توقف کمک مالی امریکا به پاکستان

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۱۲

گروه جهان

پاکستان از تلاش‌هایش برای مقابله با پیکارجویی در منطقه دفاع کرده است. دفاع مقامات پاکستان واکنشی به گزارش‌های مربوط به توقف پرداخت ۳۰۰میلیون دلار ازسوی امریکا به این کشور است.

به گزارش بی‌بی‌سی، وزارت خارجه پاکستان گفته است که این کشور نه تنها در خاک خود در حال مبارزه با تروریسم است، بلکه از جوانب مختلف به مبارزه جهانی با این پدیده نیز کمک می‌کند. وزارت دفاع امریکا چهارشنبه اعلام کرد که قادر به ارائه این کمک‌های مالی نیست چراکه اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا، هنوز تایید نکرده که آیا مقامات پاکستان برای مبارزه با شبکه حقانی اقدامات کافی انجام داده‌اند یا نه. بسیاری شبکه حقانی را مسوول مرگبارترین حملات در افغانستان به‌ویژه در کابل، پایتخت، می‌دانند. منتقدین می‌گویند پاکستان توانایی نفوذ بر گروه‌هایی مانند شبکه حقانی را داراست، اما پاکستان همواره می‌گوید که این کشور فقط تاحدودی بر گروه‌های پیکارجو نفوذ دارد.

به گفته پاکستان این کشور در حد توان و امکان خود برای مبارزه با این گروه‌ها تلاش کرده و می‌کند. مقامات این کشور همچنین می‌گویند که دولت پاکستان تحکیم صلح در افغانستان را معادل تحکیم صلح و امنیت در خود پاکستان می‌داند. اما پاکستان به‌ویژه در هفته‌های اخیر در همین ارتباط بار دیگر تحت فشار شدید قرار گرفته است. زلمی خلیلزاد سفیر سابق امریکا در سازمان ملل، افغانستان و عراق گفته است که گروه‌هایی که با دولت افغانستان درگیرند، ازسوی پاکستان پشتیبانی می‌شوند. او تاکید کرده که پاکستان حامی تروریسم در منطقه است و این کشور باید به دادگاه بین‌المللی کشانده شود. خلیلزاد در عین حال از دولت امریکا خواست کمک‌های مالی خود را به پاکستان قطع کرده و پاکستان را به «کره‌شمالی دوم» تبدیل کند. اخیرا سخنرانان در یک جلسه کمیته فرعی کنگره امریکا بار دیگر اتهامات مشابهی علیه پاکستان مطرح کردند. روابط میان پاکستان و امریکا در یک دهه گذشته تنش‌زا شده و مقام‌های امریکایی به خاطر عدم توانایی اسلام‌آباد نسبت به مقابله با شبکه حقانی و طالبان افغانستان بسیار از این کشور ناامید شده‌اند. براساس آمارهای وزارت دفاع امریکا، تاکنون مبلغ 14میلیارد دلار به پاکستان و از سال2002 به پاکستان داده شده است. دولت اسلام‌آباد این مساله را رد کرده که به شبه‌نظامیان پناه می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر