را به صورت ماهانه از فوریه گذشته در طول یک‌سال منتشر کرده است. با این حال این وزارتخانه بارها ضرب‌الاجل‌های دادگاه فدرال را به خاطر آنکه دیگر سازمان‌ها از این ایمیل‌ها برای تکمیل اطلاعات محرمانه استفاده می‌کنند، پشت گوش انداخته است. با وجود آنکه براساس نتیجه‌گیری کامی، خانم کلینتون در مدیریت اطلاعاتش دچار سوءمدیریت شده، اما ماه گذشته اعلام شد برای پیگیری این موضوع هیچ قرار قانونی صادر نخواهد شد. این خبر درنهایت توانست ‌فشارها را از خانم کلینتون و تحت‌الشعاع قرار گرفتن فعالیت‌های انتخاباتی‌اش بردارد. اما افشای ایمیل‌های بیشتر در همین زمینه ثابت کرد که این نامزد حزب دموکرات قرار نیست تا زمان انتخابات راحتی در امور انتخاباتی داشته باشد. رینس پیریباس، رییس کمیته ملی جمهوری‌خواهان در این باره گفت: «به نظر می‌رسد خانم کلینتون توانایی گفتن حقیقت را ندارد. روند بررسی این ایمیل‌ها باید تسریع شود و افشای عمومی آنها باید قبل از شروع رسمی رای‌گیری‌ها اتفاق بیفتد.»

برایان فالون، سخنگوی کمپین انتخاباتی کلینتون اعلام کرد که تمام ایمیل‌های مربوط به سال 2014 تحویل وزارت امورخارجه شده است. فالون گفت: «ما مطمئن نیستیم که دادگاه فدرال به دنبال چه موارد اضافی برای بررسی است. اما اگر وزارت امور خارجه هریک از آنها را تایید کند، ما هم قطعا از انتشارش حمایت خواهیم کرد.» مارک سی تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «ایمیل‌ها باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرند تا مشخص شود کدام یک ایمیل شخصی و کدام ایمیل کاری است.»


اهرم فشار گروه کلینتون

براساس ادعای گروه دیدبان محافظه‌کاران در امریکا، اسناد 725صفحه‌یی که روز دوشنبه منتشر شد تلاش‌های بنیاد خانواده کلینتون را برای ایجاد فشار نشان می‌دهد. براساس ایمیل‌های به دست‌ آمده از خانم عابدین مشخص شد که داگلاس باند، یکی از مدیرهای اجرایی بنیاد کلینتون از هیلاری خواسته بود تا در ملاقات با ولیعهد بحرین که میلیون‌ها دلار به بنیاد آنها کمک کرده بود، تجدیدنظر کند. آقای باند در ایمیل خود این شاهزاده بحرینی را «یکی از دوستان خوب ما» توصیف کرده بود. با وجود بی‌میلی کلینتون به این ملاقات هما عابدین در ایمیل دیگری به داگلاس باند اطمینان می‌دهد که قرار ملاقاتی برای این موضوع ترتیب خواهد داد. این در حالی است که وزارت امورخارجه نیز از طریق کانال‌های رسمی پیگیر قضیه بوده است.

مورد دیگری که در ایمیل‌های خانم کلینتون نظر بررسی‌کنندگان را جلب کرده، درخواست کمک آقای داگلاس از خانم عابدین برای کمک در دادگاه به کیسی واسرمن، مدیر اجرایی یک شرکت ورزشی بود که کمک‌های مالی فراوانی به بنیاد کلینتون کرده بود. واسرمن در حال حاضر مدیر یک شرکت سرمایه‌گذاری مربوط به بنیاد کلینتون است که قرار است در اواخر همین هفته در بورلی هیلز کالیفرنیا توسط هیلاری کلینتون افتتاح شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سال جاری یکی از پرماجراترین انتخابات در تاریخ امریکاست و هر دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات با مسائل حاشیه‌یی زیادی سرو کار دارند. تابه‌حال بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که رسوایی ایمیل‌ها بر انتخابات و کمپین خانم کلینتون تاثیری نخواهد گذاشت اما اگر تاثیر بگذارد، باید منتظر سونامی در سپهر سیاسی ایالات متحده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر