سندرز هم حمایتش را از کلینتون اعلام کرد

۱۳۹۵/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۱۳۶

گروه جهان|

برنی سندرز عاقبت پس از کناره‌گیری از انتخابات، حمایتش را از هیلاری کلینتون تنها نامزد حزب دموکرات اعلام کرد. او روز سه‌شنبه این خبر را در گردهمایی انتخاباتی پورتموث در ایالات نیوهمپشایر اعلام کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، نامزد نهایی حزب دموکرات به‌صورت رسمی در نشست سراسری این حزب تعیین و اعلام خواهد شد که قرار است از تاریخ25 تا 28جولای (چهارم تا هفتم مرداد) در فیلادلفیا برگزار شود. اکنون با حمایت اوباما، سندرز و اکثریت چهره‌های شاخص حزب دموکرات از بانوی اول پیشین امریکا، وی موضع خود را از همین حالا تا برگزاری نشست سراسری این حزب به خوبی تثبیت کرده است. اما در سوی دیگر، جمهوری‌خواهان هنوز برای اعلام نامزدی دونالد ترامپ اتفاق نظر ندارند.

سندرز پیش از این ‌بارها اعلام کرده بود که حاضر نیست از رقابت‌ها کنار بکشد. او در این گردهمایی به‌عنوان نخستین سخنران پس از بیان اینکه بیش از دو دهه است که کلینتون را می‌شناسد و فعالیت‌های مختلف او را شاهد بوده است، اعلام کرد که خانم کلینتون را پیروز رقابت‌های داخلی حزب دموکرات می‌داند. مهم‌ترین نکته در این کناره‌گیری آن بود که سندرز اعلام کرد تمام تلاش خود را برای انتخاب کلینتون به ریاست‌جمهوری‌خواهد کرد.

او در توجیه حمایت خود از کلینتون گفت: «انتخابات هیچ‌گاه درباره اشخاص نبوده، بلکه درباره نیازهای امروز مردم و مقابله با بحران جدی امریکاست و کلینتون، بهترین گزینه ممکن برای این کار است. خیلی راحت می‌توان فراموش کرد که باراک اوباما کشور را در چه شرایطی تحویل گرفت و این دقیقا همان چیزی است که حزب جمهوری‌خواه می‌خواهند. با این حال، کارهای زیادی باید انجام شود. هنوز هم بسیاری از امریکایی‌ها نادیده گرفته می‌شوند و هنوز هم فقر و نابرابری اجتماعی بسیاری وجود دارد.»


دموکرات‌های متحد

سندرز به‌عنوان سناتور ایالت ورمونت با انتقاد از نظام ضعیف انتخاباتی امریکا گفت: «مردم نباید بگذارند که ثروتمندان، انتخابات را هم بخرند. به خاطر گریزراه‌های فراوان در قانون مالیاتی امریکا، بار پرداخت مالیات روی دوش طبقه کم‌درآمد جامعه بوده و حال همان افراد ثروتمند، در راس دولت قرار خواهند گرفت. ترامپ نه‌تنها به‌دنبال افزایش حقوق ثابت کارمندان و کارگران نیست، بلکه می‌خواهد قانون حداقل حقوق را حذف کند.»

«دموکرات‌ها هم‌اکنون به‌صورت متحد، قدرت بیشتری خواهند داشت» این نخستین جملات هیلاری کلینتون پس از سخنان سندرز بود. او در ابتدای سخنانش پیش از پرداختن به برنامه‌های انتخاباتی بااشاره به حادثه اخیر در شهر دالاس و خشونت‌های پلیس امریکا گفت: «سلاح‌های جنگی جایی در خیابان‌های امریکا ندارند.»

باراک اوباما نیز با شرکت در مراسم یادبود پنج افسر پلیس کشته شده در دالاس در تالار ارکستر مورتون مایرسون گفت: «کشورم در این روزهای اندوهناک باید در پی معنی باشد و می‌تواند متحد شود. به نظر می‌رسد آن حوادث عمیق‌ترین خط گسل در دموکراسی ما را پدیدار کرد. اما من‌ اینجا آمده‌ام تا بگویم که باید احساس عجز و یأس را رد کنیم. اینجا آمده‌ام تا پافشاری کنم که ما آنقدرها هم که به نظر می‌رسد دچار شکاف نیستیم.»


موعد انتخاب معاون ریاست‌جمهوری

کلینتون هم در سخنرانی خود یکی از اهداف اصلی دولتش را «بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در زمینه اشتغالزایی از زمان جنگ جهانی دوم» توصیف کرد. اداره کار امریکا ماه گذشته اعلام کرده بود که تعداد فرصت‌های شغلی در این کشور کمترین رشد خود را در پنج و نیم سال اخیر تجربه کرده است. گرچه در ادامه، این خبر با انتشار گزارش ماه جاری و اعلام رشد بیش از انتظار فرصت‌های شغلی تاحدودی تعدیل شد.

با این حال به‌نظر می‌رسد که ورود دریادار «استاوریدیس» به‌عنوان گزینه احتمالی برای معاونت کلینتون در برنامه‌های او برای بهبود وضعیت اشتغال حتمی‌تر باشد. به گزارش اسپوتنیک، «جیمز جی. استاوریدیس» ژنرال بازنشسته نیروی دریایی، شانزدهمین فرمانده عالی ائتلاف ناتو و رییس فعلی دانشکده فلچر در دانشگاه تافتس است که گفته می‌شود برای پست معاونت ریاست‌جمهوری ازسوی کمپین دموکرات‌ها در حال بررسی است.

استاوریدیس در چهار سال خدمتش در ناتو بر کمپین‌های این ائتلاف در حوزه بالکان و بر فعالیت دزدان دریایی در سواحل نزدیک به آفریقا نظارت داشته همچنین در کشورهایی چون سوریه، لیبی و افغانستان به‌عنوان فرمانده عملیات خدمت کرده است. کلینتون و استاوریدیس در دوران خدمت کلینتون در وزارت خارجه که همزمان با حضور استاوریدیس در ناتو بود همکاری بسیار نزدیکی با یکدیگر داشتند.

با این حال خدمت او در دوران جورج بوش، رییس‌جمهور اسبق امریکا همزمان با حمله به عراق بهانه خوبی به دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه کلینتون می‌دهد. ترامپ از کلینتون به‌دلیل انتخاب گزینه‌هایی که موافق آغاز جنگ عراق بوده‌اند انتقاد می‌کند.

مانع سیاسی دیگر در مسیر انتخاب استاوریدیس به پرونده او در سال2012 برمی‌گردد. براساس گزارش بازرس کل وزارت دفاع، استاوریدیس بدون مجوز از هواپیماهای دولتی برای سفرهای غیررسمی خود استفاده می‌کرده است.

در کمپین جمهوری‌خواه‌ها گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ، «مایکل فلین»، سرهنگ بازنشسته ارتش امریکا و مدیر سابق آژانس اطلاعاتی وزارت دفاع این کشور را برای پست معاونت انتخاب کرده است. فلین که دموکرات اما از منتقدان برجسته سیاست خارجه باراک اوباماست گزینه‌یی نه چندان مناسب برای ترامپ خواهد بود. ترامپ در حال حاضر رسما در حال بررسی شرایط «نیوت گینگریچ»، رییس سابق مجلس نمایندگان «کریس کریستی»، فرماندار نیوجرسی و «مایک پنس» فرماندار ایندیاناست.

اما گزینه‌های دیگر در لیست بررسی‌های کلینتون «الیزابت وارن»، سناتور ماساچوست و «تیم کین»، سناتور ویرجینیا را شامل می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر