وضعیت قرمز بودجه بریتانیا با تحقق برگزیت

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۳۶

گروه جهان|

با نزدیک شدن هرچه بیشتر به زمان برگزاری همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بیم و امیدها بیشتری را نیز بر انگیخته است. جرج ازبورن، وزیر خزانه‌داری بریتانیا در تازه‌ترین و جدی‌ترین هشدارهایش گفته است که در صورت خروج از اتحادیه اروپا، بریتانیا باید خودش را برای مقابله با کسری بودجه 43میلیارد دلاری آماده کند. به گزارش بلومبرگ، ازبورن در سخنرانی روز چهارشنبه‌اش در منطقه‌یی خارج از لندن اعلام کرد کسری بودجه‌ 30میلیارد پوندی (43میلیارد دلاری) همانند «یک سیاه‌‌چاله» می‌تواند بر تجارت و سرمایه‌گذاری این کشور در سال آینده تاثیرگذار باشد. صرفه‌جویی در هزینه‌های درمان عمومی، آموزش و دفاع در کنار افزایش مالیات از عوارض جانبی ناگزیر اجرایی شدن این طرح است.

سخنان رییس خزانه‌داری بریتانیا که بسیاری از اعضای هم‌حزبی‌اش موافق خروج از اتحادیه اروپا هستند، واکنشی بود به انتشار نظرسنجی‌هایی که پیش از انجام همه‌پرسی صورت گرفته بود. بر اساس نتایج 5نظرسنجی از 6نظرسنجی انجام شده عموم مردم بریتانیا یک هفته پیش از برگزاری این رفراندوم اعلام کردند که با خروج از اتحادیه اروپا موافقند.

موافقان خروج از اتحادیه اروپا با انتشار برنامه‌یی تحت عنوان «چارچوب کنترل وضعیت» نشان دادند که از خطرات ناشی از خروج آگاه هستند اما برای رویارویی با خطرات بعد آن آماده هستند. انتشار این برنامه تا حدی بازتاب داشته که اختلافاتی را نیز در حزب محافظه‌کاری دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا برانگیخته ‌است. هدف مخالفان و موافقان این همه‌پرسی تنها چند روز مانده به رفراندوم این است که مشخص کنند برنامه‌های پیش روی دولت برای چهارسال آینده چه خواهد بود. هدف طرفداران خروج این است که رای‌دهندگان را مطمئن کنند که مشکلات پس از خروج برای کشورشان آنچنان بغرنج نیست و می‌توان تمامی آنها را کنترل کرد. با این وجود هدف ازبورن این است که آرای خاموش را متقاعد کند این خروج به نفع هیچ‌کس نیست و تنها جیب آنها زیان خواهد دید. فعالیت‌های ازبورن از سوی حزب مخالف کارگر حمایت می‌شود.

آلیستر دارلینگ، وزیر دارایی سابق بریتانیا از حزب کارگر که در طول بحران اقتصادی جهانی، مدیریت اقتصاد انگلیس را برعهده داشت از اظهارات آزبورن که عضو حزب محافظه‌کار حاکم بر بریتانیاست، حمایت کرده است.

دارلینگ در این باره گفت: «من اکنون حتی از سال 2008 (اوج بحران اقتصادی در جهان) بیشتر نگران هستم.»

رییس خزانه‌داری در سخنرانی روز چهارشنبه‌اش اعلام کرد: «آزاد شدن برخی قوانین به محض خروج ممکن است خوشایند باشد اما هدف من این است تا شما را به این باور برسانم که خروج به معنی پول کمتر است. به معنی میلیاردها کسری در بودجه.» ازبورن در ادامه روشن کرد که این کسری در آینده‌یی نه چندان دور به معنی «افزایش مالیات و کاهش هزینه‌ها» خواهد بود. همزمان با این هشدارها بازارها نیز واکنش‌های زودرسی به این واقعه نشان داده‌اند.

ماندن یا نماندن کامرون

در هفته گذشته ارزش پوند بریتانیا به نحو چشمگیری کاهش داشته و چیزی حدود 2هزار میلیارد دلار در بازار سهام جهانی از بین رفته است. همین نشانه‌ها کافی بود تا سیگنال‌های مثبتی برای ازبورن و کامرون در خصوص نظرسنجی‌های پیش از برگزاری همه‌پرسی ارسال شود. با این وجود نظرسنجی تلفنی «کامرس» که به سفارش روزنامه «سان» انجام شد نشان داد 46‌درصد خواهان باقی ماندن و 45‌درصد طرفدار خروج از اتحادیه اروپا هستند و 9‌درصد نیز اعلام کردند که هنوز تصمیم نگرفته‌اند. پیش از این نظرسنجی‌های انجام شده حاکی از آن بود که نسبت طرفداران خروج به طرفداران باقی ماندن، هفت به یک است اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که طرفداران بر ماندن در اتحادیه اروپا هنوز شانس‌های جدی دارد.

روزنامه سان که پرفروش‌ترین روزنامه انگلیس شمرده می‌شود، خوانندگان خود را ترغیب کرد که در همه‌پرسی روز 23ژوئن به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای بدهند. این روزنامه در توجیه این مساله نوشته بود که باید از «دیکتاتوری بروکسل» رها شد. براساس نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه «او‌.آر.بی‌« که برای روزنامه دیلی تلگراف صورت گرفته است، میزان حمایت از برگزیت 49‌درصد و میزان حمایت از ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا 48‌درصد بوده است.

طرفداران خروج در حزب محافظه‌کار بریتانیا وجود خطر در خروج از اتحادیه اروپا از سوی ازبورن را رد می‌کنند. درواقع، اگر کامرون همه‌پرسی را ببازد باقی ماندن ازبورن در سمت وزیر خزانه‌داری بعید به نظر می‌رسد. با این وجود کریس گرایلینگ، رییس مجلس عوام اعلام کرد که او طرفدار ماندن کامرون در جایگاه خودش است.

همچنین هشدار ازبورن از سوی 57نفر از اعضای محافظه‌کار پارلمان پاسخ داده شد. از نظر آنها این هشدار «پوچ و توخالی» است و موجب شده تا موقعیت او به عنوان وزیر خزانه‌داری بیش از پیش متزلزل شود. آنها در نامه‌یی که از سوی کمپین طرفدار خروج منتشر شد، اعلام کردند: «این خودنمایی از سوی ازبورن بیشتر برای تحت تاثیر قراردادن بازار انجام شده است.»


خطر طبقه متوسط

بی‌اعتمادی نخبگان که در طول دهه‌های گذشته ایجاد شده، توانسته هیزم آتش طرفداران خروج را بیشتر کند. به گزارش فایننشال تایمز، بسیاری از طرفداران میانسال خروج از اتحادیه اروپا که در کمپین‌ها حضور فعالی دارند به دنبال آن هستند تا مردم را وادارند تا هشدارهای نخست‌وزیر، بانک مرکزی و رییس‌جمهور امریکا را درباره خطرات خروج فراموش کنند. «آن پاتس» 53ساله از فعالان کمپین در همین رابطه گفت: «ما می‌خواهیم کشورمان را برای خودمان نگهداریم.» او در سال 1975 در همه‌پرسی پیوستن به اتحادیه اروپا رای مثبت داده بود. او می‌گوید، آن زمان، «دلیلش این بود که به هر چرت و پرتی که دولت گفت، گوش کردیم و تمامی آنها را قبول کردیم.» اما حالا دهه‌ها پس از آن همه‌پرسی بزرگ او اعتراف کرد که اعتمادش به رهبران سیاسی در حال حاضر بسیار کمتر از گذشته است. بر اساس این گزارش، خانم پاتس در این جریان تنها نیست و افراد زیادی در سراسر بریتانیا هستند که چنین نظری دارند. نتایج نظرسنجی‌های انجام شده نشان‌دهنده میزان اعتماد کم این افراد به هشدارهای سیاست‌مداران بریتانیا، لابی‌های بازرگانی، اتحادیه‌های کار و اتاق‌های فکر است. با وجود آنکه تریبون‌های رسمی و غیررسمی درباره خطرات احتمالی این خروج بارها هشدار داده‌اند اما هیچ یک از آنها نتوانسته اعتماد طرفداران خروج را برای تغییر نظرشان جلب کند. بالاگرفتن تب خروج از اتحادیه اروپا نتیجه‌اش فراتر از بریتانیا خواهد بود. این مساله می‌تواند چراغ سبزی برای دیگر دولت‌ها در قاره اروپا باشد. هم‌زمانی این همه‌پرسی با خطر قدرت گرفتن جریان‌های پوپولیستی راست و چپ می‌تواند خطر بزرگی برای اتحادیه اروپا محسوب شود. به عنوان مثال کشور هلند که تحت تاثیر سیاست‌های بریتانیاست نیز می‌تواند درخواست خروج دهد. همین مورد برای آنکه باب دعوا بر سر بستن مرزها به روی مهاجران و نیز ناکارآمدی اتحادیه اروپا را باز کند، کافی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر