منطقه سبز بغداد؛ کانون منازعات قدرت

۱۳۹۵/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۸۱۰

گروه جهان|

در پی ناآرامی‌های خشونت‌بار اخیر در منطقه سبز بغداد و درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و معترضان، رییس‌جمهوری امریکا در تماس تلفنی با نخست‌وزیر عراق بر لزوم بهبود شرایط امنیتی تاکید کرده است. معترضان عراقی جمعه بار دیگر با ورود به منطقه سبز بغداد، دفتر نخست‌وزیری و برخی ساختمان‌های دولتی را تصرف کردند.

به گزارش رویترز، روز جمعه صدها نفر از معترضان عراقی که گفته می‌شود عمدتا هواداران مقتدی صدر روحانی شیعه هستند به ساختمان‌های دولتی در منطقه سبز حمله کردند. نیروهای دولتی نیز برای جلوگیری از آنها، از گاز اشک‌آور استفاده و به سوی آنها شلیک کرده‌اند که در جریان این درگیری‌ها دست‌کم ۴نفر کشته و ۹۰نفر زخمی شده‌اند.

مقتدی صدر خواستار رای به تکنوکرات‌ها در کابینه جدید دولت شده؛ کابینه‌یی که خود در پی بالا گرفتن اعتراضات به فسادهای گسترده دولتی به پارلمان معرفی شده است. گزارش‌ها حاکی است که معترضان از منطقه سبز خارج شده‌اند اما گروهی از آنها تهدید کرده‌اند که این‌بار با سلاح گرم باز خواهند گشت. پارلمان عراق، وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌های خارجی در منطقه سبز بغداد قرار دارند و این منطقه همواره تحت مراقبت‌های امنیتی است. هر چند راهپیمایی‌ها و اعتراضات در بغداد هفته‌هاست ادامه دارد، اما به نظر می‌رسد خشونت استفاده ‌شده در روز جمعه علیه معترضان، بیشتر از روزها و هفته‌های سپری‌ شده، بوده ‌است.

کاخ‌سفید ایالات متحده می‌گوید در گفت‌وگوی تلفنی میان رهبران دو کشور در عین حال بر لزوم ادامه گفت‌وگوها میان احزاب و گروه‌های عراقی تاکید شده است. در بیانیه کاخ سفید آمده که گفت‌وگو در عراق در عین حال از آن جهت صاحب اهمیت است که «مردم عراق قادر خواهند بود خواسته‌های خود را از طریق ساز و کارهای دموکراتیک بیان کنند.»

رییس‌جمهوری ایالات متحده در بخشی دیگر از مکالمه تلفنی خود با حیدر العبادی از اقدامات نخست‌وزیر عراق برای نهایی کردن توافق با صندوق بین‌المللی پول ستایش کرده است. او گفته جامعه جهانی لازم است از اقتصاد عراق و احیای آن درحالی که درگیر نبرد با داعش است، حمایت کند. رییس‌جمهوری امریکا پیش‌تر نیز از رهبران عراق و احزاب و گروه‌های سیاسی آن کشور خواسته بود اختلافات را کنار بگذارند تا دولتی باثبات تشکیل شود. ادامه اعتراضات هواداران صدر درحالی است که نخست‌وزیر عراق نیز هنوز موفق نشده به اختلافات خاتمه دهد. خشونت‌های روز جمعه نیز درحالی رخ داده که بیش از ۱۰۰نفر در مجموعه‌یی از بمب‌گذاری‌های تازه‌ در بغداد کشته‌ شده‌اند.

حمایت اقلیم کردستان از العبادی

با بالا گرفتن تنش‌های سیاسی در عراق، دولت اقلیم کردستان عراق حمایت کامل خود را از تلاش‌های حیدر العبادی برای حفظ امنیت و حفاظت از نهادهای دولتی در عراق اعلام کرده است. به گزارش رویترز، دولت اقلیم کردستان عراق با صدور بیانیه‌یی اعلام کرده که اقلیم از همه تلاش‌های حیدر العبادی برای حفظ امنیت و ثبات کشور و حفاظت از نهادها و ارگان‌های داخلی به‌طور کامل حمایت می‌کند.

اقلیم ضمن آنکه از خواسته‌های مردم در فراهم شدن نیازهای اساسی زندگی‌شان و برقراری امنیت در کشور حمایت می‌کند، از شهروندان می‌خواهد راه‌های مسالمت‌آمیز را برای بیان خواست‌های‌شان انتخاب کنند و اجازه ندهند که این اعتراض‌ها باعث ایجاد هرج و مرج، مشکلات و آسیب رسیدن به نهادهای دولتی شود. درپی حمله معترضان به مقر نخست‌وزیر عراق، مقام‌های این کشور منع آمد و رفت در بغداد اعلام کردند.

گفته می‌شود جان کوبیس فرستاده ویژه سازمان ملل به عراق نیز خواستار وحدت در این کشور در روند مبارزه با داعش شد. هیات سازمان ملل در عراق (یونامی) نیز ضمن ابراز نگرانی شدید از افزایش درگیری‌ها در بغداد پس از حمله به منطقه سبز، همگان را به آرامش و تلاش برای دستیابی به راه‌حل سیاسی فرا خواند. وی همچنین نسبت به ایجاد هرج و مرج در عراق هشدار داد و گفت که دشمنان عراق ممکن است از این هرج و مرج‌ها به نفع خود استفاده کنند.

برخی ناظران سیاسی معتقدند باتوجه به سوءمدیریت‌های جدی دولت در تامین خدمات اساسی، بخشی از اعتراض‌های مردمی به خواسته‌های به‌حق اجتماعی برمی‌گردد و اقدام طرفداران مقتدی صدر و شخص او نیز برآمده از خواست مردمی است. او بر همین خواسته تاکید دارد و خواهان توجه به آن است. تحلیلگران همچنین نسبت به این مساله که اشکال ناکارآمدی دولت ناشی از چیست و اینکه دولت چرا بعد از 13سال نتوانسته اقدام قابل‌توجهی انجام دهد، پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند. جمع‌بندی‌ها به این رسیده که دولت‌های فاسد در عراق مانع از شکل‌گیری دولت کارآمد شده است. درنهایت این مساله سبب متراکم شدن مشکلات شده و اعتراضات گسترده مردمی را به همراه داشته است.

به اعتقاد برخی ناظران سیاسی، تصور ائتلاف مقتدی صدر بر این است که سهم‌خواهی احزاب و تعیین وزرا از احزاب عملا منجر به جلوگیری از مفاسد افراد به‌دلیل حمایت‌های حزبی نمی‌شود و کسی نمی‌تواند آنها را مجازات کند، به‌همین دلیل نیز مقتدی صدر از وزرای خود خواستار استعفا شده است. این نشان از یک فرآیند طبیعی و مثبت دارد که درراستای منافع ملی عراق است. اما مشکل و ایراد کار در زمان اقدام چنین عملی است. زمانی که عراق در جنگ علیه تروریسم و داعش بوده، چنین اقدامات اعتراضی، جنگ با تروریسم را زیر سوال می‌برد. دیگر آنکه حمله به ساختمان پارلمان، نخست‌وزیری و موسسات دولتی یعنی هرج و مرج که قابل قبول نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر