اعلام حالت فوق‌العاده 2 ماهه در ونزوئلا

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۷۸


گروه جهان رییس‌جمهوری ونزوئلا از روز جمعه 60 روز حالت فوق‌العاده در این کشور اعلام کرده و علتش را «توطئه‌هایی در داخل ونزوئلا و تلاش‌های امریکا و کشورهای عضو اوپک برای سرنگونی دولت کاراکاس» دانسته است. به گزارش رویترز، نیکولاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا جزییات دلیل اعلام این حالت فوق‌العاده را نگفته است؛ اعلام حالت فوق‌العاده قبلی مربوط به سال گذشته میلادی در مرز ونزوئلا با کلمبیا ضمانت‌های مربوط به اجرای قانون اساسی در این مناطق را جز ضمانت‌های مرتبط با حقوق بشر به حالت تعلیق درآورد.

اوایل روز جمعه مقامات اطلاعاتی امریکا به خبرنگاران گفتند که به‌شدت نگران وضعیت بحرانی و انزوای سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا هستند و پیش‌بینی می‌کنند که مادورو نتواند دوره ریاست‌جمهوری خود را به پایان برساند. اپوزیسیون ونزوئلا نیز به دنبال برکناری رییس‌جمهوری خود هستند و این درخواست‌ها در بحبوحه افزایش و بدتر شدن بحران مربوط به کمبود مواد قضایی و دارویی است. برکناری رییس‌جمهوری برزیل در روز پنج‌شنبه توسط مخالفان این کشور نگرانی مسوولان کاراکاس را افزایش داده است. علاوه بر این قطع مکرر برق، فساد و افزایش نرخ سوخت نیز بر این بحران در داخل ونزوئلا دامن زده است. با این حال مادورو متعهد شده که دوران ریاست‌جمهوری خود را به پایان برساند و دولت امریکا را به دامن زدن بر ناآرامی‌ها در داخل ونزوئلا و تلاش برای سرنگونی‌اش به واسطه کودتا متهم می‌کند. وزرای دولت مادورو سند حالت فوق‌العاده را امضا کرده و برای «حفاظت از کشور در مقابل تهدیدهای داخلی و خارجی حالت فوق‌العاده اقتصادی نیز اعلام شده» اما جزییات مربوط به آن منتشر نشده است.

مادورو همچنین در اعتراض به تعلیق ریاست‌جمهوری دیلما روسف، سفیر کشورش را از برزیل فرا خوانده است. گفته می‌شود مادورو با آلبرتو کاستلار، سفیر این کشور در برزیل درباره تعلیق ریاست‌جمهوری دیلما روسف در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا دیدار کرده و گفته است: «ما این اتفاق را به عنون یک صفحه دردآلود در تاریخ برزیل ارزیابی می‌کنیم.»به دنبال آنکه سنای برزیل دیلما روسف را به اتهام نقض قوانین بودجه موقتا از سمت ریاست‌جمهوری عزل کرد، معاون وی میشل تمر این سمت را در دست گرفت و کابینه‌یی مردسالار تشکیل داد. وی تا پایان 6ماه دادگاهی روسف در این سمت باقی می‌ماند؛ گرچه خود تامر نیز با اتهامات فساد روبه‌روست. روسف متهم است که با حساب‌سازی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره پیش برزیل می‌خواسته تا کسری بودجه را لاپوشانی کند و با اقبال مردمی روبه‌رو شود. حزب حاکم سوسیالیست ونزوئلا از متحدان همیشگی حزب کارگران دیلما روسف‌، رییس‌جمهوری تعلیق‌شده برزیل خصوصا در دوران حکومت لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، ‌رییس‌جمهوری سابق برزیل را محسوب می‌شود. مادورو تعلیق رییس‌جمهوری برزیل یک نیرنگ کثیف خوانده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر