رهبر طالبان ظرف 3روز انتخاب می‌شود

۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۹۵۸

گروه جهان

تلویزیون پاکستان گزارش داد، گروه بنیادگرای طالبان افغانستان احتمالا جانشین ملا اختر منصور را ظرف سه روز تعیین خواهد کرد.

شبکه تلویزیونی اردو زبان دنیا نیوز پاکستان بدون ذکر جزئیاتی از زمان و چگونگی تعیین جانشین ملا اختر منصور گفت که «شورای رهبری» طالبان گردهم آمده است.

براساس این گزارش، افراد بسیاری برای جانشینی ملا اختر منصور به عنوان رهبر طالبان وجود دارد. منصور روز شنبه در حمله پهپادی امریکا در خاک پاکستان و در نزدیکی مرز افغانستان کشته شد. ملا اختر منصور در اواسط 2015 در نشست شورای رهبری پیشین که در شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان پاکستان برگزار شده بود، انتخاب شد. وی جایگزین ملاعمر شد که در سال 2013 مرد. ملامنصور طی 10ماه گذشته برای تحکیم پایگاه رهبری خود در تقلا بود و جانشین او احتمالا با مشکل مشابهی مواجه خواهد شد. از ملا محمد یعقوب، فرزند ملاعمر بنیانگذار طالبان و سراج‌الدین حقانی، فرزند جلال‌الدین حقانی، به عنوان نامزدهای احتمالی برای جانشینی ملامنصور یاد می‌شود. بلندپایه‌ترین مقام نظامی امریکا در افغانستان گفت که ملامنصور مانعی در راه صلح بود و مرگ او بر شورش طالبان اثر منفی خواهد گذاشت. ملامنصور روز شنبه در پاکستان در حمله دو هواپیمای بدون سرنشین امریکایی کشته شد. همزمان یک سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع امریکا، گفته است که حمله هوایی برای کشتن ملامنصور یک اقدام دفاعی علیه فردی بود که برای حملات مشخص و قریب‌الوقوع علیه خدمه نظامی امریکا و ائتلاف تحت رهبری آن در داخل افغانستان برنامه‌ریزی می‌کرد. در همین زمینه رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان هشدار داده که تعیین سراج‌الدین حقانی به عنوان رهبر گروه طالبان برای افغانستان خطرناک خواهد بود. کویته و منطقه بلوچستان به‌عنوان قطب فعالیت‌های شورای طالبان محسوب می‌شود. با وجود کشته شدن ملا اختر منصور، کارشناسان معتقدند که این گروه شبه‌نظامی مانند «هیولای چند سر» است که با این اقدام تنها موقتا لطمه می‌بیند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر