تلاش‌ هیلاری کلینتون برای جلب حمایت سندرز

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۳۷

گروه جهان|

همزمان با انتشار خبر پیروزی هیلاری کلینتون در آخرین دور رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها و دیدارش با رقیب هم حزبی‌اش، برنی سندرز، رییس‌جمهوری ایالات متحده شدیدا از دونالد ترامپ، نامزد پیشرو جمهوری‌خواهان انتقاد کرده و سخنان وی درباره مسلمانان پس از تیراندازی اورلاندو را تهدیدی جدی برای امنیت امریکا خواند تا افزایش اخیر محبوبیت ترامپ پس از حادثه اورلاندو را بی‌اثر کند. به گزارش نیویورک تایمز، باراک اوباما پس ازخروج از جلسه توجیهی ضد تروریسم با چهره‌یی برافروخته بدون اشاره به نام ترامپ گفت:«می‎شنوم که برخی مهاجران و تمام جامعه مذهبی آنان را به همدستی در این واقعه متهم می‌کنند. این سخنان یادآور لحظات شرم‌آور تاریخ امریکاست.»

رییس‌جمهوری امریکا دونالد ترامپ را تهدیدی خطرناک برای امنیت ملی، آزادی مذهبی و تنوع دینی در امریکا خوانده و از جمهوری‌خواهان خواست که وی را محکوم کنند. اوباما گفت:«این امریکایی نیست که ما می‌خواهیم. این منعکس‌کننده آرمان‌های دموکراتیک ما نیست... مقاطعی در تاریخ ما بوده که از روی ترس عمل کرده‌ایم و بعد از آن پشیمان شده‌ایم. شاهد بوده‌ایم که دولت ما با شهروندان کشوری بدرفتاری کرده و این بخشی از تاریخ شرم‌آور کشور ماست.» انتقاد اوباما در شرایطی از ترامپ بالا گرفته که هیلاری کلینتون با پیروزی آسان در آخرین انتخابات مقدماتی در واشنگتن به طور رسمی رای لازم برای نامزدی حزب دموکرات را به دست آورد. گفته می‌شود، او پس از این پیروزی با رقیب هم حزبی خود برنی سندرز به مدت ۹۰دقیقه در هتلی در مرکز شهر واشنگتن ملاقات کرده است.

به گزارش رسانه‌ها، برنی سندرز تاکنون درخواست حمایت از هیلاری کلینتون را نپذیرفته و تاکید کرده برای تغییر در حزب دموکرات مبارزه می‌کند. سندرز در سخنانی پیش از جلسه با هیلاری کلینتون گفته بود:«ما به‌ وضوح باید از شر نمایندگان ارشد مجمع ملی خلاص شویم. این ایده که ۴۰۰ نماینده ارشد متعهد به حمایت از یک کاندیدا شوند آن هم هشت ماه یا بیشتر قبل از نخستین رای‌گیری مقدماتی از نظر من بی‌معنی و مضحک است.»

سندرز قبل از انتخابات مقدماتی سه‌شنبه بزرگ، قول داده بود که تا آخرین رای که باید به صندوق ریخته شود در انتخابات می‌ماند اما از زمانی که کلینتون دیلیگیت‌های لازم را برای شرکت در دور دوم انتخابات به دست آورده است، او دیگر حرفی از ماندن نمی‌زند و بیشتر روی شیوه‌هایی متمرکز کرده است که می‌تواند اهداف و شعارهایش را محقق کند مانند تجدید نظر در مورد رای سوپر دیلیگیت‌ها یا همان شخصیت‌های با سابقه حزب. مشاوران کلینتون می‌گویند وی از ملاقات با برنی سندرز می‌خواهد بداند که سندرز از این پس چه خواهد کرد، آیا شکست را قبول خواهد کرد و حمایت خود را از کارزار انتخاباتی کلینتون اعلام می‌کند؟ این درحالی است که برنی سندرز، تعهد عمیق خانم کلینتون را نسبت به اهداف مترقی‌جویانه‌یی نظیر افزایش حداقل دستمزدها، کاهش شهریه‌های دانشگاه یا حتی دانشگاه‌های مجانی و نیز تغییر در فرآیند تعیین نامزد نهایی دموکرات‌ها خواهد خواست زیرا در واقع اینها شعارهای جدی تبلیغاتی برنی سندرز بوده است.

درحالی که کمترین صمیمیتی میان خانم کلینتون و برنی سندرز وجود دارد مایکل بریگ، سخنگوی برنی سندرز گفته است که فضای این ملاقات مثبت بوده و روی دو مساله اینکه چگونه علاقه مردم به مشارکت در فضای سیاسی را افزایش داد و نیز خطری که ترامپ برای کشور دارد، متمرکز بوده است. در انتخابات ریاست‌جمهوری 2008 کلینتون چنین ملاقاتی با باراک اوباما پس از مسجل شدن راهیابی اوباما به دور نهایی داشت. در آن انتخابات اوباما به کلینتون قول وزارت خارجه و نیز کمک نقدی به کارزار انتخاباتی‌اش را داد تا کلینتون بتواند بخشی از دیون مالی خود را پرداخت کند.

از این رو انتظار می‌رود، کلینتون در دیدار با برنی سندرز قول‌هایی به او بدهد اما مشاور سندرز می‌گوید، وی به قول‌های کلینتون اطمینان ندارد زیرا این احتمال وجود دارد وی در زمانی که به بردن الکترال کالج‌های ایالت‌های مهم مانند اوهایو و فلوریدا احتیاج داشته باشد از مواضعش کوتاه بیاید و به اصطلاح زیر قولش بزند. با مسجل شدن راهیابی کلینتون به دور دوم بسیاری از ناظران از بحران محبوبیت برای دو کاندیدای باقیمانده ریاست‌جمهوری می‌گویند. با داغ شدن بازار رقابت‌های انتخاباتی در امریکا میان میلیاردر نیویورکی و وزیر خارجه سابق این کشور نوام چامسکی، زبان‌شناس، جامعه‌شناس و تحلیلگر سرشناس امریکایی می‌گوید، گزینه‌های انتخاباتی وی را به وجد نمی‌آورند. چامسکی گفته است:«دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه برای کسانی که فروپاشی جامعه امریکا را حس و تجربه کرده‌اند، احساس خشم، ترس، ناامیدی کرده و احتمالا در بین بخش‌های جمعیتی که شاهد پیدایش اخلاق و مساله‌یی غیر از جنگ هستند، جذاب است.» گرچه این جامعه‌شناس امریکایی جزو حامیان ترامپ نیست اما به هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات وی نیز روی چندان خوشی نشان نداده و گفته است: یکی از بسیار جرایم بیل کلینتون به عنوان رییس‌جمهور اسبق امریکا به نظر من گسترش ناتو به شرق در نقض تعهد پیشینیانش به گورباچف و اعطای امتیاز به آلمان‌ها برای پیوستن به این ائتلاف خصمانه نظامی بود. این اقدامات تحریک‌آمیز جدی را پس از بیل کلینتون، بوش با ژستی از میلیتاریسم متجاوزانه در قبال روسیه ادامه داد اما خط قرمزهای امریکا پیش از آن در مرزهای روسیه نهاده شده بود.» چامسکی ادعا می‌کند که هیلاری کلینتون احتمالا مسیر همسرش را ادامه می‌دهد و با وجود رویکردهای منفعلانه اکثر کشورهای اروپایی، آنها نیز به احتمال زیاد پا جای پای واشنگتن خواهند گذاشت. با این همه بسیاری از تحلیلگران معتقدند با توجه به خطری که ترامپ برای جامعه و سیاست امریکا دارد، آنها ناگزیر از حمایت کلینتون در برابر ترامپ هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر