از منطقه

۱۳۹۵/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۱۳۶

پاکستان در تلاش برای به دست آوردن بازارهای آسیای میانه

با وجود نگرانی‌های امنیتی در شمال افغانستان که ممکن است تجارت منطقه‌یی را به خطر اندازد، دولت پاکستان درصدد گسترش تجارت با کشورهای آسیای میانه و دستیابی به بازارهای روسیه از طریق این منطقه است.

به این منظور نمایشگاهی با نام «کاروان تجارتی پاکستان» اخیرا در شهرهای عمده قزاقستان و قرقیزستان و تاجیکستان با شرکت شمار زیادی از تاجران و نمایندگان شرکت‌های پاکستانی با نمایش تولیدات آنها برگزار شده است. این «کاروان» روزهای ۲۴ و ۲۵ مه در «هایات ریجنسی»، یکی از هتل‌های پرآوازه شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان توقف کرد و در حاشیه آن همایش مشترک بازرگانان تاجیک و پاکستانی دایر شد. این سومین نمایشگاه تولیدات پاکستان در شهر دوشنبه در کمتر از هشت ماه گذشته است. دو نمایشگاه دیگر کالاهای پاکستانی در ماه‌های اکتبر و آوریل گذشته در دوشنبه برگزار شدند. هدف از این تدابیر توسعه تجارت میان دو کشور عنوان شده است.


سرمایه‌گذاری 6 میلیارد دلاری عربستان در ترکیه

مصطفی کرکسور نماینده آژانس حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری ترکیه گفت: میزان سرمایه‌گذاری‌های عربستان در ترکیه هم‌اکنون به 6 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش ایرنا، کرکسور در حاشیه «نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ترکیه» که در ریاض برگزار شده با اعلام این مطلب افزود: سرمایه‌گذاری در بخش املاک بخش عمده این سرمایه‌گذاری‌ها را تشکیل می‌دهد. میزان مبادلات تجاری میان ترکیه و عربستان در سال 2015 به 8میلیارد دلار بالغ شد. کرکسور در ادامه تاکید کرد: آنکارا در نظر دارد تا سال 2023 میزان سرمایه‌گذاری‌های عربستان در ترکیه را به 25 میلیارد دلار و سطح مبادلات تجاری دو کشور را به 20 میلیارد دلار افزایش دهد. بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی عربستان، میزان مبادلات تجاری دو کشور در سال 2014 به 6.5 میلیارد دلار رسید که طی سال 2015 به میزان 23 درصد نیز رشد یافت. یونس دیمرار سفیر ترکیه در ریاض نیز گفت: دولت آنکارا مایل است تا تمام موانع فراروی طرف‌های سرمایه‌گذار در ترکیه را از میان بردارد. وی از بازرگانان سعودی خواست تا برای برداشته شدن موانع فراروی خود به‌طور مستقیم با او تماس بگیرند. به اعتقاد کارشناسان سیاسی منطقه، عربستان و ترکیه در بسیاری از مسائل منطقه‌یی همانند حمایت از گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه با هم اشتراک نظر داشته و با تمام توان تروریست‌ها را یاری می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر