ترامپ؛ شوخی که جدی شد

۱۳۹۵/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۱۲۹

گروه جهان|

دونالد ترامپ عاقبت توانست آرای لازم جمهوری‌خواهان برای شرکت رسمی در انتخابات را کسب کند. او پس از هفته‌ها مبارزه توانست آرای 1237 دلیگیت یا وکلای حزب جمهوری‌خواه را جمع‌آوری کند. در حال حاضر تنها انتخابات مقدماتی در ایالات کالیفرنیا و نیوجرسی باقی‌مانده است که تکلیف آرای 303وکیل انتخاباتی باقیمانده را در تاریخ هفتم ژوئن مشخص خواهد کرد اما ترامپ به آن انتخابات و امتیازاتش کاری نخواهد داشت.

به گزارش سی‌ان‌ان، براساس قوانین امریکا، برای اینکه نامزد جمهوری‌خواه بتواند به‌عنوان نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا انتخاب شود باید در مجموع 1237 رای ایالتی را کسب کند.

دونالد ترامپ 69ساله، فرزند یک دلال املاک در نیویورک است و خود نیز به‌عنوان یکی از سرمایه‌داران بزرگ بخش املاک و مستغلات شناخته می‌شود.

ترامپ از اوایل ماه جاری میلادی که تد کروز و جان کسیک دو نامزد رقیب درون‌حزبی وی از ادامه رقابت انصراف دادند، تبدیل به تنها نامزد باقی‌مانده جمهوری‌خواه شد. او که رقابت انتخاباتی‌اش را 16ژوئن سال گذشته آغاز کرد، توانست از سد 16رقیب جمهوری‌خواه خود بگذرد.

گرچه ترامپ توانست حمایت رای‌دهندگان هوادار جمهوری‌خواهان را به دست آورد اما، باتوجه به علاقه زیادش به سر به سر گذاشتن منتقدان، بخش‌هایی از این حزب همچنان ملاحظاتی درمورد او دارد. کامرون لینتون از اعضای هیات‌های انتخاباتی یا همان دلیگیت‌ها در پنسیلوانیا گفت که در انتخابات مقدماتی از ترامپ حمایت می‌کند اما در انتخابات بعدی به او رای نمی‌دهد. لینتون گفت: او فردی مسخره و مضحک است. چیز دیگری درباره او نمی‌توان گفت.

پم پولارد رییس حزب جمهوری‌خواه امریکا در ایالت اوکلاهمای امریکا نیز در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس درباره حمایت از ترامپ گفت: «من مشکلی با حمایت از ترامپ ندارم. او کسانی را که از اوضاع کنونی در کشورمان ناراضی‌اند دور خود جمع کرده است.»

خود ترامپ پس از آنکه حضورش در ادامه انتخابات مسجل شد در جمع هوادارانش در ایالت داکوتای شمالی گفت: «مردم پشت سر من از داکوتای شمالی ما را در صدر نشاندند. داکوتای شمالی قطعنامه‌یی بزرگ صادر کرد و من واقعا سپاسگزارش هستم. ما آن را هرگز فراموش نمی‌کنیم.»

او در ادامه گفت: «اینکه رهبران برخی کشورها در قبال حضور من ابراز نگرانی می‌کنند نه تنها بد نیست بلکه خوب هم هست. بخش اعظمی از جهان و بسیاری از کشور‌ها از کشور ما سوءاستفاده کرده‌اند و هر چند ما می‌خواهیم با این کشورها روابط خوبی داشته باشیم اما اگر آنها از حضور من ابراز نگرانی می‌کنند این چیز خوبی است و اصلا بد نیست.»سخنان ترامپ پس از اعلام نامزدی، در ایالات متحده امریکا واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است. یکی از شهروندان کارولینای شمالی در نیویورک به خبرنگار یورونیوز گفت: «به نظرم او صدای ماست. من فکر می‌کنم وقتش رسیده کشور را به مردم پس بدهیم. به نظرم او آدم اداره دولت است.»

این نامزد پرحاشیه در رای‌گیری آیووا شکست خورد و به رده دوم سقوط کرد اما این شکست را در رای‌گیری نیوهمپشایر جبران کرد و در ادامه رای‌گیری‌ها نیز باوجود فرازونشیب‌ها توانست جایگاه خود را حفظ کند.

موفقیت ترامپ در این رقابت سیاسی هزینه‌هایی دربر داشت. او تا پایان ماه آوریل حدود 57میلیون دلار خرج کرد که 43میلیون دلار آن را از محل درآمدهای خود پرداخت کرد و کمتر از 21میلیون دلار نیز برای تبلیغات تلویزیونی و رادیویی هزینه کرد. باوجود این، مخارج ترامپ در مقایسه با برخی نامزدهای دیگر بسیار کمتر بود؛ جب بوش که حدود سه ماه پیش از این رقابت‌ها کنار کشید رقمی بالغ بر چهار برابر هزینه‌های ترامپ صرف کرده بود.


یک کاندیدای جنجالی

اظهارات جنجالی ترامپ درمورد مسلمانان، درمورد اقتصاد و نیز پرداخت مالیات ثروتمندان، استفاده از سلاح اتمی، توافق با ایران و نیز متحدان و رقبای امریکا مانند کره‌جنوبی و چین، بحث‌های زیادی را در سطح جامعه امریکا هم در میان طرفداران جمهوری‌خواهان و هم نزد رقبای دموکراتش ایجاد کرده است.

او مکزیکی‌ها را «متجاوزان جنسی» خطاب کرد و وعده داد که دیواری حائل میان امریکا و مکزیک احداث کند تا از ورود مهاجران جلوگیری شود و پیشنهاد کرد برای مدتی نامعلوم مسلمانان نتوانند به امریکا سفر کنند. او همچنین از زنان به خاطر چهره‌شان انتقاد کرد و حتی رقبایش را از صفات تند بی‌نصیب نگذاشت. اصطلاحاتی چون «مارکو کوچولو» روبیو، جب بوش «ضعیف» و تد کروز «دروغگو» همراه با صفات دیگر، موجب بروز واکنش‌های زیادی علیه وی شد. با این حال، وقتی نوبت به گرفتن رای مردم شد، تمام رقبایش میدان را به او واگذار کرده و او یکه‌تاز رقابت‌ها شد.

نامزدی دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا درحالی اتفاق می‌افتد که وی در دوره‌های گذشته بارها درباره این موضوع شوخی کرده بود. تا میانه‌های انتخابات مقدماتی نیز تماشاکنندگان انتخابات امریکا، آن را شوخی فرض می‌کردند. حتی باراک اوباما رییس‌جمهوری امریکا گفت که ریاست‌جمهوری یک شغل جدی است و با شومن بودن فرق می‌کند. اما حالا دیگر نامزدی ترامپ جدی شده و این امر باعث نگرانی بسیاری از کشورها ازجمله متحدان امریکاست.

این نگرانی حتی خودش را در جریان نشست‌های گروه هفت نشان داد. باراک اوباما رییس‌جمهوری امریکا، روز پنج‌شنبه در منطقه «ایسه شیما» در ژاپن، محل برگزاری اجلاس گروه هفت گفت: «رهبران کشورهای خارجی به دلایل درستی

در مورد دونالد ترامپ نگرانند.

شرکت‌کنندگان در اجلاس از کاندیدای حزب جمهوری‌خواه امریکا متعجب هستند و نمی‌دانند چه واکنشی نسبت به بعضی دیدگاه‌های او داشته باشند. البته این نگرانی آنها را می‌توان درک کرد. بسیاری از نظرهای ترامپ ناآگاهی او را از وضعیت جهان نشان می‌دهد و بی‌دقتی‌اش را در نگرش به اوضاع و علاقه‌مندی او را به سخنان جنجالی.»

ترامپ در واکنش به اظهارات باراک اوباما گفت: «عملکرد رییس‌جمهور وحشتناک بوده و همه این را می‌دانند که وی رییس‌جمهوری است که به بسیاری از کشورها اجازه داده تا از ما کاملا به نفع خود بهره‌برداری کنند.»


سیاست انرژی ترامپ

ترامپ پس از اینکه رای لازم را برای حضور در دور دوم انتخابات به‌دست آورد، برای برگزاری مناظره با برنی سندرز نامزد دموکرات‌ها تلاش کرد. اما این تنها اقدام جنجالی ترامپ نبود. او روز پنج‌شنبه در ایالت داکوتای شمالی و در میان 7هزار نفر از شرکت‌کنندگان کنفرانس نفت ویلیستون بیسین برنامه‌های خود را در بخش انرژی تشریح کرد و ضمن مخالفت با توافقنامه زیست‌محیطی پاریس، وعده افزایش تولید و صادرات نفت و گاز امریکا را داد. او همچنین وعده داد که خودکفایی انرژی را به امریکا بازگرداند و مقررات «دست و پاگیر» را حذف کند. او در این سخنرانی ادعا کرد: « ذخایر نفتی امریکا 1.5بار بیشتر از مجموع کشورهای عضو اوپک است. منابع گاز طبیعی امریکا نیز از مجموع گاز طبیعی ایران، روسیه و قطر بیشتر است.»

این درحالی است که براساس آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا، تا 31دسامبر2014 مجموع ذخایر اثبات شده نفت امریکا 39.9میلیارد بشکه بود که از ذخایر 268میلیارد بشکه‌یی عربستان‌سعودی بسیار کمتر است. چهار عضو دیگر اوپک نیز ذخایری بیش از امریکا دارند. همچنین این کشور از نظر ذخایر گازی در رتبه پنجم جهان قرار دارد و حجم ذخایر گاز طبیعی آن نیز 10درصد مجموع ذخایر کل جهان نمی‌شود. ترامپ در پایان این سخنرانی به‌عنوان نامزد جمهوری‌خواهان گفت که امریکا از توافق آب و هوایی پاریس خارج خواهد شد یا آن را بازنویسی خواهد کرد. او از اینکه در قرارداد پاریس «بروکرات‌های خارجی اجازه می‌یابند فعالیت‌های داخلی ما را کنترل کنند»، ابراز نارضایتی کرد و آن را محال دانست.

حالا حزب جمهوری‌خواه با یک تصمیم دشوار در نشست نهایی انتخاباتی خود در کلیولند مواجه است؛ ‌اینکه ترامپ را رسما نامزد حزب در انتخابات دور بعد معرفی کند یا رای مردم را نادیده بگیرد و کاندیداتوری ترامپ را رد کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر